يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

کارشناس بهداشت حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: استفاده از کوله‌پشتی‌های نامناسب باعث مشکلاتی همچون درد در نواحی گردن، شانه یا حتی بروز میخچه در پا و انواع کمر دردها می‌شود.

به گزارش دیارجنوب ، مهرداد ظاهری اظهار داشت: کوله‌پشتی، مناسب‌ترین وسیله برای حمل وسایل روزانه است، زیرا می‌تواند باعث ایجاد تقارن در وزن تحمیلی بارها بر بدن شود.

کارشناس بهداشت حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان دشتستان بیان کرد: استفاده از کوله‌پشتی نامناسب و غیر ارگونومیک، نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به ستون فقرات کودکان و دانش‌آموزان تحمیل کند و این صدمات به‌ویژه در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به دلیل رشد سریع‌تر جسمی، جدی‌تر هستند.

وی با بیان اینکه وقتی کوله‌پشتی سنگین باشد، کودک بیش از حد پشت را قوس دار می‌کند و یا سر و تنه را به جلو خم می‌کند تا بتواند وزن آن را تحمل کند، تصریح کرد: این فشار وارده بر روی عضلات گردن و پشت، موجب فعالیت بیش از حد ماهیچه‌ها می‌شود و آن‌ها را خسته و منقبض می‌کند و درنتیجه گردن، شانه‌ها و پشت را نسبت به فشارها و ضربه‌های وارده آسیب‌پذیرتر خواهد کرد.

ظاهری گفت: با تهیه یک کوله‌پشتی مناسب و آموزش نحوه صحیح استفاده از آن به دانش‌آموز می‌توان از بسیاری از اختلالاتی که ممکن است در آینده برای او به وجود آید به نحو مؤثری پیشگیری نمود.

انتخاب کوله‌پشتی متناسب با سن و جثه دانش‌آموز

وی در تشریح خصوصیات ظاهری یک کوله‌پشتی مناسب گفت: کوله‌پشتی باید متناسب با سن و جثه دانش‌آموز باشد، سبک و بادوام و از نوع قابل شستشو انتخاب شود.

کارشناس بهداشت حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان دشتستان در مورد خصوصیات یک کوله‌پشتی استاندارد اظهار کرد: کوله‌پشتی حتماً بایستی پدهایی در ناحیه شانه، پشت و سینه‌ها به‌منظور کاهش آسیب به عروق خونی و رشته‌های عصبی که در این نواحی قرار دارند، داشته باشد،

وی گفت: همچنین وجود کمربندهای اضافی کمربند سینه‌ای و کمربند لگنی هم برای ایجاد حمایت اضافی و هم انتقال وزن بار از شانه و کمر به لگن توصیه می‌شود.

وی تأکید کرد: پهنای نوار کوله‌پشتی که روی شانه قرار می‌گیرد باید معادل پنج سانتیمتر باشد در این حالت ۵۰ تا ۷۰ درصد وزن وارده به شانه و ستون مهره‌ها به لگن انتقال می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: کوله‌هایی که دارای بالشتک در محل قرارگیری بند روی شانه‌ها هستند مناسب‌ترند چرا که بندهای بدون بالشتک در زمان استفاده با فرو رفتن در شانه موجب اعمال فشار زیاد روی شانه‌ها و درد در آن‌ها می‌شوند.

ظاهری با اشاره به اینکه، در ظاهر کیف، حتماً از شبرنگ استفاده شده باشد، گفت: تا در زمان نور کم، تاریکی صبح زود و یا نزدیک غروب از آسیب‌ها و برخوردهای خودروهای سواری و وسایل نقلیه جلوگیری شود.

وزن کوله‌پشتی نباید بیش از ۱۰ درصد وزن بدن دانش آموز باشد

کارشناس بهداشت حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان دشتستان با بیان اینکه دانش‌آموزان باید از نگه‌داشتن کیف و کوله‌پشتی در دست یا بر روی شانه‌ها در سر صف خودداری کنند، گفت: کوله‌پشتی باید توسط هر دو بند آن استفاده شود و قرارگیری بندهای کوله بر روی یک شانه، منجر به توزیع نامناسب و نابرابر وزن در یک طرف بدن و درنتیجه گرفتگی عضلات به‌ویژه عضلات گردن و ایجاد درد در آن‌ها خواهد شد و از طرف دیگر باعث وارد کردن فشار زیاد به‌طور نامتناسب و غیر همسان به یک سمت شده و موجب انحنای غیرطبیعی در ستون فقرات می‌شود.

ظاهری تصریح کرد: برای دانش‌آموزان دبستانی، وزن کوله‌پشتی نباید بیش از ۱۰ درصد وزن بدن آن‌ها و برای دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی این مقدار نباید بیش از ۱۵ درصد وزن بدن باشد، به‌عنوان‌مثال وزن یک کوله‌پشتی برای یک دانش‌آموز دبستانی با وزن ۲۵ کیلوگرم، نباید بیش از ۲.۵ کیلوگرم باشد.

کارشناس بهداشت حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان دشتستان به والدین توصیه کرد: به دانش‌آموز خود آموزش دهید که کوله‌پشتی را تا حد امکان به پشت خود بچسباند و از معلق نگه‌داشتن آن خودداری کند.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group