سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 | Tuesday 14 May 2024

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: حوضه آبخیز «مُند» استان بوشهر به‌عنوان حوضه آبخیز اولویت‌دار برای حل بحران‌ها در قالب مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز در این استان انتخاب و سند راهبردی آن برای برنامه‌ریزی تهیه می‌شود.

به گزارش دیارجنوب به نقل از فارس ، عبدالحسین گرشاسبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر صبح امروز در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: حوضه آبخیز «مُند» واقع در استان بوشهر به مساحت تقریبی ۸۳۸ هزار هکتار به‌عنوان حوضه آبخیز اولویت‌دار برای حل بحران‌ها در قالب مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز در این استان انتخاب و سند راهبردی آن برای برنامه‌ریزی تهیه می‌شود.

وی با بیان اینکه حوضه بزرگ مُند 4 میلیون و ۷۷۵ هزار هکتار وسعت دارد که چهار پنجم این وسعت در استان فارس و یک پنجم آن در استان بوشهر است، ادامه داد: حوضه مُند در استان بوشهر از ۹ زیرحوضه مستقل در شهرستان‌های دشتستان، دشتی و جم شامل حوضه آبخیز دشت پلنگ، بوشکان، دهرود، جم، ریز، خورموج، باغان، چاهگاه و مُند تشکیل شده است.

abkhizاین مقام مسؤول ادامه داد: مطالعه و ارائه سند راهبردی برای تمام حوحضه‌های زیرمجموعه حوضه سد مند باید انجام شود اما براساس بحرانی بودن حوضه‌ها اولویت بندی و برنامه اجرایی تعریف و ارائه می‌شود.

وی اعلام داشت: تلاش می‌شود در قالب طرح مدیریت جامع آبخیز بحران‌های مختلف از جمله جمعیت، خشکسالی، کشاورزی و محیط زیست، تهیه آب شیرین، تخریب اراضی کشاورزی، کمیت و کیفیت آب کشاورزی، خشک شدن تالاب‌ها، سیلاب، ریزگرد، فرسایش، رسوب، افت آب‌های زیرزمینی، احیای قنوات، بحث‌های مربوط به الگوی کشت شناسایی و برای حل این بحران‌ها یک برنامه و سند راهبردی تهیه شود.

عبدالحسین گرشاسبی گفت: به استناد بند ب تبصر ه ۲۹، استفاده از ظرفیت مردمی در سطح حوزه‌های آبخیز یکی از برنامه‌های مد نظر سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است و تلاش می‌شود با کمک مردم و اعتبارات بخش خصوصی و دولتی مدیرت جامع حوزه آبخیز اجرای شود.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group