يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: نام‌های فاطمه، رستا، زهرا، دلوین، حلما برای فرزند دختر و حسین، علی، محمد، امیرعلی و علیرضا برای پسران به ترتیب بیشترین فراوانی نام در استان را طی سه ماه نخست امسال به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرگزاری فارس استان بوشهر، اسکندر پاسالار مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۲ هزار و ۹۳۰ ولادت در ۳ ماهه نخست امسال به ثبت رسیده که از این تعداد هزار و ۵۴۲ مورد پسر و هزار و ۳۸۸ مورد دختر بودند که نشان می‌دهد به ازای تولد هر ۱۰۰ دختر ۱۱۱ پسر متولد شده است. این نسبت جنسیتی در مدت مشابه سال قبل عدد ۱۰۴ به ثبت رسیده است.

وی به بیشترین فراوانی نام‌های دختران در استان اشاره کرد و افزود: نام‌های فاطمه، رستا، زهرا، دلوین و حلما بیشترین فراوانی نام در استان را طی سه ماه نخست امسال به خود اختصاص داده‌اند که برای نام فاطمه ۶۵ مورد، رستا ۴۵ مورد، زهرا ۳۱ مورد، دلوین ۲۴ مورد و حلما ۲۱ مورد ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در خصوص فروانی اسامی پسران نیز گفت: نام‌های حسین با ۶۲ مورد، علی با ۵۳ مورد، محمد با ۴۲ مورد، امیرعلی با ۴۰ مورد و علیرضا با ۳۱ مورد دارای بیشترین فراوانی در این مدت هستند.

nozad

پاسالار با اعلام روند نامگذاری و فراوانی نام در استان بوشهر بیان داشت: روند نامگذاری در ایران و استان‌هایی مانند بوشهر خوشبختانه بیشتر مبتنی بر نام های اصیل بویژه اسامی ائمه اطهار(ع) و پیامبران است.

وی با تاکید بر این موضوع که نام، بخشی از هویت افراد را می‌سازد توضیح داد: انتخاب نام مناسب برای فرزند از اصلی‌ترین وظایف والدین است اما گاهی والدین و یا بزرگترهای فامیل اسامی برای فرزندان انتخاب می‌کنند که شایسته نیست. بهتر است والدین هنگام انتخاب اسم برای نوزادان خود دقت بیشتری داشته باشند. بطور معمول برخی از اسامی بعد از گذشت مدتی از زیبایی‌شان کاسته می‌شود و‌ فرزند در بزرگسالی خواهان تعویض آن خواهد بود.

این مقام مسؤول ضمن توصیه به انتخاب نام‌های مناسب و نیکو برگرفته از فرهنگ اسلامی و ایرانی عنوان کرد: والدین نوزادان می‌توانند با مراجعه سامانه سهیم ثبت احوال به آدرس الکترونیکی sahim.sabteahval.ir نام انتخابی و معنی آن را جستجو نموده و در صورتی که نام انتخابی آن‌ها در سامانه‌های ثبت‌احوال ثبت نباشد، درخواست بررسی و تأیید نام خود را به صورت غیرحضوری در همین قسمت ثبت و نتیجه آن را پیگیری کنند.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group