جمعه 28 ارديبهشت 1403 | Friday 17 May 2024

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: با توجه به کاوش‌های انجام شده در گورستان تاریخی شغاب و تفاهم با شهرداری، این منطقه در بوشهر به باغ موزه تبدیل شود.

به گزارش دیارجنوب، اسماعیل سجادی‌منش روز دوشنبه اظهار کرد: امروز پس از ۲۴ سال در یک کاوش علمی دقیق تراشه‌ای 400 متری در گورستان تاریخی شغاب باز شده و تاکنون اطلاعات علمی خوبی به دست آمده است.
وی افزود: پیش از این نیز در سال ۷۸ در یک نقطه کوچک کاوشی که بیشتر حالت گمانه زنی تا یک کاوش علمی دقیق باشد انجام شده بود.
به گفته سجادی‌منش کاوشگران در گورستان شغاب به گورهای خمره‌ای که مربوط به دوره ساسانی است دست یافته‌اند.
وی یادآور شد: تدفین در دوره ساسانی به صورت خمره‌ای بوده به این صورت که استخوان مردگان در کوزه‌های کف اژدری قرارداده و بعد کوزه را دفن می‌کردند.

moozeh b
سجادی‌منش عنوان کرد: با توجه به اینکه کاوشگران گورستان شغاب به خمره‌ها رسیده‌اند؛ شهرداری باید دور این منطقه را برای جلوگیری از هرگونه دست درازی به منطقه محصور کند.
وی گفت: میراث فرهنگی بنا دارد برای استفاده مردم از این ظرفیت بزرگ گردشگری استفاده و این تراشه را باز بگذارد به همین دلیل پیشنهاد شده پله‌ای شیشه‌ای برای بازدید مردم در بین این تراشه نصب شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تاکید کرد: گورستان شغاب بوشهر بخشی از شهر و هویت تاریخی مردم این استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.
سجادی‌منش یادآور شد: گورستان تاریخی شغاب در جبهه جنوبی محله شغابِ شهر بوشهر واقع شده و از غرب به ساحل دریا، از شرق به محله دَواس و از جنوب به سایت نظامی محدود می‌شود.
وی ادامه داد: امروز گورستان شغاب با پهنه‌ای در حدود پنج هکتار بخشی از پارک شغاب را در برمی گیرد و با توجه به همجواری با محوطه ایلامی تَل پِی‌تُل و محوطه‌های ساسانی در بخش کرانه‌ای شهر بوشهر و ریشهر به گورستان ایلامی نیز مشهور است./ ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group