شنبه 22 ارديبهشت 1403 | Saturday 11 May 2024

رئیس ستاد استهلال استان بوشهر گفت: هر چند بر اساس محاسبات علمی امکان دیده شدن ماه در غروب پنجشنبه دیده نمی‌شود اما ۲ گروه در سواحل گناوه و بوشهر ماه شوال را رصد می‌کنند.

به گزارش دیارجنوب، حجت‌الاسلام یعقوب بهمنیاری روز پنجشنبه اظهار کرد: بر اساس این محاسبات و به احتمال بسیار بالا جمعه آخرین روز ماه مبارک رمضان و شنبه عید سعید فطر است.
وی در پاسخ به برخی ابهام‌های عمومی درباره استهلال ماه، توضیح داد: ماه در ساعتی از روز تولد و در مدت زمانی کوتاه پس از آن غروب می‌کند؛ گاه این فرآیند طی روز اتفاق می‌افتد و اگر تا فرارسیدن غروب خورشید یعنی پیش از رویت‌پذیر شدن نیز غروب کند، در این صورت ماه در آن روز دیده نخواهد شد.
رئیس ستاد استهلال استان بوشهر تصریح کرد: فاصله ماه از خورشید و ارتفاع از افق از دیگر مولفه‌های اثرگذار در دیده‌شدن ماه نو است.

mah helal
بهمنیاری گفت: گاهی مردم در روز نخست هر ماه می‌بینند که به اصطلاح ماه بلند است؛ این حالت، از درجه قرارگیری ماه در افق، نشان‌دهنده تولد زودهنگام ماه است.
وی بیان کرد: بر اساس فتوای همه مراجع اصل بر دیده‌شدن ماه است و در مورد نحوه رویت برخی مراجع دیده شدن با چشم غیرمسلح و دوربین را نیز کافی می‌دانند و برخی معتقدند که باید بدون این وسایل قابل رویت باشد.
رئیس ستاد استهلال استان بوشهر یادآور شد: براساس فتوای رهبر انقلاب دیدن ماه با دوربین نیز کفایت می‌کند اما گروه‌های استهلال، پس از رویت با دوربین، برای دیدن ماه با چشم غیرمسلح نیز تلاش می‌کنند.
وی یادآور شد: بوشهر از محدود استان‌هایی بود که ماه مبارک رمضان امسال با چشم غیرمسلح در آن رویت شد.

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group