يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

مسئول نقاهتگاه اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: سال گذشته ۷۰ گونه حیات‌ وحش در نقاهتگاه‌های این استان پذیرش و با تیمار آنها، ۸۴ درصد شانس بقا در این مراکز به ثبت رسید.

به گزارش دیارجنوب، محمدکاظم اسماعیلی روز شنبه اظهار کرد: از ۷۰ گونه پذیرش‌شده حیات‌وحش در نقاهتگاه‌های استان بوشهر ۵۲ مورد درمان و در طبیعت رهاسازی و ۱۱ مورد به دلیل شدت جراحات تلف شدند.

goone janevar1
وی اضافه کرد: هفت مورد از این گونه‌ها نیز تیمار شدند اما شرایط جسمی آنها برای رهاسازی در طبیعت مناسب نبود و به مراکز نگهداری حیوانات تحویل داده شدند.
مسئول نقاهتگاه اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: بر این اساس در پایان سال گذشته، ۸۴ درصد شانس بقا و ۷۴ درصد شانس بازگشت به طبیعت در نقاهتگاه‌های حیات وحش این استان به ثبت رسید.

goone janevar1
اسماعیلی گفت: ۵۸ مورد از گونه‌های حیات وحش پذیرش و تیمار شده در این مراکز پرندگان و هشت مورد پستانداران و چهار مورد خزندگان بودند.
وی بیان کرد: بیشترین شمار پرندگان درمان‌شده در نقاهتگاه مرکزی بوشهر از گونه‌های هوبره، شاهین، بالابان و بحری بوده که از شکارچیان غیرمجاز کشف شده است.
مسئول نقاهتگاه اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: صیادان غیرقانونی چشم این پرندگان را دوخته و در شرایط نامناسبی حمل می‌کنند که این بیشترین آسیب را به این گونه‌های ارزشمند می‌رساند.
اسماعیلی شکستگی بال‌ها و شاه‌پرها در حین شکار یا برخورد با سیم‌های برق را از دیگر دلایل مصدومیت پرندگان در استان بوشهر عنوان کرد.

goone janevar1
وی گفت: تصادفات جاده‌ای مهمترین عامل مصدومیت پستانداران تیمارشده در نقاهتگاه حیات‌وحش استان بوشهر بوده و سال گذشه ۲ بره آهو نیز با کشف از شکارچیان درمان شده است.
مسئول نقاهتگاه اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر توصیه کرد: رانندگان با احتیاط کامل در گذر از محورهای مواصلاتی که از مناطق حفاظت‌شده و شکارممنوع این استان مانند جزیره خارگ، منطقه حفاظت‌شده مند و کوه‌های بیرمی، کوه‌سیاه، شاهزاده‌ابراهیم و تنگ‌باهوش عمل کنند.
اسماعیلی یادآور شد: در زمان حاضر غیر از نقاهتگاه مرکزی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، نقاهتگاه حله نیز بهره‌برداری شده و برای گونه‌هایی که نیازمند تیمار طولانی‌ مدت هستند یا در زمان‌هایی که جمعیت گونه‌های مصدوم زیاد است مورد استفاده قرار می‌گیرد./ ایرنا

goone janevar1

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group