يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به بارش‌های مناسب از ابتدای آبان ماه و فراوانی روزهای ابری در پاییز و زمستان سال جاری، شرایط اکولوژیکی و زیستی برای شروع فعالیت نسل بهاره آفت زنجرک خرما در باغات خرمای استان بویژه کانون‌های آلوده سال‌های گذشته فراهم است.

به گزارش دیارجنوب، کبری توکلی روز یکشنبه اظهار کرد: کارشناسان مراکز خدمات و پهنه، ردیابی و پایش باغات خرمای استان را با جدیت مدنظر قرار داده و در صورت مشاهده هر گونه فعالیت آفت،ضمن اطلاع رسانی به باغداران وانعکاس موضوع به این مدیریت، نسبت به توصیه کانون کوبی با آفت کش‌های مناسب و توصیه شده اقدام کنند.
وی افزود: زنجرک خرما از دیرباز یکی از آفت‌های مهم نخیلات در برخی از مناطق استان بوشهر بوده که در بعضی سال‌ها حالت طغیانی پیدا می‌کند و به طور معمول آلودگی شدید در باغ‌های نزدیک به رودخانه و باغ‌های متراکم و فشرده که جریان هوا در آنها کمتر است یا بغ‌هایی با کشت مخلوط و نزدیک کوه ایجاد می‌شود.

zanjarak
توکلی گفت: این آفت سالانه ۲ فصل فعالیت شامل نسل بهاره در ماه‌های فروردین و اردیبهشت و نسل تابستانه در شهریور و مهر به صورت مستقیم و غیر مستقیم خسارت ایجاد می‌کند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: خسارت مستفیم آفت شامل مکیدن شیره گیاهی، زردی و خشکیدگی برگ‌ها و ضعف درخت است.
وی گفت: ترشح عسلک، فعالیت قارچ‌های ساپروفیت و کاهش بازارپسندی محصول،کوچک و چروکیده شن و ریزش میوه، دشوار شدن عملیات باغبانی مانند گرده افشانی هرس و آرایش خوشه‌ها به دلیل خاصیت چسبناکی از جمله خسارت غیرمستقیم زنجرک است.
توکلی به باغداران بوشهری مدیریت تلفیقی آفت زنجره خرما را توصیه کرد و برضرورت رعایت فاصله کشت، بهداشت باغ از جمله کنترل علف‌های هرز و حذف تنه جوش و پاجوش‌های پیرامون درخت، مدیریت آبیاری بخصوص در باغ‌های که با چاه یا چشمه آبیاری می شوند، تغذیه مناسب به خصوص تغدیه با کود پتاس نصب کارت و یا نوار زردرنگ برای بررسی جمعیت و سمپاشی با سمومی شامل استامی پراید، مالاتیون و ایمیداکلوپراید تاکید کرد./ ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group