پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

افسر افشارنادری پژوهشگر حوزه تاریخ گفت: اسناد محرمانه هر فرد در بوشهر داخل صندوقی در خانه او وجود دارد و دستیابی به این اسناد آسان نیست. نویسنده کتاب «تاریخ زنان بوشهر» با ایده خلاقانه خود توانسته است به این گنجینه دست یابد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرگزاری فارس از بوشهر، شامگاه امروز، در خانه کتاب و ادبیات ایران، کتاب بانوی نویسنده بوشهری با عنوان «تاریخ زنان بوشهر» پس از رونمایی در پایتخت، موفق به کسب عنوان کتاب برتر در حوزه فرهنگ شد.

این کتاب نقل چگونگی حضور زنان در تمامی عرصه‌های علمی، هنری، فرهنگی و سیاسی در برهه‌های گوناگون تاریخ استان بوشهر است.کتاب زنان بوشهر، تعریفی متمایز از هویت و عملکرد زنان را ارائه داده‌است. روایت چونگی کسب موفقیت و سیر تاریخی زنان تاثیرگذار بر تاریخ استان بوشهر نیز ازجمله مواردی است که این کتاب را به عنوان برتر کتاب در حوزه فرهنگ رسانده است.

ensan tarikh 1 

بوشهر خطه نویسندگان تاثیرگذار ملی!

سیدجعفر حمیدی استاد دانشگاه شهید بهشتی در این خصوص اظهار داشت: الهه غریب‌زاده نویسنده کتاب «تاریخ زنان بوشهر» از نویسندگان پرکار بوشهر و از بزرگان معارف و نویسندگان این حوزه است؛ او شبانه‌روز می‌نویسد. چنانکه می‌دانیم نوشتن به انسان نیرو می‌دهد. نیروی درونی هر انسان دل اوست که اگر کدر شود از کار مثبت باز می‌ماند. باید برای نوشتن کوشا باشیم.

وی ادامه داد: زنان بوشهر همواره در صف اول تلاش بودند و دوش به دوش مردان حرکت کردند. امیدوارم این کتاب آخرین کتاب الهه غریب‌زاده نباشد و او آثار ارزشمند دیگری را به جامعه علمی تقدیم کند. چنانکه می‌دانیم بوشهر منبع و جایگاه کتاب است و از صدها سال پیش با کتاب سروکار داشته و نویسندگان بزرگی در بوشهر حضور داشتند؛ امیدوارم بوشهر همواره با کتاب همراه باشد.

ensan tarikh 1

اسناد محرمانه زنان بوشهر در کتاب زنان بوشهر روایت شد

افسر افشارنادری پژوهشگر حوزه تاریخ نیز گفت: اگر فقط کتاب «تاریخ زنان بوشهر» را ورق بزنید متوجه می‌شوید که چه زحماتی برای این کتاب کشیده شده است. اسناد محرمانه هر فرد در بوشهر داخل صندوقی در خانه او وجود دارد و دستیابی به این اسناد آسان نیست. نویسنده کتاب «تاریخ زنان بوشهر» با مشکل جمع‌آوری داده روبه‌رو بود که برای رفع این مشکل فراخوان داد.

وی با بیان اینکه انتظار داریم که زنانی دیگر از جای جای ایران همچون الهه غریب‌زاده تاریخ زنان خطه خود را بنگارند تا به گنجینه‌ای در این زمینه دست یابیم و تاریخ و جغرافیای هر منطقه زنده نگه داشته شود، ادامه داد: اگر در استان‌های دیگر هم کسانی به این امر بپردازند، گنجینه مهمی از سابقه زنان در ایران گردآوری خواهد شد. البته چنین پژوهش‌هایی نیازمند حمایت دولت و نهادهای مدنی است. کتاب «تاریخ زنان بوشهر» به فعالیت‌های گسسته و پیوسته زنان بوشهر اشاره می‌کند که نشان از علاقه نگارنده دارد. وجود اسناد مربوط به زنان او را به فکر واداشت تا فراخوانی برای دستیابی به اطلاعات مربوط به زنان تنظیم و منتشر کند.

 ensan tarikh 1

روایت مبارزه زنان بوشهری به تصویر کشیده شد

الهه غریب‌زاده نویسنده این کتاب در این باره اظهار داشت: این کتاب به طور خودجوش و با هزینه شخصی در مسیر توسعه و معرفی توان زنان استان بوشهر نوشته شد و هدف از برگزاری آیین رونمایی از کتاب تاریخ زنان بوشهر، ترویج این کتاب در تمام استان‌های کشور است. در این کتاب نقش زنان را در حوزه‌های مختلف برشمردیم. زنان مبارز در جنگ‌های مختلف، حضور موثر زنان در مبارزه رئیسعلی دلواری، حضور زنان در عرصه آموزش از زمان قاجار تا به امروز و همچنین حضور زنان در حوزه بهداشت و پزشکی نیز مورد بررسی قرار گرفته و نقش آنها در کتاب «تاریخ زنان بوشهر» بیان شده است.

وی افزود: روایتی که از توانمندی بانوان در این کتاب اتفاق افتاد موجب شد تا کتاب زنان بوشهر به عنوان الگویی برای دیگر استان‌ها ابلاغ شده و هر استان نمادی از زنان تاثیرگذار استان خود را به تصویر بکشند.

 ensan tarikh 1

بانک اطلاعاتی زنان تاثیرگذار بوشهر ایجاد شد

نویسنده کتاب زنان بوشهر ادامه داد: خلائی در حوزه بانک اطلاعاتی زنان مشاهده می‌شد به طوری که در خصوص اینکه چه زنانی در حوزه‌های مختلف تأثیرگذار بودند با مشکل مستندات عدیده‌ای روبه‌رو بودیم. سعی کردیم در ۶ سال گذشته این‌ها را به سرمنزل مقصود برسانیم. درخصوص پوشش بانوان در بوشهر با توجه به استراتژیک بودن منطقه، اقوام مختلف در بوشهر حضور دارند و زنان بوشهر با لباس دیگر اقوام دیده می‌شدند که ما سعی کردیم تا لباس ساده بوشهر را بشناسانیم.

غریب‌زاده اعلام کرد: از دیگر کارهایی که انجام شد، ساخت تندیس بانوی منتظر در ساحل بود. بوشهر نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی دارد. در این گستره زنان، منتظر برگشت مردانشان از دریا هستند. در حوزه تاریخ‌نگاری نیز هیچ کاری انجام نشده بود. در این کتاب کتیبه‌های فارسی باستان را که از قدمتی ۶ هزارساله برخوردار است، بیان کردیم. زنان مبارز بوشهر تأثیر بسیار خوبی بر دوره قاجار گذاشتند. موزه زنان را به عنوان طرحی به اجرا گذاشتیم و سعی کردیم تا بانک اطلاعاتی ایجاد کنیم و تاریخ را به صورت مکتوب و تصویری در بیاوریم. طرح موزه زنان که بسیار زیباست، نیاز به اطلاعات شفاهی داشت. در این خصوص با خانواده‌ها ارتباط برقرار کردیم تا اطلاعات کامل شود.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group