چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به وضعیت بحرانی بیشتر آبخوان‌های استان گفت: برخی آبخوان‌ها از جمله طلحه- فاریاب، دهرود– تنگ ارم و بوشکان نسبت به سایر آبخوان‌های استان وضعیت بحرانی‌تری دارد.

به گزارش دیارجنوب، علی محمدی روز دوشنبه بیان کرد: آمار ثبت شده در ایستگاه‌های باران سنجی این شرکت، نشان دهنده افزایش ۲۸ میلیمتری بارندگی مهر و آبان امسال نسبت‌به پارسال است.
وی افزود: اگرچه پیش بینی بارندگی ماه‌های پیش رو با ضریب خطای بالایی همراه است، اما امیدواریم با ادامه دار بودن بارندگی‌ها، قدری از فشار بر منابع آب سطحی و زیرزمینی استان کاسته شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر می‌گوید: در سال آبی گذشته تنها ۲۱۲ میلیمتر بارندگی داشتیم که این اندک میزان بارندگی از میانگین بلند مدت استان نیز ۱۶ درصد کمتر بوده است و این در حالی است که در ۱۱ سال از دوره زمانی ۱۵ سال اخیر، بارندگی‌ها حتی از میانگین بارش ۲۵۳ میلیمتری استان بوشهر نیز کمتر بوده است.

ali mohamadi aab
وی عنوان کرد: این خشکسالی‌ها باعث زنجیره‌ای از پیامد‌ها از جمله کاهش کمی و کیفی منابع آب، خشکسالی کشاورزی، اشتغال منفی و بیکاری و حتی در صورت شدت، باعث منازعات اجتماعی خواهد بود.
به گفته محمدی کاهش بارندگی‌ها از یک سو و افزایش تقاضا به منظور برداشت از منابع آب زیرزمینی از سوی دیگر باعث شده تا همه دشت‌های استان با بیلان منفی روبه‌رو شوند.
وی گفت: این کاهش تراز از کمتر از ۱۰۰ سانتی متر تا بیش از ۲۰۰۰ سانتی متر در طول دوره آماری متفاوت است. در این میان وضعیت آبخوان‌های طلحه- فاریاب و دهرود– تنگ ارم با افت سطح آب بین ۱۰ تا ۱۶ متر و آبخوان بوشکان با افت بیش از ۲۲ متر نسبت‌به سایر آبخوان‌ها بحرانی‌تر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تاکید کرد: این امر علاوه بر تحمیل هزینه‌های بالای کف شکنی و پمپاژ به بهره برداران، موجبات نشست زمین و بروز خسارت به ابنیه و تاسیسات موجود و کاهش ظرفیت ذخیره آب خاک نیز می‌شود؛ برای همین اجرای طرح‌های تعادل بخشی، آبخیزداری و آبخوانداری و استفاده حداکثری از سیلاب‌های نابه‌هنگام و فصلی و مدیریت برداشت آب از منابع زیرزمینی و ارتقای راندمان و بهره وری آب دربخش کشاورزی را ضروری می‌کند.
وی بیان کرد: حجم کسری مخزن سالانه منابع زیر زمینی دشت‌های آبی استان بالغ ۲۵ میلیون متر مکعب و میانگین افت بیش از یک متر است. میزان کسری مخزن ایجاد شده در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه معادل ۲۵۰ میلیون متر مکعب است.
محمدی می‌گوید: مسئله آب مسئله‌ای میان بخشی است و برای صیانت از آن همه دستگاه‌های متولی باید نقش آفرینی فعال و مستمری داشته باشند. یکی از مهم‌ترین اقدامات اجرای قوانین مربوط به الگوی کشت و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی به عنوان مصرف کننده اصلی منابع آب در ایران و استان بوشهر است./ صداوسیما

 

استان بوشهر

Template Design:Dima Group