يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر به اجرای ۷۰۰ برنامه در هفته کتاب و ذائقه کتابخوانی مردم اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد اعضای کتابخانه های عمومی استان کودکان هستند.

به گزارش دیارجنوب، حیدر راهب روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه در نشست با خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: امسال 700 ویژه برنامه بمناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در استان بوشهر برگزار می شود که 300 مورد آن درسطح کتابخانه های عمومی استان و شهرستان ها اجرا خواهد شد.
وی، عدم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی را یکی از آسیب هایی موجود در جامعه عنوان کرد گفت: با توجه به جنگ نرمی که با آن روبرو هستیم باید با ترویج آگاهی و تفکر، بازتولید در کتابخانه ها و گفتگوها بتوانیم مسائل و مشکلات جامعه را برطرف نماییم.
راهب بیان داشت: مجموعه کتابخانه های عمومی استان درتلاش است تا شاهد گفتگوهای بین نسلی باشد و در این راستا فعالیت های فرهنگی و آموزشی متعددی انجام می شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر عنوان کرد: کتابخانه ها بعدا از مدارس و مساجد بزرگترین شبکه فرهنگی فعال در سطح کشور هستند.
وی با بیان اینکه 76 کتابخانه در استان بوشهر وجود دارد، افزود: از این تعداد کتابخانه ها 66 مورد آنها نهادی هستند که زیرنظر کتابخانه عمومی بوده و 10 مورد بصورت مشارکتی با سایر دستگاه های اجرایی با 138 نفر نیرو مشغول فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه امانت، عضو، منابع و زیربنا چهار شاخص اصلی و پر اهمیت در کتابخانه کشور هستند، افزود: در خصوص شاخص زیربنا نسبت به سال گذشته تغییراتی ایجاد نشده و به ازای 100 نفر در استان 2.1 متر مربع سرانه فضا داریم.

neshaste ketabkhane1
راهب با اشاره به اینکه شاخص امانت در استان بوشهر نسبت به یکسال گذشته 94 درصد رشد داشته، گفت: در سال گذشته 157 هزار جلد از کتابخانه‌های عمومی این استان به امانت گرفته شده بود و امسال این رقم به 310 هزار رسیده که همگی نشان از تلاش و فعالیت همکاران ما در کتابخانه های عمومی سطح استان دارد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر از رشد 30 درصدی شاخص عضویت در استان خبر داد وگفت: تعداد شاخص عضویت طی سال گذشته در استان 29 هزار نفر بوده که امسال به 40 هزار نفر رسیده است.
راهب افزود: شاخص منابع در استان بوشهر از میزان 960 هزار کتاب در سال گذشته به 1 میلیون 200 هزار کتاب در ساجاری افزایش یافته و شاهد رشد 8 درصدی هستیم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر بیان داشت: در 4 شهر چاه مبارک، دو راهک، بادوله و بوشکان از توابع استان بوشهر کتابخانه عمومی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه استان بوشهر کتابخانه مرکزی ندارد، افزود: برای کتابخانه مرکزی حدود 10 سال پیش 11 هزار متر مربع زمین در شهرک نیایش بوشهر تخصیص یافت که به دلیل فاصله این شهرک تا مرکز شهر و عدم دسترسی همه آحاد جامعه در تلاش هستیم با همکاری شورا و شهرداری بوشهر مجوز ۲۵۰۰ مترمربع زمین از کتابخانه مستهلک و غیرقابل استفاده شهید عاشوری را برای ساخت ۸۰۰۰مترمربع مجوز بگیریم.
راهب به غیر مجاز بودن همه سالن های مطالعه در بوشهر و عدم نظارت بر مبالغ دریافتی آنها اشاره کرد و گفت: ما نمیتوانیم این سالن ها را تعطیل کنیم چون مکانی برای مطالعه عموم مردم نداریم.
راهب به 3 پروژه در دست اجرا در استان بوشهر اشاره کرد و گفت: پروژه کتابخانه دوراهک شهرستان دیر از سال ۸۹ آغاز و با پیشرفت 60 درصد متوقف شده و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش فرماندار شهرستان مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار تامین شده که با تخصیص اعتبار تا سال آینده این کتابخانه تکمیل خواهد شد.

neshaste ketabkhane1 وی افزود: کتابخانه آبدان یکی از پروژه‌های نیمه تمام شهرستان دیر که عملیات اجرایی آن سال ۹۵ شروع شده اما با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی متوقف شده بود و با تلاش فرماندار این شهرستان و روی کار آمدن دولت سیزدهم مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان به این پروژه اختصاص یافته و برای تکمیل آن از محل اعتبارات نوسازی مدارس نیز قول مساعد داده شده است.
راهب ادامه داد: کتابخانه دویره نیز از دیگر پروژه هاست که پیشرفت 70 درصدی داشته و به کمک فرمانداری بوشهر، خیرین و دهیاری روستا مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یافته و انتظار می رود تا پایان سالجاری به بهره برداری برسد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با بیان اینکه 5 درصد از اعتبارات ارزش افزوده شهرداری ها باید در حوزه فرهنگی باشد، افزود: 1700 میلیارد تومان ارزش افزوده از شرکت های مناطق نفت خیز جنوب تخصیص یافته است.
وی عنوان کرد: ذائقه مردم استان بوشهر در بحث کتابخوانی در دوره های پر امانت بطور عمومی در حوزه کودک و نوجوان، ادبیات و رمان، روانشناسی، علوم کاربردی و دینی و مذهبی مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.
راهب گفت: 60 درصد اعضای کتابخانه های استان بوشهر کودکان هستند که در بحث امانت پیشتاز بوده اند.
وی به طرح"طاقچه کتاب" در استان اشاره کرد و افزود: این طرح با همکاری آموزش و پرورش استان بوشهر در روزهای آتی در تعدادی مدرسه و مسجد آغاز می شود.
نرگس صداقت، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر در این نشست هفته کتاب و کتابخوانی را گرامی داشت و افزود: مدیریت اسناد کل کشور در ۱۳ استان نمایندگی دارد که ظرفیت خوبی برای پژوهشگران، محققین و علاقه مندان در حوزه پژوهش است.
وی افزود: پژوهشگران و علاقه مندان در امور استان ها میتوانند با مراجعه به سایت های پژوهشی اطلاعات خود را برداشت کنند.
صداقت عنوان کرد: مدیریت اسناد یک مجموعه آموزشی، پژوهشی، خدماتی و تحقیقاتی است که بیشتر درخصوص بایگانی اسناد در ادارات است.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر در بحث توانمندی مسئولین در ادارات اشاره کرد و گفت: نگهداری اسناد در ادارات باید به شیوه خاصی انجام شود که متاسفانه در برخی نهادها این امر بخوبی انجام نمی پذیرد.
وی درخصوص نحوه ارتباط با مجموعه مدیریت اسناد بیان کرد: افراد از طریق راهنمایی همکاران و یا با مراجعه به سایت کتابخانه ملی میتوانند اسناد، کتاب و پایان نامه های موجود را دریافت و استفاده نمایند.
صداقت با بیان اینکه مدیریت اسناد درخصوص چاپ و نشر مفاخر و محققین استان بوشهر میتواند خدماتی را ارائه دهد، افزود: نشست های علمی، نقد کتاب و آموزش توسط مدیریت اسناد استان بوشهر درحال برگزاری است.
وی درخصوص نسخ خطی در استان بوشهر گفت: چندین نمونه نسخ خطی در استان وجود دارد و قدیمی ترین نسخی که به مجموعه اسناد اهداء شده مربوط به 300 سال گذشته و از خاندان آل عصفور است.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر به ارزشیابی بایگانی‌های راکد دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۱۸ میلیون و ۷۰۰ برگه بررسی و با امحا بیش از ۱۰۳ هزار کیلوگرم برگ ۹۷۳ متر مربع فضای بایگانی این دستگاه‌ها آزادسازی شده است.
صداقت عنوان کرد: در یکسال گذشته بایگانی راکد نهادها و دستگاه‌های اجرایی این استان ۱۳۰ بار ارزیابی و ۷۲۳ هزار و ۱۱۵ برگ اسناد باارزش موجود در آنها به این مرکز منتقل و فهرست نویسی شد.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص آفت زدایی و امحا اسناد گفت: بوشهر بعنوان اولین استان پیشنهاداتی دراین زمینه ارائه داده که اگر امحا انجام شود می توانیم در زمینه چاپ و نشر کمک بگیریم.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر رتبه اول خدمات آرشیوی در کل کشور را دارد؛ افزود: اسناد ارتقا در استان 6 میلیون و 79 هزار 717 برگ بوده، 756 هزار و 68 برگ فهرست نویسی شدند و در بحث مستند سازی تاریخ نیز ادارات استان پیشنهاداتی ارائه شده که اعتبار و ارزش پیشینه خیلی بالا دارد.
وی با بیان اینکه 62943 پرونده طبقه بندی نشده گفت: آماراسناد الکترونیکی دستگاه های دولتی در اختیار مدیریت اسناد قرار می گیرد و اگر همه موارد امحا شود باز هم باید فهرست نویسی انجام شود.

neshaste ketabkhane1  neshaste ketabkhane1 neshaste ketabkhane1

استان بوشهر

Template Design:Dima Group