دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 | Monday 20 May 2024

مهدی بهبهانی گفت: وجود فضای سبز براساس استانداردهای زیست محیطی، زیر ساخت مناسب و با در نظرگرفتن ارزش های حاکم بر جامعه محلی، می تواند نیازهای شهروندان را تأمین و سبب بهبود امنیت و ارتقا پارک های محله ای برازجان شود.

مهدی بهبهانی در گفتگو با دیارجنوب اظهار داشت: با رشد فضای فیزیکی شهرها، پیشرفت های فناوری، گرایش به سوی زندگی ماشینی و افزایش فزاینده جمعیت شهرها از توسعه فضای سبز به عنوان ضروری ترین عنصر توسعه پایدار و یک شاخص مهم در توسعه یافتگی شهرها یاد می شود.
وی در ادامه اضافه کرد: در شهر برازجان مدیریت و توسعه فضای سبز مبحثی مهم و کلیدی است چرا كه وجود فضاهای سبزی كه فرآيند احداث، مناسب سازی، احیای مجدد و تجهيز آن ها به شكل مناسبی انجام شده ضمن تحقق کارکرد اصلی خود یعنی بالا رفتن کیفیت محیط زیست شهری سبب افزایش تعاملات اجتماعی و فرهنگی، ارتقاء نشاط روحی و روانی شهروندان، ایجاد مزایای اقتصادی و بهبود جلوه های بصری و زیباشناختی محيط شهری می‌شود.
بهبهانی بیان داشت: فضاهای سبز نماد و بازمانده طبيعت در محيط شهری به شمار می روند و از اين رو توجه ويژه به ساماندهی اين نقاط از شهر بايد از اولويت های مديريت شهری باشد.

behbahaniوی تصریح کرد: برازجان به عنوان مرکز شهرستان دشتستان به جهت حادث شدن تغییرات مختلف در دهه های اخیر به یک شهر مهاجر پذیر تبدیل شده و جمعیت این شهر به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

مهدی بهبهانی گفت: یکی از مشکلاتی که شهرهای مهاجرپذیر همواره با آن مواجه هستند، عدم تناسب زیر ساخت های موجود در برابر رشد فزاینده جمعیت می باشد و شهر برازجان نیز از این قاعده مستثنی نیست.
بهبهانی توزیع نامناسب فضاهای سبز،عدم رشد و ارتقاء پارک های محله ای را از مهم ترین مشکلات شهر برازجان در حوزه فضای سبز عنوان کرد و افزود: یکی از اصول شهر پایدار وجود بستر اخلاق در فرآیندهای تعاملی نظیر اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و محیط زیستی است. به واقع در حقوق عمومی هرگاه از بسترهای اخلاقی سخن به میان می آید منظور رعایت عدل و عدالت در تمامی زمینه های تعاملی ذکر شده می باشد. از این رو، توزیع عادلانه فضای سبز در شهر برازجان همچون سایر شهرها ضروری است.
وی اضافه کرد: عدم تناسب فضاهای سبز به لحاظ توزیع عادلانه یکی از مطالبات ساکنان مناطق کمتر توسعه یافته شهر به ویژه محلات علی آباد، حسین آباد، خضر، اکبرآباد، نجف آباد و کوی کارگر می باشد.
مهدی بهبهانی خاطرنشان کرد: وجود فضای سبزی که براساس استانداردهای زیست محیطی، فنی و با در نظرگرفتن ارزش های حاکم بر جامعه محلی ایجاد شده باشد، می تواند نیازهای زیست محیطی، روحی و روانی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی شهروندان را تأمین و سبب بهبود امنیت محله شود.
وی بیان داشت: زیر ساخت مناسب، امکانات ورزشی و تفریحی، نور دهی مناسب در شب و وجود المان های شهری متناسب با فرهنگ محله از اصلی ترین فاکتور های یک فضای سبز مطلوب می باشد.
بهبهانی به خبرنگار دیارجنوب گفت: تقریبا 80 درصد فضاهای سبز موجود در برازجان از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده و نیازمند ارتقاء می باشند. فضاهای سبز موجود در محله هایی نظیر فرهنگیان، شهید اسدی، شهرک امام خمینی فاز 2، حسین آباد و علی آباد، 28 هکتاری، فاز 1 امام، والفجر، محله دکتر حسابی و کلیجا نیازمند توسعه، ارتقاء و باز زنده سازی می باشند.
وی یادآور شد: پروژه احیای پارک آزادی نمونه ای موفق از باز زنده سازی فضاهای سبز در شهر برازجان است که لزوم استمرار این روند را نمایان می سازد.
بهبهانی پیشنهادات زمینه ساز در بهبود وضعیت فضای سبز شهری برازجان را برشمرد و عنوان کرد: تشکیل کارگروه ارتقاء، توسعه و باز زنده سازی فضاهای سبز شهر برازجان در سازمان مدیریت فضای سبز، تصویب بودجه مناسب از سوی شورای اسلامی شهر برازجان جهت احیای فضاهای سبز شهری، استفاده از نظرات کارشناسان، طراحان و سمن های فعال محیط زیستی جهت اخذ تصمیمات بهتر و جلوگیری از هدر رفت سرمایه و همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری جهت اجرای فضاهای سبز جدید در مناطق کمتر توسعه یافته شهر می تواند در بهبود وضعیت فضای سبز تاثیر گذار باشد.
وی ادامه داد: برگزاری دوره های آموزشی و تخصصی در حوزه حفظ و نگهداری فضاهای سبز جهت افزایش سطح علمی نیروهای فضای سبز شهرداری، تدوین استراتژی مدیریت یکپارچه شهری مبتنی بر مشارکت مردم، سازمان های مردم نهاد و دستگاه های اجرایی برای توسعه فضای سبز شهر، تعیین الگوی فضای سبز مناسب شهر برازجان با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، منابع آب، ساختار جمعیتی و ارزش های حاکم بر هر محله، تعامل با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به ویژه دانشکده کشاورزی دانشگاه خلیج فارس به منظور تعیین الگوی مناسب مدیریت فضای سبز در شهر برازجان، به کارگیری راهکارهای مختلف به منظور توسعه و ترویج فضای سبز خصوصی و نیمه خصوصی در چارچوب الگوی مدیریت فضای سبز شهر و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای مشارکت در توسعه فضای سبز شهر نیز زمینه ساز بهبود وضعیت فضای سبز شهری برازجان خواهد بود.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group