پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

باستان‌شناسان بقایای یک زین اسب چرمی را که احتمالا قدیمی‌ترین مورد کشف‌شده محسوب می‌شود در گوری واقع در چین کشف کردند.

به گزارش دیارجنوب به نقل از ایسنا، گروهی از باستان‌شناسان یک زین اسب چرمی باکیفیت را در گوری واقع در شمال غربی چین کشف کرده‌اند.
این زین که حدود ۲۷۰۰ سال در صحرای خشک سالم باقی مانده، در مقبره زنی در گورستانی در «یانگهای» واقع در منطقه خودمختار سین کیانگ چین کشف شده است. بر اساس نتایج یک مطالعه جدید که روز سه‌شنبه (۲۳ می) در مجله «تحقیقات باستان‌شناسی در آسیا» منتشر شد، این زن درحالی دفن شده است که کت، شلوار پشمی و چکمه‌های چرمی کوتاه پوشیده و زین چرمی به گونه‌ای به همراه او قرار داده شده که گویی این زن روی زین نشسته است.

kashf ghabr
این زین از دو بالشتک با جنس پوست چرم گاو تشکیل شده که داخل آن‌ها از مخلوطی از کاه پشم شتر و آهو پُر شده است. بر اساس تاریخ‌گذاری رادیوکربن این زین بین سال‌های ۷۲۴ تا ۳۹۶ قبل از میلاد ساخته شده است. ممکن است قدمت این شیء از زین‌های «سکاها» که قدیمی‌ترین آن‌ها به قرن پنجم تا سوم پیش از میلادی تعلق دارند و در روسیه و ازبکستان کشف شده‌اند نیز بیشتر باشد.
گمان می‌رود گورهای واقع در «یانگهای» به مردم تمدن «سوبیکسی» ( Subeixi) تعلق داشته باشد که حدود ۳۰۰۰سال پیش در «تورفان» ساکن شدند.
باستان‌شناسان اکنون فکر می‌کنند که اسب‌ها از حدود ۶۰۰۰ سال پیش به عنوان حیوانات گله اهلی شده‌اند. اما قدیمی‌ترین شواهد نشان می‌دهد که آن‌ها برای شیر و گوشت نگهداری می‌شدند و استفاده از اسب سواری ممکن است تا ۱۰۰۰ سال بعد از آن شروع شده باشد.

kashf ghabr
به گفته «پاتریک ورتمن»، باستان‌شناس دانشگاه زوریخ و محقق ارشد تحقیقات اخیر، باستان‌شناسان نمی‌دانند که زین‌های واقعی دقیقا چه زمانی اختراع شده‌اند، اما احتمالا توسط اسب‌سواران آسیای مرکزی در اواسط هزاره اول قبل از میلاد ساخته شده‌اند که به این ترتیب زین یانگهای به یکی از قدیمی‌ترین‌ها تبدیل می‌شود.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group