جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

"سید طه حسینی" قاری نوجوان بوشهری می‌گوید: دیدن حضرت آقا از نزدیک یک حس و حال عجیبی دارد و ناخودآگاه فقط انرژی مثبت و حال معنوی در انسان به وجود می‌آید. البته تلاوت در محضر ایشان یک استرس خاصی هم دارد و به خاطر جو سنگینی که در آنجا حاکم است به آدم استرس وارد می‌شود.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرگزاری فارس- شهرستان دشتی؛ استان بوشهر از دیرباز مهد پرورش عالمان و فرهیختگان دینی و قرآنی بوده است به گونه‌ای که گوشه به گوشه آن فرزندانی رشد کرده‌اند که از ابتدای دوران کودکی با کتاب قرآن و اهل بیت و برگزاری مراسم دینی و مذهبی انس و الفت خاصی دارند. یکی از نقاطی که این مساله به خوبی در میان اهالی آن نمود پیدا کرده است، روستای چارَک از توابع شهرستان دشتی است که با دارا بودن یک هزار نفر جمعیت در حاشیه کوه زیبای‌ مند قرار گرفته است.

ghari ghoraan 1
دهکده قرآنی در جنوب کشور
فعالیت‌های قرآنی در روستای چارک قدمتی دیرینه دارد که از بدو پیدایش آن در قالب مکتب‌خانه‌های آموزش قرآن آغاز شده است، به طوری که سواد قرآنی ملاک بسیار مهمی در بین افراد روستا بوده است. در مکتب‌خانه‌های قدیم روستا علاوه بر آموزش قرآن، که خود شیوه‌ای خاص و سنتی داشته است، آموزش حافظ‌ خوانی نیز یکی از مهم‌ترین آموزش‌های مکتب‌خانه‌ها محسوب می‌شده است.
ترویج و گسترش فعالیت‌های قرآنی به صورت مستمر در قالب تعداد قاریان، مقام‌ها و افتخارات کسب شده توسط اهالی روستا، نشست‌های قرآنی خانوادگی و قرائت کتاب آسمانی، اجرای محافل قرآنی و فعالیت‌های موسسه فرهنگی قرآن و عترت و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد روستا از جمله ویژگی‌هایی است که باعث شده تا روستای چارک در شهرستان ولایت‌مدار دشتی عنوان زیبای دهکده قرآنی برای خود ثبت نماید.

ghari ghoraan 1
با شروع ماه مبارک رمضان، هر ساله مقام معظم رهبری در قالب یک محفل قرآنی بزرگ با جامعه قرآنی کشور دیدار دارند. در دیداری که امسال مقارن با نوروز ۱۴۰۲، جامعه قرآنی با رهبر معظم داشتند، یک جوان قرآنی از دهکده قرآنی چارک موفق شد برای چندمین بار در محضر مقام معظم رهبری آیات گوهربار قرآن را تلاوت نماید که خبرنگار خبرگزاری فارس جهت آشنایی بیشتر با ایشان به گفتگو نشسته است.
لطفا خودتان را برای مخاطبان ما معرفی بفرمائید.
سید طه حسینی متولد هفتم آبان سال ۱۳۷۸ هستم و در روستای چارک به دنیا آمده‌ام. میزان تحصیلاتم دیپلم است و پاسدار هستم. میزان تحصیلات پدر و مادرم هم دیپلم است. فرزند آخر هستم و دو خواهر بزرگتر از خودم دارم.
از چه زمانی فعالیت قرآنی را آغاز کردید و چطور شد با قرآن مانوس، و به آن علاقه‌مند شدید؟
الحمدلله ما از زمان کودکی در خانواده‌ای بزرگ شده‌ایم که نسل به نسل و سینه به سینه تعالیم قرآنی و تمسک به اهل بیت و برپایی مراسمات مذهبی، خصوصا مراسم عزاداری امام حسین (ع) به صورت ویژه همیشه برقرار بوده است. از همان ابتدای کودکی با تلاوت قرآن مانوس بودم، بخاطر این که مادرم همیشه در خانه رادیو قرآن روشن می‌کرد و من از همان زمان گوشم به شنیدن آیات قرآن عادت کرده بود، تا اینکه از سن ۹ سالگی به صورت تخصصی قرائت قرآن را شروع کردم.

ghari ghoraan 1
مشوقان اصلی شما چه کسانی بودند؟
مشوقان اصلی من ابتدا پدر و مادرم و بقیه اعضای خانواده‌ام بودند که تا آخر عمرم قدردان آن‌ها هستم و بعد از آن اساتیدم که همه الحمدلله از اقوام ما هستند؛ آقایان سیدعطاالله، سیداسدالله، سیدحبیب‌الله و سیدعبدالحمید حسینی در این راه به من کمک کردند و حق استادی بر گردنم دارند. دعا می‌کنم که ان شاالله همه این عزیزان در پناه قرآن محفوظ باشند. علاوه بر عزیزانی که نام بردم، اساتید دیگری در این راه به من کمک کردند که حیف است از آن‌ها نامی نبرم؛ استاد حاج سعید بیژنی و استاد سیدمجتبی سادات فاطمی از مشهد و همینطور استاد حاج عباس هاشمی و استاد محمد جماله.
نقش مسابقات قرآن چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مسابقات قرآن به خاطر عرصه رقابتی که به وجود می‌آورند، فضای خیلی خوبی برای پیشرفت است و حرکت به سمت آن نقطه‌ی ایده‌آلی که برای یک قاری مطلوب است و همه برای این که به آن نقطه برسند تمام توان و تلاش خودشان را می‌کنند که به هدفشان برسند.
به نظر شما استقبال مردم از مسابقات قرآن چگونه است؟
خب مسابقات به خاطر دارا بودن فضای رقابتی، مردم را به یک هیجان خاصی وا می‌دارد و همچنین شور و حال خاصی به مردم می‌دهد. از طرفی تاثیراتی که مسابقات دارد باعث تشویق و ایجاد انگیزه در مردم خصوصا جوانان چه مرد چه زن می‌شود.
قرآن در زندگی شما چه تاثیراتی داشته است؟
قرآن نور زندگی است و نور و چراغ راهنمای زندگی من است. شاید من از معارف قرآن اطلاع زیادی نداشته باشم ولی در تمام مسیر زندگی‌ام همیشه قرآن، حافظ و چراغ راهنمای من چه در تحصیلات و چه در شغل، چه در انتخاب همسرم و همچنین در تصمیماتی که در زندگی‌ام گرفتم بوده و هست. الحمدلله این با قرآن مانوس بودن نعمتی است که خدا به من ارزانی داشته و خدا را شکر می‌کنم که اگر خدا قبول کند خادم قرآن هستم.
تا کنون در چه مسابقاتی شرکت کرده‌اید و حائز رتبه شده‌اید؟
دو بار نفر اول مسابقات سراسری دانش‌آموزی شدم. نفر اول مسابقات سراسری بسیج کل کشور، نفر اول مسابقات تلویزیونی اسرا در شبکه سیمای قرآن، نفر اول مسابقات کارکنان ندسا و نفر دوم مسابقات سراسری کل سپاه از جمله مقام‌هایی است که تا کنون موفق شدم کسب کنم.
شما امسال موفق به تلاوت قرآن در محضر رهبر معظم شدید، آیا اولین بار بود در حضور رهبر معظم انقلاب تلاوت داشتید؟ از حس و حالتان در دیدار با مقام معظم رهبری و تلاوت قرآن در محضر ایشان بفرمایید.
حقیر پنج بار به محضر مبارک مقام معظم رهبری مشرف شدم که سه بار سعادت داشتم در محضر ایشان قرآن تلاوت کنم. بار اول سال ۹۲ و بعد سال ۹۳ و همینطور امسال یعنی سال ۱۴۰۲ بود.
خب دیدن حضرت آقا از نزدیک یک حس و حال عجیبی دارد و ناخودآگاه فقط انرژی مثبت و حال معنوی در انسان به وجود می‌آید. البته تلاوت در محضر ایشان یک استرس خاصی هم دارد و به خاطر جو سنگینی که در آنجا حاکم است به آدم استرس وارد می‌شود. من هم با این که بار اولم نبود اما باز هم استرس داشتم و الحمدلله خدا کمک کرد که توانستم با یک آرامش نسبی حداقل تلاوت خودم را انجام بدهم.

ghari ghoraan 1
به نظر شما بودجه قرآنی در کشور و همچنین وضعیت موسسات مالی چگونه است؟
باید بگویم که حقیقتش در جریان بودجه قرآنی در کشور نیستم ولی در همین حد بگویم که متاسفانه در بعضی جهات در حق قرآن اجحاف می‌شود به طوری که بعضی از قراء ما دیگر به فعالیت قرآنیشان ادامه ندادند و بخاطر مشغله‌ها و دغدغه‌های زندگیشان کنار کشیدند.
همه ما می‌دانیم که جلسات قرآن در استان‌هایی همچون تهران و مشهد رونق زیادی دارد که این هم بخاطر اساتید خوب و امکاناتی است که آنجا دارند، اما متاسفانه جلسات و کلاس‌های قرآن در استان ما خیلی کم‌رونق است، اگر هم باشد خود اساتید یا با هزینه خودشان یا با همان شهریه ناچیزی که از شاگردانشان دریافت می‌کنند، کلاس‌های قرآن را برگزار می‌کنند.
من از مسئولان فرهنگی خصوصا در راس آن‌ها نماینده ولی فقیه خواستارم که حتما به جلسات قرآن استان توجه شود و همچنین به دستوری که امسال خود حضرت آقا فرمودند که هر مسجد یک پایگاه قرآنی در کشور باشد عمل کنند که ان شاالله موجب تشویق و ترغیب مردم به سمت انس با قرآن و آموزش قرآن به فرزندان خود بشود.
نقش خانواده در سبک و سیاق زندگی قرآنی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
خانواده به عنوان کانون اصلی رشد فرزند، بیشترین نقش را در تربیت فرزند دارد. با توجه به فرموده معصوم؛ از حقوق فرزندان به گردن والدین یکی نام نیکو و همچنین تعلیم قرآن است که باید مورد توجه قرار بگیرد، اما متاسفانه غالبا خانواده‌ها به خاطر مشغله‌های زندگی فرصت نمی‌کنند این محیط را برای فرزندشان محیا کنند.
بنده معتقدم که اگر مسئولین به این امر که حضرت آقا فرمودند در بحث هر مسجد یک پایگاه قرآنی، توجه کنند والدین با اعتماد کامل فرزند خودشان را در دامن مسجد رها می‌کنند که این یعنی قرار دادن فرزند در یک حرم امنی که خیلی خیلی خطرات و هجمه‌های فرهنگی کمتر متوجه آن می‌شود.
لطفا از تحصیلات غیرقرآنی خودتان بگویید، چه خوانده‌اید و الان چه می‌کنید؟
قبل از این که شغلی به دست بیاورم، بعد از گذراندن دوره دبیرستان به دانشگاه می‌رفتم و در رشته حقوق مشغول به تحصیل بودم اما متاسفانه به خاطر وضعیت مالی و از طرفی آن موقع تازه می‌خواستم متاهل بشوم، از دانشگاه انصراف دادم، ولی الآن الحمدلله فرصتی پیش آمده تا بتوانم در حوزه تخصصی خودم دوباره به دانشگاه بروم و ان شاالله بتوانم به معارف بیشتری از قرآن دست پیدا کنم.
بهترین و جالب‌ترین خاطره‌ای که از قرائت قرآن دارید، چیست؟
به نظر من بهترین و به یادماندنی‌ترین خاطره‌ام از تلاوت قرآن حضور در جلسه دیدار رهبری در همان سال ۹۲ است که واقعا محفل زیبا و معنوی بود. چون آن حضورم در محضر مقام معظم رهبری تجربه اولم بود، هنوز شرینی آن جلسه از یادم نرفته است.
آیا در زمینه حفظ قرآن هم فعالیتی داشته‌اید؟
متاسفانه بنده سعادت نداشتم در زمینه حفظ قرآن کار کنم. در حقیقت به خاطر مشغله‌هایم نتوانستم اقدام کنم، ولی ان شاالله بنا دارم که حتما در این زمینه برای تسلط بیشترم روی خواندن، حفظ قرآن را نیز شروع کنم و جزو برنامه‌های اصلی من هم هست.
آیا تا کنون در عرصه بین‌الملل یا مسابقات بین‌المللی قرآن نیز فعالیت و حضور داشته‌اید؟
تا به حال، به مسابقات بین‌المللی راه پیدا نکرده‌ام ولی به چند کشور خارجی از جمله عراق، ترکیه و لبنان برای اشاعه فرهنگ قرآنی و اجرای برنامه‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان سفر کرده‌ام.

ghari ghoraan 1
شما مداحی و روضه‌خوانی هم می‌کنید؟
من به اندازه یک سینه‌زنی ساده در بحث مداحی این توانایی را دارم ولی خب روضه‌خوانی را خیلی کمتر یاد گرفتم، اما الحمدلله در روستای ما مراسم دهه اول ماه محرم را خیلی زیبا و باشکوه برگزار می‌کنند و در این مراسمات، نواها و رسومات برگزار می‌شود که قدمت چندصد ساله دارد که خیلی از امثال من در سنین کودکی این نواها را یاد گرفتیم و اجرا می‌کردیم.
کلام آخرتان با مخاطبان؟
من به عنوان عضو کوچکی از جامعه قرآنی از مردم شریف ایران اسلامی خواستارم که درست است که وضعیت معیشت و رفاه زندگی در آن حد ایده‌آل نیست و امرار معاش برایمان سخت شده، ولی در این برهه زمانی همه ما نیاز به یک آرامش داریم و یکی از چیزهایی که آرامش حقیقی نه کاذب، به انسان می‌دهد گوش دادن به قرآن است. از مردم عزیز خواهشمندم با همه گله‌هایی که از این وضعیت دارید، با قرآن قهر نکنید، چون قرآن نور است، قرآن برکت است، قرآن راهنماست و همیشه هدایتگر است. امثال بنده خیلی معجزات از قرآن دیدم و می‌دانم که اگر قرآن را از زندگی‌ام کنار بگذارم، بزرگترین ضرر را در زندگی کرده‌ام.
درخواست من از مردم این است که نگذاریم قرآن در خانه‌هایمان خاک بخورد. اگر امکانش هست روزی حتی یک آیه هم بخوانیم کفاف می‌دهد.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group