پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

سازمان هواشناسی با صدور هشدار برای ۲۵ استان کشور از احتمال طغیان رودخانه‌ها، سقوط سنگ در مناطق کوهستانی، تگرگ و جاری شدن روان‌آب خبر داد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از تسنیم،‌ بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در ارتفاعات زاگرس مرکزی و ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، برخی مناطق کرمانشاه، یزد،‌ شمال کرمان و روز یکشنبه در برخی مناطق شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، مناطق مرکز و شرق کشور و نیمه شمالی کرمان رگبار پراکنده باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی گاهی گردوخاک پیش بینی می‌شود.
روز دوشنبه سامانه بارشی وارد کشور شده و در شمال غرب، غرب، مرکز، شرق، و سه‌شنبه علاوه بر این مناطق در جنوب غرب استان‌های ساحلی دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی بارش روی می‌دهد.
روز چهارشنبه بارش در غرب و جنوب غرب کشور قطع شده و در مناطق مرکزی، شرقی، جنوب شرق، استان‌های ساحلی دریای خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی و برخی مناطق اردبیل و شمال آذربایجان بارندگی پیش‌بینی شده است.

hoshdar bareshi
توصیف سامانه اول: گذر امواج تراز میانی و فعالیت سامانه بارشی
زمان پایان: سه‌شنبه 1402/02/05
نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و احتمال تگرگ
منطقه اثر:
شنبه 1402/02/02: ارتفاعات و دامنه در استان‌های کرمان، یزد، غرب اصفهان و سمنان، شرق کرمانشاه و غرب همدان.
یکشنبه 1402/02/03: کرمان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، زنجان، کرمانشاه، کردستان و ارتفاعات سمنان.
دوشنبه 1402/02/04: سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، شمال فارس، شمال هرمزگان، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و زنجان.
سه‌شنبه 1402/02/05: سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان، سمنان، شرق یزد، غرب فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، مازندران، گیلان، اردبیل، تهران، البرز، قزوین، زنجان، همدان، مرکزی، قم، لرستان، ایلام، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان.
اثر مخاطره: لغزندگی جاده ها، صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ
توصیه: اجتناب اکید از اسکان چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.
توصیف سامانه دوم: تداوم و یا افزایش گرادیان فشاری
زمان پایان: دوشنبه 1402/02/04
نوع مخاطره: وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا
منطقه اثر:
شنبه 1402/02/02: قم، تهران، مرکزی، شمال اصفهان، سمنان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، زنجان، جنوب آذربایجان غربی، کردستان و البرز.
یکشنبه 1402/02/03: جنوب تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال کرمان، سمنان و شمال سیستان و بلوچستان.
دوشنبه 1402/02/04: سمنان، خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال کرمان، آذربایجان شرقی و غرب خوزستان.
اثر مخاطره: در مناطق مستعد، خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.
توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.
توصیف سامانه: وزش باد و افزایش ارتفاع امواج
زمان پایان: بعدازظهر شنبه 1402/02/02
نوع مخاطره: وزش باد شدید و مواج شدن دریا
بیشینه سرعت وزش باد تا 15 متر بر ثانیه
بیشینه ارتفاع موج تا 1.7 متر
منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر، در استان‌های مازندران، گلستان و گیلان
اثر مخاطره: غرق شدن شناورهای کوچک، مواج و متلاطم شدن دریا ،اختلال در تردد شناورهای بزرگ، اختلال در فعالیت‌های بندری، احتمال پاره شدن تورهای صیادی، صدمه به قایق‌های کوچک تفریحی، احتمال غرق شدن شناورهای کوچک و متوسط صیادی و گردشگری، اختلال در ورود و خروج شناورها به حوضچه بنادر.
توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، احتیاط در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر‌گونه خسارت به تورهای صیادی و احتیاط در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group