پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی بوشهر گفت: اولین مورد ارزیابی وضعیت حیاتی بافت قلب برای بیمار آقای 65 ساله باسابقه سکته قلبی با پروتکل مخصوص خون‌رسانی-متابولیسم انجام شد.

به گزارش دیارجنوب، دکتر مجید اسدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیمار توسط همکاران متخصص قلب و عروق جهت بررسی دقیق ادامه درمان ارجاع شده بود. با توجه به بهره‌برداری سیستم پیشرفته پت اسکن مجهز به گیت قلبی در بوشهر ، به بهترین نحو این مهم در استان نیز آماده ارائه خدمت‌رسانی شد.
فلوشیپ و عضو شورای عالی انجمن قلب هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی آمریکا (ASNC ) ادامه داد: این اسکن شامل دو مرحله کلی است . در ابتدا تصویربرداری جهت میزان پرفیوژن عضلات قلب با رادیو داروی مخصوص خون‌رسانی که سیستم عروقی قلب را بررسی می‌کند انجام می‌شود و سپس پس ازلحاظ پروتکل قند-انسولین ، رادیو داروی به نام 18F-Fluorodeoxyglucose (FDG) به خون بیمار تزریق می‌شود.
دکتر اسدی ادامه داد: این رادیو دارو سپس توسط عضله قلب جذب‌شده، توزیع آن توسط دستگاه پت اسکن شناسایی و اطلاعات مهم درباره عملکرد و متابولیسم عضله قلب را فراهم می‌کند.

pat eskan
وی تصریح کرد: در انتها تصاویر هرکدام از 20 نواحی قلب هم‌جهت خون‌رسانی و هم متابولیسم تک‌به‌تک دقیق بررسی می‌گردد که این مهم در راستای تصویربرداری مولکولی و پزشکی فرا دقیق در بیماری‌های قلب و عروق است.
رئیس مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی بوشهر بیان داشت: در تفسیر نهایی برای هر ناحیه قلب، سه خط‌مشی برای همکاران داخلی و جراح قلب و عروق جهت انجام یا عدم انجام ترمیم عروق درگیر شده قلب (ریوسکولاریزاسیون مانند آنژیوپلاستی یا جراحی بای پس) ارائه می‌گردد و در انتها با بالاترین دقت به همکاران کمک می‌کند تا گزینه‌های درمان مناسب برای هر بیمار یا دقیق‌تر هر ناحیه قلب از جمله مدیریت دارویی، جراحی یا دیگر مداخلات را برای بیماران خود پیشنهاد کنند.
دکتر اسدی افزود: همچنین می‌تواند به‌پیش‌بینی احتمال بهبودی و پیامدهای طولانی‌مدت برای بیماران مبتلابه عضله قلب آسیب‌دیده کمک کند.
فلوشیپ و عضو شورای عالی انجمن قلب هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی آمریکا (ASNC ) گفت: این مهم تاکنون در کشور به‌ندرت انجام می‌شد و در کل تصویربرداری مولکولی قلب با رادیو داروهای مختلف سلول‌های عصبی، ماهیچه، چربی، التهابی و حتی رصد سلول‌های بنیادی سیستم قلب و عروق، در موارد کلی از قبیل: تنگی‌های عروق ریز قلب ( آنژین میکرووسکولار)، وضعیت حیات بافت آسیب‌دیده (نرمال، stunning ، hibernate ، scar )، تشخیص پلاک‌های عروقی در معرض پارگی، تشخیص التهاب عروق، پیش‌بینی ریمودلینگ بعد از ایسکمی، تشخیص زودرس بیماران در معرض آریتمی های کشنده کاربرد دارند یا در حال کار در فازهای متعدد هستند.
به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی بوشهر؛ دکتر اسدی خاطرنشان کرد: مأموریت اصلی مرکز ارائه خدمت با بالاترین سطح کیفیت با استفاده از آخرین تجهیزات و دانش روز پزشکی دنیا به نیازمندان و نیز در رأس آن وجود نیروهای متخصص و آموزش‌دیده در این زمینه همکاران قلب و عروق است.

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group