جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

سرپرست باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: گرده افشانی ۳۱ هزار هکتار از نخیلات بارور و بارده این استان آغاز و با توجه به شرایط آب و هوایی تا اواخر فروردین ادامه دارد.

به گزارش دیارجنوب، محمد حسین غلامی روز پنجشنبه اظهار کرد: گرده افشانی عملیاتی است که کشاورز خوشه گل نر را در گل آذین ماده قرار می‌دهد تا درخت بارور شود.
وی اضافه کرد: مدت زمان گرده افشانی بستگی به شرایط آب و هوایی دارد برهمین اساس دمای بهینه برای انجام عملیات گرده افشانی بین ۲۵ تا ۲۷ درجه و بهترین زمان ۱۰ صبح تا ۱۵ بعد از ظهر است.
به گفته غلامی نخل درختی ۲ پایه است و باید عمل گرده افشانی به صورت مصنوعی و با دست انجام بگیرد.

gardeafshani
سرپرست باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: در روزهایی که احتمال بارندگی وجود دارد، گرده افشانی باید به روز دیگری موکول شود، چون عمل گرده افشانی موفق نخواهد بود و ممکن است باغدار مجبور به تکرار عملیات شود.
وی گفت: گرده افشانی تاثیر به سزایی در اقتصاد باغدار دارد و مهم‌ترین مرحله نخل داری است.
غلامی با بیان اینکه گرده افشانی مهمترین عملیات برای تولید محصولی مرغوب و اقتصادی است گفت: هر سال در این فصل نخل‌ها برای تولید محصولی خوب در تابستان آماده می‌شوند.
وی افزود: وزش بادهای گرم و خشک می‌تواند در عملیات گرده افشانی نخیلات اختلال ایجاد کند و کشاورزان می‌توانند بر روی گل آذین‌ها پوشش کیسه‌ای قرار دهند.
سرپرست باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد از نخل‌های استان بوشهر بارور هستند و سالانه ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن محصول خارک، رطب و خرما تولید می‌کنند./ ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group