جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

بوشهر مدیر تولید غذای زنده بخش آبزیان جهاددانشگاهی استان بوشهر گفت: این نهاد علمی و انقلابی زمینه خود کفایی تولید لارو سی باس آسیایی را با هدف تولید پنج میلیون قطعه بچه ماهی ۲۰-۴۰ گرمی بزودی با تکمیل زیرساخت ها فراهم خواهد کرد.

به گزارش دیارجنوب ، محبوبه حسن‌زاده شنبه ۶ اسفند با اشاره به موفقیت جهاددانشگاهی استان بوشهر در تولید فناوری بچه ماهی اظهار کرد: ماهی سی باس آسیائی (Asian seabass) با نام علمی Lates calcarifer از گونه‌های مهم ماهی پرورشی است که قابلیت سازگاری با هر دو محیط آب شور و شیرین را دارد. این ماهی به دلیل رشد سریع، تکثیر آسان، تحمل شوری بالا و توانایی در پذیرش غذای فرموله یکی از بهترین انواع ماهی پرورشی محسوب می‌شود و در مدت ۵ ماه به ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم می‌رسد. این ماهی هم در استخرهای خاکی و هم در قفس‌های دریایی قابل پرورش است.

وی اضافه کرد: از آنجا که تامین بچه ماهی سی باس آسیایی در سال‌های اخیر از کشورهای استرالیا و تایلند صورت می‌پذیرفت، جهاد دانشگاهی استان بوشهر بر آن شد تا بر تکیه بر دانش بومی و پتانسیل‌های موجود در قالب طرح پایلوت به تولید لارو این آبزی بپردازد که خوشبختانه این طرح با نتایج موفقیت آمیز پایان یافت.

larv si bass

مدیر تولید غذای زنده بخش آبزیان جهاددانشگاهی استان بوشهر عنوان کرد: هدف از انجام این پروژه به‌همت جهاد دانشگاهی استان بوشهر تولید پنج میلیون قطعه بچه ماهی ۲۰-۴۰ گرمی در سال است. با توجه به برخورداری استان بوشهر از ۹۳۶ کیلومتر نوار ساحلی در کرانه خلیج فارس و دارا بودن منابع آب‌های داخلی (مخازن ذخیره آب پشت سدها) ایجاد طرح‌های پرورش ماهی در قفس (یکی از دو پروژه ملی اقتصاد مقاومتی در وزارت جهاد کشاورزی) به عنوان یکی از اولویت‌های اقتصادی استان تعریف‌شده است.

حسن‌زاده افزود: با توجه به ظرفیت‌های بالای استان بوشهر جهت سرمایه گزاری در پرورش آبزیان می‌توان اینک با اطمینان عنوان کرد که به واسطه تلاش‌های شبانه روزی کارشناسان و محققین این مجموعه زمینه خود کفایی تولید لارو سی باس آسیایی در استان فراهم شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: این طرح در دو فاز پایلوت و تجاری در استان بوشهر تعریف شده است. فاز پایلوت در نیمه اول سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیده است و فاز تجاری با تکیه بر دانش فنی کسب شده در مرکز تکثیر ماهیان دریایی واقع در شهرک زیست فناوری دلوار استان بوشهر در حال انجام است.

مدیر تولید غذای زنده بخش آبزیان جهاددانشگاهی استان بوشهر تصریح کرد: این طرح به‌منظور جلوگیری از فشار مضاعف بر ذخایر دریایی موجود استان، ایجاد و توسعه آبزی‌پروری دریایی، بهره‌برداری از ظرفیت بلا استفاده دریا و اشتغال‌زایی تبیین شده است.

حسن‌زاده بیان کرد: وجود پتانسیل پرورش ماهی در قفس‌های دریایی در استان فرصت مغتنمی برای کاهش فشار بر ذخایر آبزی و همچنین هدایت فعالین ماهیگیری و متقاضیان سرمایه‌گذاری در حوزه آبزیان به این فعالیت اقتصادی اشتغالزا و سازگار با معیارهای زیست محیطی را فراهم کرده است.

وی افزود: هم اکنون ۱۴ طرح پرورش ماهی در قفس در سطح استان در شهرستان‌های دیلم، گناوه، تنگستان، بوشهر، دیر و کنگان فعال است که در ۵۶ قفس با ظرفیت ۹۰۰۰ تن پرورش ماهی در دست انجام است.

مدیر تولید غذای زنده بخش آبزیان جهاددانشگاهی استان بوشهر خاطر نشان کرد: در سطح استان بوشهر تا سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۱۷ مجوز پرورش ماهی در قفس با ظرفیت اسمی حدود ۹۰ هزار تن صادر شده است.

حسن‌زاده با اشاره به حضور جهاددانشگاهی استان بوشهر در نمایشگاه صنایع شیلاتی کشور یادآور شد: خوشبختانه با توجه به ارائه دستاوردهای این مجموعه در نمایشگاه شیلات بوشهر شاهد استقبال گسترده علاقمندان و سرمایه گزاران در زمینه آبزی پروری از غرفه جهاد دانشگاهی استان بودیم که نشان دهنده جذابیت و اهمیت موضوع برام بازدیدکنندگان است. این چنین دستاوردهایی نوید بخش روزهای روشن در آبزی پروری جهت دستیابی به فناوری‌های نوین در آینده نزدیک خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در این نمایشگاه بخش تولید غذای زنده مرکز نیز دستاوردهای خود در زمینه تولید روتیفر، جلبک نانوکلروپسیس و آرتیما را در معرض دید بازدید کنندگان قرار داد که خوشبختانه با استقبال کم نظیر مراکز پرورش ماهیان زینتی و دانشجویان رشته شیلات مواجهه شد.

مدیر تولید غذای زنده بخش آبزیان جهاددانشگاهی استان بوشهر گفت: امید است که در سالیان آینده با ارائه دستاوردهای بیشتر شاهد حضور منسجم‌تر جهاد دانشگاهی استان به عنوان یک قطبی علمی فعال در زمینه فناوری‌های دانش بیان در نمایشگاه‌های داخلی و بین المللی بوده و بتوانیم با تکیه بر دانش بومی زمینه ارتقا تولید و قطع وابستگی به خارج جهت تامین لارو و غذای آبزیان را فراهم کنیم.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group