سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

با تصمیم بانک مرکزی فروش ارز با کارت ملی متوقف شد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از تسنیم، با اعلام بانک مرکزی از امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران رسماً آغاز به کار می‌کند؛ این مهم بعد از آن به مرحله اجرا درآمده که در هفته‌های اخیر نرخ ارز نوسان شدید را ثبت کرده و به رکوردهای تاریخی رسیده است.
در این مرکز تأمین ارز 68 نوع قلم خدماتی انجام خواهد شد؛ مردم برای دریافت این ارز باید به کارگزاری‌هایی که بانک مرکزی معرفی می‌کند مراجعه کنند و در زمان مشخصی ارز خود را دریافت می‌کنند. در آینده صرافی‌های بانکی و تضامنی نیز به این کارگزاری‌ها اضافه خواهد شد.
طبق تصمیم جدید بانک مرکزی؛ برای مسافرت‌های زمینی 300 یورو و مسافرت‌های هوایی 500 یورو اختصاص داده شده است؛ ارز مسافرتی پشت گیت فرودگاه‌ها به مسافران تحویل داده خواهد شد.

arz
نکته مهم در سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی این است که از این پس دیگر این بانک، ارز برای فروش با کارت ملی در اختیار صرافی‌ها قرار نمی‌دهد؛ البته صرافی‌ها می‌توانند از منابع داخلی خودشان در همان سرفصل ارز از مردم بخرند و به مردم بفروشند.
کسب اطلاع خبرنگار تسنیم بیانگر آن است که بانک مرکزی در بسته جدید ارزی که از امروز به اجرا در می‌آید، از تجربه روسیه در بازگرداندن ارزش روبل استفاده کرده است. بر اساس این مدل و بسته جدید ارزی که از فردا به اجرا در می‌آید، کل منابع ارزی حاصل از صادرات اصطلاحاً زیر کلید بانک مرکزی قرار می‌گیرد.
این مدل که اجرای موفق آن به‌وسیله دولت روسیه موجب شد روبل پس از ریزش اولیه در قضیه جنگ اوکراین ظرف یک ماه، ارزش خود را بازیابی کند و حتی بالاتر از ارزش قبلی، پیمان‌سپاری صددرصدی ارزهای صادراتی است.
در این مدل، ارزهای حاصل از صادرات به‌خصوص در صنایع و معادنی که محصولات خود را به‌واسطه منابع ارزان انرژی تولید می‌کنند و در بازارهای جهانی به فروش می‌رسانند، تحت کنترل بانک مرکزی قرار می‌گیرد و این صادرکنندگان عمده (پتروشیمی، فولاد، مس و...) الزاماً باید ارز خود را در بازار مبادله ارز و طلا، عرضه کنند.
در صورت اجرای موفق این مدل، امکان ریزش‌های سنگین در بازار ارز و بازیابی ارزش پول ملی مشابه آنچه در روسیه اتفاق افتاد، وجود خواهد داشت.

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group