چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از فعالیت 4200 نفر صنعتگر و افتتاح و کلنگ زنی ۶ هتل در سفر رییس جمهور به بوشهر خبر داد و گفت: در سالجاری ۲/۵ میلیارد تومان اعتبار به کاروانسرای مشیرالملک برازجان اختصاص یافته است.

به گزارش دیارجنوب، اسماعیل سجادی‌منش روز سه شنبه 25 بهمن ماه در نشست خبری اظهار داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون در استان بوشهر یکهزار نفر در حوزه صنایع دستی مورد آموزش قرار گرفته اند و در برخی روستاها به تازگی آموزش ها آغاز شده است.
وی اضافه کرد: در یکسال گذشته 3 هزار نفر صنعتگر در استان بوشهر فعالیت داشتند که در حال حاظر به 4 هزار و دویست نفر رسیده است.
سجادی منش به فعالیت تعاونی‌های مختلف صنایع دستی در سطح استان بوشهراشاره کرد و گفت: یک تعاونی در شهر آبپخش شهرستان دشتستان فعال شده که 965 نفر زیرمجموعه آن هستند.
وی عنوان کرد: تاکنون برای یکهزار نفر صنعتگر در استان بوشهر کارت صادر شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر درخصوص آموزش های مجازی در این مجموعه بیان کرد: درخصوص آموزش های مجازی دوره های بازریابی تجاری سازی در حوزه تامین مواد اولیه را برگزار کردیم و همچنین درحوزه تولید و صادرات صنعتگران هم پیگیری های زیادی انجام گرفته است.

neshast miras f b 1
سجادی منش ابراز داشت: پنج نفر از صنعت‌گران استان در زمان بازی های جام جهانی با حضور در شهر دوحه کشور قطر، محصولات یکهزار و 70۰ نفر از صنعت‌گران را با قیمت بسیار مناسب فروختند و توانستند بازاریابی خوبی نیز انجام دهند.
وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد درخصوص کاوش در حوزه میراث فرهنگی بیان داشت: با اخذ مجوز کاوش در پارک شغاب بوشهر یک دوره در این پارک برگزار شد و دوره جدید کاوش نیز در اسفندماه آغاز می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با بیان اینکه در خرداد و تیرماه امسال کاوش در محوطه تاریخی سیراف آغاز شده، افزود: کاوش و گمانه‌زنی‌های منطقه تاریخی "بردو" در شهرستان دیّر نیز که از دهه ۸۰ شمسی تاکنون انجام نشده بود، آغاز شده است.
سجادی منش به بناهای تاریخی واگذار شده به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: درخصوص بعضی از بناها در استان که به بخش خصوصی واگذار شده بودند پیگیری های بسیار زیادی انجام گرفت و توانستیم تعدادی از آنها را از بخش خصوصی پس بگیریم.
وی عنوان کرد: در سفر اول ریاست جمهوری به استان بوشهر 20 میلیارد تومان برای حوزه میراث فرهنگی مصوب شد که تاکنون 18 میلیارد آن جذب شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به فعال شدن حوزه حقوقی در خصوص پیشگیری و جرائم میراث فرهنگی بیان کرد: تاکنون 7 نفر در حوزه حفاری های غیر مجاز در استان بوشهر دستگیر شده اند.
وی یکی از مشکلات ایجاد شده برای مردم را محدودیت از باب حرائم حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: 50 هکتار زمین را طی بیست سال گذشته در محوطه تاریخی بردو به احتمال وجود آثار تاریخی فریز کرده بودند که با پیگیری های انجام شده 25 هکتار آن را آزادسازی کردیم.
سجادی کمنش ادامه داد: میدان ششم شکاری بوشهر تا میدان رفاه که امارت ملک در آن مستقر است و 81 خانوار در آن محل سکونت دارند نیز با پیگیری های زیاد در شورای فنی استان مصوب شد که دستور ساخت به خانوارهای اطراف این ملک داده شود.
وی مسجد جامع بردستان اشاره کرد و گفت: این بنا بدلیل قرار گرفتن بر روی ارتفاع برای اهالی سادات بردستان مشکلات زیادی بوجود آورده بود و اجازه ساخت به کسی داده نمیشد که خوشبختانه با پیگیری ها دستور ساخت یک طبقه به خانوار اطراف این مسجد داده شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر به بررسی واحصاء سرمایه گزاران مشکل دار در حوزه گردشگری و رفع موانع آنها اشاره کرد و گفت: در این خصوص هتل خورشید در بوشهر با 100 اتاق، 300 تخت خواب و اخذ مجوزهای آن از شهرداری و یک هتل در عسلویه طی سفر دوم ریاست جمهوری به استان افتتاح می شوند.
وی با بیان اینکه در سفر دوم ریاست جمهوری به بوشهر برای بافت های تاریخی این استان 190 میلیارد مصوب شده است، افزود: 20 میلیارد تومان درخصوص مرمت و بازسازی موزه شهید رییسعلی دلواری مصوب شده که بی شک یکی از بهترین موزه ها ی کشور خواهد بود.
سجادی منش بیان کرد: در حوزه صنایع دستی نیز 15 میلیارد تومان برای ساخت کارگاه های صنایع دستی در سفر دوم ریاست جمهوری مصوب شده که دهیاران و شهرداران نیز باید در این زمینه مشارکت داشته باشند.
وی با بیان اینکه بزودی عبای منطقه دشتی کاندیدای ثبت جهانی حوزه صنایع دستی خواهد شد، افزود: این کار با تلاش مسئولین استان و همکاران در مجموعه میراث فرهنگی حاصل شده و اولین ثبت جهانی استان بوشهر خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر یادآور شد: 3 روستا را برای ثبت جهانی پیشنهاد دادیم که در شهرستان های دشتستان، تنگستان و کنگان قرار دارند.
وی درخصوص سرنوشت هتل امام علی(ع) گفت: با دعوت از هیئت مدیره این شرکت، تاریخی یکساله برای ادامه پروژه تعیین شد که تاکنون با گذشت 8 ماه از تاریخ تعیین شده، هیچ اقدامی انجام نشده است.
سجادی منش به افزایش 53 درصدی تعداد تخت های اقامتی در استان بوشهر طی سالجاری اشاره کرد و افزود: در یکسال گذشته 4 هزار و 172 تخت اقامتی در استان وجود داشت که درحال حاظر تعداد آنها به 6 هزار و 358 تخت رسیده است.
وی درخصوص فرصت های سرمایه گزاری در استان بوشهر بیان کرد: کتابچه فرصت های سرمایه گزاری استان بوشهر را با کمک کارشناسان و همکاران تدوین شد که تاکنون 282 فرصت درخصوص سرمایه گزاری در حوزه میراث فرهنگی در این کتاب گنجانده شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر درخصوص اسکان مسافران در سفر نوروزی به استان بوشهر گفت: 3 کمپ در شهر بوشهر و 2 هزار سرویس بهداشتی در استان برای مسافرین درنظرگرفته شده است.
وی درپاسخ به سوال خبرنگار دیارجنوب درخصوص کاوانسراهای استان(مشیرالملک، دالکی و پل مشیر) بیان داشت: درخصوص کاروانسرای دالکی جلسات متعددی برگزار شده و مبلغ 800 میلیون تومان در سال گذشته از طرف نماینده به این کاروانسرا اختصاص یافت که با اتمام آن به مرکز فرهنگی تبدیل می شود.
سجادی منش باب یان اینکه مالکیت کاروانسرای مشیرالملک برازجان با اوقاف است، افزود: در سال جاری 2 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار از طرف نماینده دشتستان برای کاروانسرای مشیر درنظر گرفته شد و به مناقصه رفت که تا اول اسفندماه وضعیت آن مشخص خواهد شد.
وی درخصوص پل مشیر بیان کرد: امسال یک میلیارد و 800 میلیون تومان از سوی نماینده دشتستان برای پل مشیر نیز درنظر گرفته شده که در مراحل مناقصه است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از افتتاح و کلنگ زنی 6 هتل در سفر ریاست جمهوری به استان خبر داد و گفت: 2 هتل در عسلویه، یک مورد در کنگان، یک مورد(هتل خورشید) در بوشهر و 2 هتل در بوشهر کلنگ زنی می شوند.
وی با بیان اینکه پارک ماشین بازی در شغاب نیز با اعتبار 40 میلیارد تومان در سفر ریاست جمهوری کلنگ زنی می شود، افزود: اولین شرکت هواپیمایی تفریحی با کاربری گردشگری در بوشهر طی سفر ریاست جمهوری افتتاح می شود.
سجادی منش عنوان کرد: در سال گذشته 549 ظرفیت اشتغال در سامانه رصد درنظر گرفته شده بود که امسال برای 1100 نفر به ثبت رسیده است.
وی ابراز داشت: سال گذشته 19 میلیارد و 800 میلیون تومان از محل اعتبارات تبصره 18 به بوشهر ابلاغ شده بود که با پیگیری های متعدد به 195 میلیارد تومان مصوبه گرفتیم که توانستیم153 میلیارد آن را پرداخت کنیم.
سجادی منش به برگزاری همایش خلیج فارس از نگاه باستان شناسان در شهر سیراف با حضور تاریخ دانان و مورخان و افراد سرشناس کشوری اشاره کرد و گفت: یکهزار نفر در حوزه گلیم بافی در دشتستان، جم ، فاریاب و بوشهر فعالیت دارند.

neshast miras f b 1neshast miras f b 1neshast miras f b 1

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group