جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه گفت: استان بوشهر برای نخستین بار میزبان بوچانگای خاکستری از پرندگان نادر زیست بوم ایران است.

به گزارش دیارجنوب ، مصطفی موذنی ادامه داد: این رکورد توسط سید مهدی نقیبی؛ عکاس و پرنده شناس در حین جستجو و شناسایی پرندگان منطقه در عسلویه ثبت شده است.
وی افزود: بوچانگای خاکستری از تیره گنجشک سانان‏ است که در جنگل‌های گرمسیری زندگی می‌کنند و اولین بار در کشور هند و پاکستان به ثبت رسیده است. بوچانگای خاکستری اولین بار در ایران در جزیره کیش در سال ۱۳۹۲ دیده شده و به ثبت رسیده است.
موذنی گفت: این پرنده مهاجر عبوری در جنگل‌های باز جزیره کیش به تعداد کم و اندک دیده می‌شوند. این پرنده در گذشته فقط در استان‌های هرمزگان و جنوب سیستان بلوچستان مشاهده گردیده است.
بوچانگای خاکستری طولی به اندازه ۲۹ تا ۳۰ سانتیمتر دارد. شباهت نر و ماده با یکدیگر و چشمانی قرمز است. پا‌ها و نوک آن‌ها سیاه است‏‏. دارای دم بلند و دوشاخه تیره رنگ است. این پرنده حشره خوار است. معمولا در بالای درختان و بالای سیم‌های برق می‌نشیند و محیط اطراف را زیر نظر می‌گیرد سپس با پرواز ناگهانی حشرات در حال پرواز را شکار می‌کند. از نکات جالب در مورد پرنده بوچانگای خاکستری آن است که توانایی تقلید صدای پرندگان دیگر را دارد.

bochangai

استان بوشهر

Template Design:Dima Group