جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

همزمان با دومین روز از گرامیداشت دهه مبارک فجر اجرای هفتمین طرح پرورش ماهی در قفس با ظرفیت ۲هزار تن و سرمایه‌گذاری هزار میلیارد ریال در شهرستان تنگستان از توابع استان بوشهر آغاز شد.

به گزارش دیارجنوب، سرپرست اداراه کل شیلات استان بوشهر روز پنجشنبه در این آیین اظهار داشت: این واحد پرورش ماهی در قفس مربوط به شرکت تعاونی پرورش ماهی در قفس مروارید مرجانی دلوار است که با بهره‌برداری از این واحد ۴۰ فرصت شغلی در این شهرستان ایجاد می‌شود.
عقیل امینی افزود: در اجرای این طرح در زمان حاضر ۶ قفس پرورش ماهی در هشت مایلی آب‌های تنگستان در دریا نصب شده است.
وی ادامه داد: شیلات این استان تا قبل از دهه ۷۰ تنها در صید و صیادی فعال بود و پس از آن به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی صنعت پرورش میگو شکل گرفت و امروز این استان به عنوان قطب پرورش میگو در کشور شناخته می‌شود.

mahi ghafas
امینی افزود: با توجه به ظرفیت‌های استان بوشهر و در برنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی تولید ۲۱۲ هزار تن محصولات آبزی پروری در افق ۱۴۰۴ برای این استان تعریف شده است که مجموعه شیلات استان بوشهر افزون بر پرورش میگو در سایر زیرساخت‌های پرورشی نیز که پرورش ماهی در قفس از جمله آنها به شمار می‌رود پرداخته شده است.
به گفته سرپرست اداره کل شیلات استان بوشهر در همین ارتباط تاکنون ۱۱۸ مجوز پرورش ماهی در استان بوشهر به ثبت رسیده که از این شمار ۱۸ مزرعه بهره برداری شده است.
امینی یادآور شد: تاکنون برای تولید ۸۱۲ هزار تن در بخش پرورش ماهی در قفس توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری انجام شده است در صورتی که اعتبار و تسهیلات پرداخت شده در این بخش حدود ۸۰ میلیارد تومان است.
وی با اشاره به فعالیت چرخه آبزی پروری در شهرستان تنگستان گفت: این شهرستان در تکثیر و پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس، تولید بچه ماهی، جلبک و صدف دریایی یکی از شهرستان‌های مهم و قطب آبزی پروری استان بوشهر به شمار می رود.
امینی ادامه داد: شهرستان تنگستان علاوه بر اینکه قطب آبزی پروری استان بوشهر به شمار می رود با تولید بیش از ۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون قطعه لارو به عنوان قطب تکثیر میگو نیز شناخته می‌شود.
سرپرست اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: تاکنون ۳۶ حلقه قفس مربوط به پروژه پرورش ماهی در قفس در آب‌های شهرستان تنگستان مستقر است که۲ میلیون و ۴۵۰ هزار قطعه بچه ماهی در ۱۷ قفس ذخیره سازی شده و میانگین برداشت از این قفس‌ها ۱۰ تن است.
وی یادآور شد: برای راه اندازی این قفس‌های پرورش ماهی تاکنون ۴۷۸ میلیارد تومان اعتبار سرمایه گذاری شده است.
امینی ادامه داد: تنها مشکل در صنعت پرورش ماهی در قفس تولید بچه ماهی است.
وی بیان کرد: در همین راستا هشت مجوز تولید بچه ماهی در استان بوشهر صادر شده که با همراهی بخش اقتصادی استانداری بوشهر قرار است بزودی بخش خصوصی عملیات اجرایی یک واحد تولید بچه ماهی را در شهرستان تنگستان آغاز کند.
سرپرست اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: در زمان حاضر تنها کارگاه و شرکت تولید بچه ماهی در این شهرستان با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون قطعه لارو فعال است که نیاز بچه ماهی قفس‌های هرمزگان، خوزستان و بوشهر را پوشش می‌دهد. / ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group