جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

الهه غریب زاده، نویسنده و پژوهشگر بوشهری در راستای پیشبرد و حفظ نقش های دوگانه زنان در خانواده و جامعه واطلاع‌رسانی دستاوردهای آنها طی تاریخ چند هزارساله دراستان گام برداشته و کتاب "تاریخ زنان بوشهر" را منتشر کرده است.


ایمان خوشقدم - به گزارش دیارجنوب، الهه غریب زاده نویسنده و پژوهشگر بوشهری در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: خوشبختانه، امروزه حضور زنان در عرصه‌های مختلف جامعه موجب تفاوت در دیدگاه‌ها نسبت به زنان شده و از طرفی تحولات زنان در عرصه‌های مختلف نشان می‌دهد که زنان جامعه ایران همچون سایر ملل، به‌خوبی جایگاه حقیقی خود را به دست آورده‌اند و با حضور در مجامع بین‌المللی علمی و ورزشی به‌خوبی درخشیده‌اند.
وی با اشاره به تاریخ چند هزارساله بوشهر و جایگاه ویژه زنان بیان کرد: بوشهر خطه ای است که معبد ایزدبانوی ایلامی را در بطن خود در آغوش گرفته و معبد بانوی هخامنشی" گور دختر "را برای ما به یادگار گذاشته است.
نویسنده و پژوهشگر بوشهری گفت: با توجه به این مهم که زنان بوشهری در ادوار گذشته؛ به‌ویژه یکصدسال اخیر(دوره قاجاریه، پهلوی، دوره ۸ سال دفاع مقدس، سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی) در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، مذهبی خدمات ارزنده‌ای را برجا نهاده‌اند.

gharibzade ketab
غریب زاده خاطرنشان کرد: جهت پیشبرد و حفظ نقش های دوگانه زنان در خانواده و جامعه، و همچنین رشد، حمایت، تشویق و تحسین ایشان؛ بایستی جهت آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی این دستاوردها گام برداشت.
وی عنوان کرد: از حدود سال 96 که فعالیت هایم در حوزه زنان و نگارش این مجموعه ها آغاز شد بطور بی وقفه با اکثریت افراد طی مصاحبه ها، فراخوان ها و تبلیغات متنوع و متعدد، درخواست همکاری می کردم و ماحصل این شب بیداری ها، خستگی ها، بی مهری ها و البته لذت ها در پیش چشمان شما قرار داده شد.
نویسنده و پژوهشگر بوشهری ادامه داد: اگر در رزومه های افراد یا عکس ها کم و کاستی است به علت دسترسی نداشتن به بانک شفاهی یا بسیاری از گزینه ها ست. بنابراین گزینش عکس ها فارغ از سلیقه های شخصی و قضاوت در مورد زندگی خصوصی و شخصی افراد بوده و اطلاعات برخی از رزومه ها دال بر گزارش تکمیلی و تفصیلی اشخاص نیست.
وی با بیان اینکه در این مکتوب، تلاشم بر این بود که ارائه خدمات ارزنده، رزومه های پربار و اخلاق حرفه ای را مد نظر قرار دهم، افزود: ما در غالب تاریخ نگاری ها شاهد تعریف و تمجید های بی حد و حصر و (یا بالعکس) بویژه از مقامات عالیه، اعیان و اشراف و.. هستیم. مواردی که برای مخاطب امروز ما، یعنی نسل جوان آینده دار ایران، قابل توجیه نیست.
غریب زاده ابراز داشت: بنا بر عهدی که با شما بسته ام در روند تاریخ نگاری هایم چه در حوزه جامعه مردانه فوتبال و چه در حوزه جامعه زنان از تعریف و تمجید های معمول و ارائه وظایف مصوب اداری افراد تا حد امکان، چشم پوشی کرده و بر این باورم که همواره افرادی که خدمات شاخصی داشته یا رزومه های بر اساس تلاش و پشتکار فردی دارند، درتاریخ و بین مردم مثال مهتاب، درخشانند و تابان.
وی یادآور شد: شوربختانه در سالیان اخیر پژوهشی جامع در حوزه زنان انجام نگرفته بود و علی رغم تبلیغات گسترده، استقبالی از جامعه زنان دریافت نکردم. لذا برآن شدم با ارائه طرح های اجرایی و عملی برای بانوان دیارم گام بردارم.
نویسنده و پژوهشگر بوشهری گفت: چندین بار در رسانه های جمعی، مصاحبه ها و شبکه های مجازی خواهان اختصاص دادن فضایی کوچک جهت ایجاد موزه بانوان بودم که محقق نشد.
الهه غریب زاده بیان کرد: برای کتاب "لباس سنتی زنان بوشهر" تلاش وسیعی انجام دادم که البته ماحصل آن در مجسمه بانوی انتظار نمود پیدا کرد و باتوجه به اهمیت و جایگاه زنان در تاریخ بوشهر توانستیم این کتاب رابه رشته تحریر درآوریم و هر آنچه در توان داریم، مابقی در دستان پرمهر شماست.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group