پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر به فعالیت ۲۷۰ آموزشگاه آزاد و آموزش ۲۴ هزار نفر در مراکز فنی و حرفه‌ای استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۷ هزار نفر موفق به اخذ گواهینامه مهارت های فنی و حرفه ای شده اند.

به گزارش دیارجنوب، عبدالمجید دراهکی روز چهارشنبه ۵ بهمن ماه در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه یکی از مطالبات اصلی خبرنگاران را معضل بیکاری عنوان کرد و گفت: یکی از چالش های پیش رو در کشور و همچنین استان بوشهر معضل بیکاری است که اکثر جوانان استان با آن دست و پنجه نرم می کنند.
وی با بیان اینکه اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای بعنوان یک حلقه متصل برای رفع بیکاری در استان تلاش می کند، افزود: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در راستای توانمندسازی نیروی انسانی، آموزش ها را متناسب با نیازهای صنایع استان ارائه میدهد و برای ورود به بازار کار در اختیار بنگاه های اقتصادی و دستگاه های اجرایی قرار می دهد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر با اشاره به سند توسعه مهارت‌آموزی بیان کرد: در سال 98 برای اولین بار سند توسعه مهارت‌آموزی متناسب با طرح های تکاپو و ظرفیت استان بوشهر به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان رسید و توانستیم با تخصصی کردن شهرستان‌ها، آموزش‌های مهارتی را ارائه دهیم.
دراهکی به ارائه مهارت‌های متناسب با نفت و گاز و پتروشیمی در جنوب استان اشاره کرد و گفت: اولین مرکز آموزش صنایع دریایی و شیلاتی در شهرستان دیر احداث شده که در دومین سفر ریاست جمهوری به بوشهر افتتاح می شود.

neshaste fani b 1
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیارجنوب درخصوص مساحت و اعتبار مرکز آموزشی شیلاتی و دریایی در شهرستان دیر بیان کرد: این مرکز در زمینی به مساحت یک هکتار با سوله و مرکز اداری یکهزار و ۵۰۰ متر مربع در فاز اول و مرکز شنوایی آن با یکهزار و ۵۰۰ متر مربع در فاز دوم با اعتبار اولیه ۱۳ میلیارد تومان است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر با بیان اینکه اعتبار مرکز آموزشی شیلاتی و دریایی در شهرستان دیر از طریق شورای راهبردی پرداخت می شود، افزود: از میزان اعتبار یاد شده تاکنون 10 میلیارد آن پرداخت و در این مرکز هزینه شده و3 میلیارد مابقی نیز تا پایان سال پرداخت خواهد شد.
دراهکی عنوان کرد: ظرفیت دوره در مرکز آموزشی شیلاتی و دریایی در شهرستان دیر 2400 نفر است که در 60 حرفه حوزه شیلات، صنایع دریایی و بندری ارائه می‌شود.
احداث اولین مرکز تخصصی صنایع کشاورزی و حوزه نخیلات در شهرستان دشتستان
وی از احداث اولین مرکز تخصصی صنایع کشاورزی در دشتستان خبر داد و گفت: ساختمان این مرکز محیا شده و سوله و گلخانه آن نیز احداث شده است.
دراهکی از انعقاد تفاهم‌نامه مهارت آموزی نخلداران استان بوشهر طی هفته گذشته خبر داد و ابراز داشت: برای نخستین بار در کشور و با هدف مهارت آموزی نخلداران، تفاهم‌نامه همکاری بین آموزش فنی و حرفه‌ای، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و صندوق بیمه روستاییان و عشایر استان بوشهر منعقد شد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر افزود: با انعقاد این تفاهم‌نامه تمامی کارگران در حوزه نخیلات تحت پوشش بیمه عشایر قرار میگیرند که 80 درصد هزینه بیمه را نیز دولت پرداخت می کند.
وی به دیگر مراکز تخصصی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در شهرستان های گناوه، دیلم، دشتی، بوشهر و جم اشاره کرد و گفت: در سفر اول ریاست جمهوری به استان بوشهر برای آموزش یکهزار نفر در حوزه نفت در این مراکز تخصصی با مجموعه وزارت نفت قرار دادی را منعقد کردیم.
دراهکی گفت: طبق قرارداد یادشده، وزارت نفت برای آموزش هر نفر 12 میلیون تومان پرداخت میکند و در حال حاظر تعداد 250 نفر تحت آموزش در مراکز تخصصی قرار گرفته اند.
آموزش ۲۴ هزار نفر در مراکز فنی و حرفه‌ای استان بوشهر
وی با بیان اینکه تاکنون استقبال خوبی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی در استان بوشهر صورت نگرفته، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۴ هزار نفر در استان بوشهر مورد آموزش قرار گرفته اند که این افراد با شرکت در ۲ هزار و ۲۲۸ دوره آموزشی در ۶۲۰ حرفه آموزش دیده اند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر ادامه داد: تعداد شرکت کنندگان خانم در این دوره های آموزشی 7 هزار و 835 نفر و آقایان 16 هزار نفر بوده است که 13 هزار نفر آنها برای گذراندن مهارت های لازم به مراکز آموزشی معرفی شده اند.

neshaste fani b 1
اعطای گواهی نامه مهارت به ۷ هزار نفر در سال جاری
دراهکی با بیان اینکه در سالجاری 7 هزار نفر موفق به اخذ گواهینامه مهارتی از مراکز فنی و حرفه ای استان شده اند، بیان کرد: در سال جاری زمینه اشتغال برای 51 درصد از مهارت آموختگان مجموعه فنی و حرفه ای استان بوشهر فراهم شده و در سامانه رصد اشتغال به ثبت رسیده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر به اقدامات و برنامه ریزی های اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود میزان رشد اشتغال در مجموعه فنی و حرفه ای استان در سال آینده به 70 درصد برسد و تمام مهارت آموختگان این مرکز جذب بازار کار شده باشند.
وی گفت: 60 درصد افرادی که در دوره های آموزشی فنی و حرفه ای استان شرکت و آموزش دیده اند موفق به اخذ گواهینامه شده اند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر عنوان کرد: بیشترین حجم افرادی که در مراکز آموزش فنی و حرفه ای مهارت کسب کرده اند شامل سربازان نیروهای مسلح، دانشجویان، زنان سرپرست خانوار، روستاییان و عشایر است.
وی با بیان اینکه برای جذب مهارت آموختگان فنی و حرفه ای در بازار کار طرح های متعددی برنامه ریزی شده، افزود: با شورای راهبردی طرحی را منعقد کردیم تا تمام فارغ التحصیلان دانشجو در رشته های متناسب با صنعت پتروشیمی یک دوره مهارتی را در پتروشیمی آموزش ببینند که در صورت توانمند بودن، این افراد جذب و مشغول بکار خواهند شد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود در سال جاری 200 نفر از فارغ التحصیلان دانشجو در این دوره شرکت کنند.
دراهکی درخصوص آموزشهای فنی و حرفه ای در حوزه روستایی بیان کرد: 97 کارگاه آموزشی در روستاهای استان مستقر و در حال فعالیت هستند و همچنین مرکز آموزش و توانمندسازی در دانشگاه های استان بمنظور مهارت آموزی و ارائه مشاوره مستقر شده است.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص دانش بنیان اظهار کرد: اولین مرکز نوآوری وابسته به پارک علم و فناوری را در گناوه احداث کردیم که تمامی شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک و مرکز رشد می توانند از این امکانات فراهم شده بهره برده و ایده های خود را ارائه و محصولات خود را تولید کنند.
دراهکی با بیان اینکه 100 میلیارد تومان از اعتبارات تبصره 16 برای 800 نفر از سربازان دارای مدرک فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده، افزود: مهارت آموختگان در مراکز فنی و حرفه ای میتوانند جهت دریافت تسهیلات تبصره 16 درخواست داده و به بانک ها مراجعه کنند.
وی به برگزاری مسابقات ملی مهارت در سطح کشور توسط فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 9 نفر از نخبگان و برترین های استان بوشهر را برای شرکت در این مسابقات معرفی و 7 مدال کسب کردیم.
فعالیت ۲۷۰ آموزشگاه آزاد در استان
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر به آموزشگاه های آزاد مستقر در استان اشاره کرد و گفت: با تسهیل شدن روند اخذ مجوز برای آموزشگاه ها در حال حاظر 270 آموزشگاه آزاد در استان بوشهر وجود دارد که در اغلب رشته ها فعالیت می کنند.

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group