جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوشهر با اشاره به آمار افراد شاغل، بیکار و دانشجو در استان گفت: در سالجاری ۲۵۳۵ نفر افراد بومی در عسلویه مشغول به کار هستند.

ندا قاسمیان پور-به گزارش دیارجنوب، مصدق کشاورزی روز دوشنبه ۱۲ دی ماه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: درحال حاظر استان بوشهر با تایید ۹۴ درصد از مشاغل ثبت شده در سامانه رصد، رتبه دوم صحت سنجی اطلاعات ثبت شده در مرحله پایش کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه ۸۶۰ هزار نفر از جمعیت استان بوشهر ۱۵ سال به بالا هستند، افزود: جمعیت استان نسبت به اشتغال ۳۵ درصد است که شامل افراد ۱۵ تا 65 سال که اغلب سرباز، دانشجو و افراد دبیرستانی هستند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: سالانه با ایجاد30 هزار شغل، نرخ بیکاری در استان ثابت خواهد ماند.
کشاورزی عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار ۴۶ هزار نفر دانشجو در دانشگاه های استان بوشهر مشغول به تحصیل هستند که ۶۲ درصد آنها در رشته علوم انسانی کسب مهارت می کنند.

neshaste kar taavon 1
وی با بیان اینکه در استان مشکل فقدان مهارت داریم، افزود: اکثر افرادی که در دانشگاه های ما مشغول به تحصیل هستند با صنعت استان بوشهرهمخوانی ندارند و بیشتر مشکلات ما مربوط به حوزه مهارت است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با بیان اینکه 305هزار نفر در استان شاغل هستند، افزود: طبق آخرین آمار دریافتی، جمعیت استان بوشهر یک میلیون 296 هزار نفر است که 63 درصد این جمعیت در سن شغلی قرار دارند.
وی نرخ بیکاری استان را 7.9 درصد عنوان کرد و گفت: با افزایش طرح‌های اشتغال‌زایی تا پایان سال فرصت‌های ایجاد اشتغال‌ دراستان بوشهر به 138 درصد نسبت به تعهدات خود خواهد رسید.
کشاورزی تعداد افراد بیکار استان بوشهر در سال جاری را 30 هزار نفر عنوان کرد و افزود: نرخ جمعیت اشتغال استان در سالجاری 35.7 درصد است که نسبت به سال گذشته(33.4) شاهد رشد 2 درصدی هستیم.
وی نرخ مشارکت اقتصادی استان بوشهر را 39 درصد عنوان کرد و گفت: 46 درصد استان را بانوان تشکیل میدهند و در مشارکت اقتصادی 9 درصد را سهیم هستند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر به حمایت های دولت سیزدهم در حوزه اشتغال اشاره کرد و گفت: یکی از بیشترین حمایت های دولت درتسهیلات تبصره 16 و 18 بود که نهادهای نظارتی، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور برهزینه کرد این اعتبارات نظارت دارند.

neshaste kar taavon 1
کشاورزی بیان داشت: 1446 میلیارد تومان اعتبار برای تسهیلات تبصره 16 از این هفته عملیاتی شده و به تمامی دستگاه های اجرایی و بانک های استان بوشهر اعلام شده است.
وی با بیان اینکه تمامی کارگروه های اشتغال در شهرستان ها فعال شده، ادامه داد: بانک ها درصورت تخلف ظرف مدت یک هفته از گزارش، عملکرد بصورت ماهانه دراختیار سازمان بازرسی قرار خواهد گرفت.
کشاورزی، سپرده مردم در بانک های استان بوشهر را 100 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این منابع باید 85 درصد آن در استان بوشهر مصرف شود و طبق اعلام استاندر بوشهر دستگاه های اجرایی موظف به ارسال طرح های ایجاد اشتغال به بانک ها هستند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر ابراز داشت: برحسب مصوبه شورای عالی اشتغال کشور هریک از بانکها و یا موسسات اعتباری در استانهایی که منابع کافی برای پرداخت این تسهیلات ندارند باید از سایر استانها تامین کنند و هرگونه کم کاری از سوی این بانک ها پذیرفتنی نیست.
وی درخصوص تسهیلات تبصره 16 گفت: این تبصره مشاغل خرد و کوچک را حمایت میکند وسقف تسهیلات آن 150 میلیون تومان به ازاء هرنفر با بازپرداخت 7 ساله و نرخ سود 4 درصد است.

neshaste kar taavon 1
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر درخصوص مشاغل خانگی بیان داشت: 25 درصد از اقتصاد کشورهای توسعه یافته دنیا بر پایه مشاغل خانگی قرار دارد که در ایران زیر 3 درصد است.
کشاورزی به برگزاری نمایشگاه خانگی در هفته گذشته با 120 غرفه بومی مستقر در بوشهر اشاره کرد و گفت: برای طرح های کارفرمایی ۴ میلیارد تومان تسهیلات از محل جزء 2 بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ با بازپرداخت 7 ساله و نرخ سود 4 درصد در نظر گرفته شده و تحول اشتغال آن الزاما فرد تا 7 سال باید بیمه شود.
وی با بیان اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوشهر یکی از دستگاههای برتر و پیشتاز در صدور مجوز الکترونیکی است، افزود: در ۹ ماهه ابتدای سالجاری بالغ بر ۴۵۰۰ مجوز مشاغل خانگی به همت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر به صورت کاملا الکترونیکی و غیر حضوری صادر شده که نسبت به سال گذشته افزایش صد درصدی داشته است.
کشاوری گفت: 95 درصد از مجوزهای صادر شده به صورت آنی بوده و متقضیان میتوانند در کمتر از 30 دقیقه مجوز خود را از سامانه مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت کنند.
وی با بیان اینکه 259 تشکل کارگری و کارفرمایی در استان بوشهر فعال است، افزود: برای اولین بار پس از 3 دهه، با ورود اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در حوزه منطقه ویژه انرژی اقتصادی پارس جنوبی 14 تشکل کارگری ایجاد شد تا کارگران مطالبات خود را از طریق قانونی دنبال کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: بوشهر در رشد عملکردی بعنوان استان برتر انخاب شده و نسبت به سایر شهرهای کشور 15 درصد رشد داشتیم.

neshaste kar taavon 1
کشاورزی درخصوص پرورش میگو گفت: براساس سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری با واگذاری اراضی دولتی برای طرحهای پرورش میگو صرفاً در قالب تعاونی ظرف یک ماه جاری 61 شرکت پرورش میگو در شهرستان بوشهر تاسیس خواهد شد
وی افزود: با درایت و راهبری مدیریت ارشد استان 56 شرکت تعاونی پرورش میگو شهرستان دیلم در هفته دولت سال جاری تشکیل شد که با تشکیل تعاونی های پرورش میگو جزیره شیف، استان بوشهر قطب برتر در تعاونی های آبزی پروری کشور خواهد شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر درخصوص آمار اشتغال افراد بومی منطقه عسلویه عنوان کرد: در سالجاری بر اساس آخرین آمار دریافتی، ۲۵۳۵ نفر بومی و ۱۳۰۰ نفر غیربومی در عسلویه مشغول به کار هستند.
وی بوشهر را یکی از فقیرترین استان ها در ایجاد بازارچه مشاغل خانگی دانست و گفت: شهرداران طبق ماده ۱۶ قانون بهبود فضای کسب و کار وظیفه دارند که نسبت به ایجاد بازارچه های مشاغل خانگی و مشاغل خرد اقدام نمایند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group