پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

مدیرکل ثبت احوال استان با اشاره به اینکه بوشهر جزو استان های کم طلاق در کشور است، گفت: بیش از 4 هزار ازدواج طی سالجاری در استان به ثبت رسیده و 20 هزار فقره کارت ملی هوشمند صادر شده در دفاتر خدماتی این استان مانده که صاحبان آنها برای دریافت مراجعه نکرده اند.

به گزارش دیارجنوب، اسکندر پاسالار روز یکشنبه 4 دی ماه در نشست خبری با بیان اینکه کارت هوشمند ملی سازگاری مناسبی با دولت الکترونیک دارد اظهار داشت: از سال 91 تا کنون در استان بوشهر بیش از 839 هزار نفر برای کارت ملی ثبت نام کرده اند که بیش از 746 هزار نفر این کارت را دریافت و بیش از 9 هزار نفر در صف انتظار هستند.
وی با بیان اینکه امروزه توان تولید کارت ملی در خارج کشور است، افزود: صدور کارت های ملی از سال 98 و 99 در حال انجام است که پیش بینی میشود با توجه به تولید آن در داخل کشور تا پایان سال کارت های ملی سال های قبل همگی صادر شوند.
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با اشاره به اینکه از 98 درصد واجدین شرایط درخواست کارت هوشمند ملی 90 درصد آن کارت دریافت کرده اند، گفت: 20 هزار کارت ملی صادر شده در دفاتر خدماتی مانده که مردم با مراجعه به دفاتر میتوانند کارت ملی هوشمند خود را دریافت کنند.

neshaste sabt ahval 1
وی با بیان اینکه 856 هزار نفر از واجدین شرایط دریافت کارت ملی هوشمند بالای 15 سال سن دارند، ابراز داشت: بین 90 تا 100 هزار نفر در صف انتظار صدور کارت هوشمند ملی هستند.
وی ثبت شناسه و آدرس را از اقدامات خوب عنوان کرد و اذعان داشت: اطلاعات شهری افراد و خانوار را داشتیم ولی اطلاعات محلی افراد و خانوار را با شناسه محلی بدست آوردیم.
پاسالار سامانه اطلاعات خانوار در حوزه سببی و نسبی را از دیگر اقدامات ثبت احوال عنوان کرد و گفت: این سامانه اطلاعات گروهی خانوار یعنی تا 4 نسل قبل را ثبت خواهد کرد.
وی در خصوص سامانه سهیم ابراز داشت: سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان 9 خدمت به مردم شامل گواهی تجرد، مدارک مکشوفه و دیگر اقدامات را در راستای خدمت رسانی به مردم با توجه به دستور رییس جمهور انجام می دهد.
پاسالار در تشریح وظایف سامانه چهره گفت: این سامانه خیلی از افراد را براساس تطبیق اثر انگشت در دوره های گذشته تا حال نشان می دهد.
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در خصوص سامانه افراد فاقد شناسنامه در کشور گفت: این سامانه روز گذشته توسط رییس جمهور رونمایی و به 4 نفر کارت شناسنامه جدید ارائه شد.
وی تصریح کرد: از فرمانداری ها و بخشداری های استان خواسته شده که اطلاعات افراد فاقد شناسنامه را به ثبت احوال ارائه دهند.
پاسالار ادامه داد: در همین راستا 56 نفر فاقد شناسنامه در استان بوشهر که اکثرا مربوط به شهرستان دشتستان بودند شناسایی که به 20 نفر ازآنها شناسنامه ارائه شد و مابقی تا پایان سال شناسنامه دار می شوند.

neshaste sabt ahval 1
وی جمعیت استان بوشهر را تا پایان آذر ماه سالجاری 1 میلیون و 199 هزار و 761 نفر عنوان کرد و بیان داشت: از این تعداد جمعیت در استان 5/7 درصد در شهر، 5/27 درصد در روستا که 53 درصد مرد و 47 درصد زنان را شامل می شود.
وی با اشاره به نسبت جنسی ولادت و با بیان اینکه به ازاء هر 100 دختر، 109 پسر متولد میشوند اذعان داشت: درصد متولدین امسال در استان بوشهر 2/1 درصد نسبت به کشور است که با توجه به سیر نزولی تولد در کشور این آمار منفی شامل استان بوشهر هم می شود.
پاسالار در خصوص نرخ جمعیت گفت: میزان عمومی تولد در استان تا پایان سال قبل 2/12 درصد و نرخ باروری در استان 6/1 درصد که بیشترین ولادت رخ داده در استان مربوط به گروه سنی مادرات 30 تا 34 سال سن است.
وی در ادامه بیان داشت: میانگین سن مادران اولین فرزند در استان بوشهر بین 15 تا 49 سال است هر چند بارداری مادران در سن پایین فرصت بیشتری برای تولد فرزندان بیشتری به آنها می دهد.
وی شهرستان دیلم را جزو شهرستانهای دارای کمترین فرزند آوری عنوان کرد و گفت: شهرستان تنگستان نرخ تولد بهتری داشته و شهرستانهای کنگان و دیر شاهد نرخ تولد کمتری بوده ایم.
وی در خصوص تولد قلوها در استان بوشهر گفت: در سالجاری 146 هزار دوقلوزایی و 4 مورد سه قلوزایی داشته ایم.

neshaste sabt ahval 1
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه بوشهریها همواره از نام فاطمه برای دختر و محمد برای پسر استفاده میکنند، گفت: اسامی محمد، حسین، علی، امیرعلی و امیرحسین برای پسران و فاطمه، زهرا، رستا، زینب و فاطمه زهرا برای دختران بیشترین پذیرش را داشته است.
وی میزان عمومی فوت در استان را به نسبت کشور بهتر عنوان کرد و بیان داشت: تا پایان سال گذشته میزان عمومی فوت 3/5 درصد نسبت به نرخ کلی کشور با ۶/۶ آمار است که در 9 ماهه سال با توجه به اقدام خوب حوزه سلامت با واکسیناسیون نسبت به سال گذشته 26 درصد فوت کاهش داشته است.
وی با اشاره به اینکه در 9 ماهه امسال 3 هزار و 619 نفر در استان فوت کرده اند، گفت: در سال گذشته 6 هزار و 488 نفر دراستان ازدواج کرده اند که امسال 4 هزار و 20 نفر ازدواج کرده اند. وی تصریح کرد: میانگین سن فوت شدگان در استان 7/63 و در کشور 1/66 درصد است.
پاسالار با بیان اینکه بوشهر استانی جوان است، ابراز داشت: حدود 70 درصد جمعیت کشور بین 15 تا 64 سال سن دارند که همگی در فعالیتهای روزمره هستند و با این حساب در اینده به مشکل برخورد خواهیم کرد.
وی در خصوص آمار طلاق با اشاره به اینکه بوشهر جزو استان های کم طلاق کشور است، گفت: در سالجاری در کشور 4 هزار و 20 مورد و در استان هزار و 410 مورد طلاق ثبت شده است که بیشترین میزان طلاق مربوط به عمر ازدواج 10 سال بوده است.

neshaste sabt ahval 1
وی با بیان اینکه بالاترین نرخ تجرد در کشور مربوط به استان بوشهر است، تصریح کرد: 6/7 درصد دختران بوشهری تا سن بالای 50 سال ازدواج نکرده اند.
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر آمار تغییر نام در استان بوشهر را تا 25 آذر ماه 760 نفر اعلام کرد و بیان داشت: از این تعداد 8/71 درصد خانمها و 2/28 درصد آقایان بوده اند.
وی تاکید کرد: بیشترین اسم تغییر کرده در خانم ها سکینه و در آقایان اصغر بوده که دشتستان و بوشهر بیشترین تغییر نام و عسلویه کمترین تغییر نام را داشته اند.
وی در خصوص تغییر نام خانوادگی در استان گفت: در سالجاری 716 نفر در استان ناام خانوادگی خود را تغییر داده اند که بیشترین تغییر در دشتستان و کمترین تغییر در عسلویه بوده است.
پاسالار با بیان اینکه 50 هزار شناسنامه در استان تغییر کرده اند، افزود: صدور شناسنامه در شهرهای برازجان و بوشهر 3 تا 5 روز و در شهرهای دیگر 1 روزه است.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group