سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

برگزاری مهمانی و صرف میوه و شیرنی و خشکبار در شب یلدا یکی از سنت های قدیمی ایرانیان است و «شب یلدای کارگری» حداقل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

به گزارش دیارجنوب به نقل از ایلنا، برگزاری مهمانی و صرف میوه و شیرنی و خشکبار در شب یلدا یکی از سنت های قدیمی ایرانیان است و «شب یلدای کارگری» حداقل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
علیرضا خرمی گفت: کارگران نمی‌توانند از پس هزینه‌های شب یلدا بربیایند.
شب یلدا، بلندترین شب سال در پیش است، پایان همین هفته‌ای که در آن هستیم، شب یلدا از راه می‌رسد اما عیلرضا خرمی (رئیس شورای اسلامی کار کارخانه پلی‌اکریل اصفهان و فعال کارگری) یک پرسش طرح می‌کند: شب یلدا برای کارگران تلخ است یا شیرین؟
او ادامه می‌دهد: این روزها همه جا صحبت از شب یلدا است و همه به دنبال دورهمی بلندترین شب سال هستند ولی کارگران از ته دل می‌خواهند که ای کاش شب یلدایی وجود نداشت یا اگر هم هست، هرچه زودتر به پایان برسد چرا که دوباره شرمنده زن و بچه خود می‌شوند.

shabe yalda
خرمی اضافه می‌کند: شرمنده می‌شوند که چرا نمی‌توانند پسته کیلویی ۶۰۰هزارتومان و آجیل کیلویی بیشتر از ۳۰۰ هزار تومان و میوه شب یلدا را تهیه کنند. شرمنده می‌شوند که چرا نمی‌توانند گوشت کیلویی ۲۴۰هزارتومان، مرغ کیلویی۶۵هزار تومان و برنج کیلویی بالای ۱۲۰هزارتومان بخرند و یک شام معمولی در منزل کنار خانواده داشته باشند.
هزینه‌های حداقلی شب یلدا برای یک خانواده‌ی کارگری
رئیس شورای اسلامی کار پلی‌اکریل اصفهان هزینه‌های حداقلی شب یلدا را برای یک خانواده‌ی کارگری برآورده کرده است: «با یک حساب سر انگشتی به این نتیجه می‌رسیم که شب یلدا برای برای یک خانواده ۴نفری با مختصری میوه و آجیل و شام، اگر هیچ خرج اضافه‌ای در کار نباشد، حداقل دو میلیون و پانصد هزار تومان هزینه در بردارد که چیزی نزدیک به یک‌سوم حقوق ماهانه‌ی کارگران است. چطور می شود یک سوم حقوق یک ماه را فقط برای یک شب خرج کرد؟!»
خرمی نتیجه می‌گیرد: پس با این حساب، شب یلدا که یکی از جشن‌های اصیل ایرانیان و همواره مورد استقبال مردم بوده، به کام کارگران تلخ است؛ وقتی جیب‌تان خالی‌ست، جشنی هم در کار نیست!

استان بوشهر

Template Design:Dima Group