جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

دوست و همراه شهید صادق گنجی سفیر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، ماجرای روز شهادت وی را تشریح کرد.

به گزارش دیارجنوب، زاهد علی صادق صبح پنجشنبه در مراسم بزرگداشت سی و دومین سالگرد شهادت سفیر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان شهید صادق گنجی در برازجان اظهار داشت: شهدا با خدا معامله کرده‌اند و جان خود را فدا کردن تا مردم با امنیت زندگی کنند.
وی با بیان اینکه شهید گنجی در کشور پاکستان نام بزرگی را از خود بر جای گذاشته است اضافه کرد: شهید گنجی در زمینه روشنگری در لاهور اقدامات گسترده‌ای را انجام داد که برکات آن تا هنوز هم ادامه دارد.
دوست و همراه شهید صادق گنجی بیان کرد: ۱۹ دسامبر سال ۱۹۹۱ مراسمی برای تودیع صادق گنجی توسط ادبا، نویسندگان، شاعران و خبرنگاران در هتل اینترنشنال لاهور تدارک دیده شده بود.

yadvare ganji 1
وی افزود: وقتی که شهید وارد هتل شد با نارنجک به وی حمله کردند که نارنجک عمل نکرد و سپس با سلاح کلاشینکف به وی و همراهانش حمله کردند و ایشان را به شهادت رساندند.
زاهد علی صادق اضافه کرد: هم همزمان با این حمله وارد هتل شدم و وقتی به صادق رسیدم، ایشان چند بار گفتند «الله الله» و اندکی بعد صدایشان خاموش شد.
وی تصریح کرد: من شاهد عینی این قتل بودم و ۱۱ سال برای مجازات قاتلان تلاش کردم و در این راه توسط انگلیسی‌ها، آمریکای‌ها، وهابیون و عربستانی‌ها تهدید شدم و ۲ بار به منزل من حمله کردند.
دوست و همراه شهید صادق گنجی گفت: ۱۱ سال در دادگاه دنبال کردم و جنگیدم تا بالاخره خدا یاری کرد و ۲ نفر از قاتلان به حبس ابد و ۲ نفر نیز به اعدام محکوم شدند.
وی تاکید کرد: نام و یاد شهید گنجی در لاهور پاکستان همچنان زنده است.
شهید «صادق گنجی» از اولین شهدای راه بیداری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و افشاگر چهره نفاق در منطقه به شمار می‌رود.
وی روزهای پایانی مأموریت خود را به عنوان رایزن فرهنگی در پاکستان می‌گذراند و در آستانه مراسم تودیعی که روز ۲۸ آذرماه ۱۳۶۹ شمسی در لاهور پاکستان توسط شاعران و نویسندگان پاکستانی برپا کرده بودند، توسط شاخه نظامی سپاه صحابه جلوی درب هتلی که محل برگزاری مراسم تودیع بود ترور شد.
شهید گنجی در مدت حضورش در پاکستان ۱۳ جلد کتاب درباره این کشور و در زمینه‌هایی مانند مسیحیت در پاکستان، زن در پاکستان، شخصیت‌های پاکستان، احزاب و گروه‌های پاکستان، پاکستان و چگونگی فعالیت آمریکا در این کشور و آموزش و پرورش پاکستان به‌رشته نگارش درآورد.
پیکر این شهید والامقام پس از انتقال به زادگاهش کنار دو شهید خانواده‌اش نادر گنجی و هوشنگ مزارعی در گلزار شهدای برازجان آرام گرفت./ مهر

استان بوشهر

Template Design:Dima Group