پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر به برگزاری کارگاه های آموزشی در ۲۲۰ روستای استان اشاره کرد و گفت: زمینه اشتغال مستقیم افراد جویای کار در پارس جنوبی با اخذ مدرک در 5 حرفه مرتبط از مراکز فنی و حرفه ای فراهم می شود.

ندا قاسمیان پور-به گزارش دیارجنوب، عبدالمجید دراهکی روز چهارشنبه 23 آذر ماه در نشست شورای مهارت شهرستان دشتستان اظهار داشت: امروزه ایجاد اشتغال برای جوانان و کاهش نرخ بیکاری یکی از بزرگترین چالش ها در جامعه مدرن است.
وی اضافه کرد: بحث مهارت آموزی و توانمند سازی نیروی انسانی یکی از مهمترین مولفه ها درمجموعه اکوسیستمی ایجاد شغل در جامعه است که وظیفه آن به سازمان آموزش فنی و حرفه ای واگذار شده است.
دراهکی با بیان اینکه فنی و حرفه ای یکی از سازمانهای مهم بین المللی در سازمان جهانی کار (ILO)است، افزود: کشور ایران در سازمان جهانی کارعضویت دارد و تمام گواهی نامه های صادر شده از این سازمان، بین المللی و در 227 کشور دنیا قابل ترجمه و اعتبار است.

neshaste mharat d 1
وی نقش و جایگاه سازمان آموزش فنی و حرفه ای در تامین نیروی کار و بنگاه های اقتصادی را یکی از مولفه های مهم در استان بوشهر عنوان کرد و گفت: این سازمان 18 جامعه هدف بمنظور توانمندسازی نیروی انسانی خود در دستور کار دارد که مهمترین و با اهمیت ترین این جوامع دانشجویان هستند.
دراهکی بزرگترین چالش در سطح استان بوشهر را عدم تطابق بین نیاز بنگاه های اقتصادی و نوع ارائه آموزش در دانشگاه ها دانست و افزود: درحال حاظر تمامی دانشگاه های استان بوشهر برای ایجاد این تقارن و تطابق بین آموزش ها و نیاز بنگاه های اقتصادی، فعالیت های خود را آغاز و در حال تلاش هستند.
وی بوشهر را یکی از محدود استان های صنعتی کشور با ظرفیت اشتغال بسیار بالا در حوزه های مختلف عنوان کرد و گفت: دانشگاه ها و مجموعه های فنی و حرفه ای میتوانند افراد را توانمند ساخته تا از ظرفیت های استان برای ایجاد یک کسب وکار جدید استفاده کنند یا بعنوان نیروی کار در اختیار بنگاه های اقتصادی باشند.
آموزش سربازهای مستقر در یگان های نظامی
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: یکی از بزرگترین جامعه هدف ما سربازهای مستقر در یگان های نظامی است که پس از گذراندن دوره مقدس سربازی باید وارد بازار کار شوند.
وی مهارت آموزی در نیروهای مسلح را بعنوان یک رکن اصلی در وظایف آنها عنوان کرد و گفت: کارگاه های آموزشی برای توانمند سازی نیروهای سرباز در تمامی یگان های نظامی استان بوشهر که حداکثر 50 نفر سرباز در آنجا مستقر هستند، برگزار شده است.
برگزاری کارگاه های آموزشی در 220 روستای استان بوشهر
دراهکی از برگزاری کارگاه های آموزشی در 220 روستای استان بوشهر خبر داد و گفت: کارگاه های آموزشی مختلفی بصورت سیار و مستقر در حوزه های مورد درخواست دهیاران در روستاهای استان درحال برگزاری است.
وی با بیان اینکه 70 درصد توانمند سازی و آموزش مددجویان کمیته امداد برعهده فنی و حرفه ای است، افزود: سازمان فنی و حرفه ای با همکاری بخش خصوصی برای متقاضیان بیکاری که با مدرک های مختلف در جامعه بدون داشتن مهارت قادر به کسب یک شغل در بنگاه های اقتصادی نیستند، آموزشهایی درنظر گرفته است.

neshaste mharat d 1
نقش فنی وحرفه ای در توانمند سازی دانش آموزان
وی به انعقاد قرارداد 10 ساله با اداره کل آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: معرفی مدارس کاردانش و هنرستان ها بمنظور ارائه آموزش و توانمندسازی باید از سوی اداره کل آموزش و پرورش انجام شود که خوشبختانه تاکنون در اکثر شهرستان ها بجز دشتستان تعامل برقرار و آموزش ها ارائه شده است.
فراهم شدن زمینه اشتغال در پارس جنوبی
دراهکی از انعقاد تفاهم نامه ای بین اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، استانداری بوشهر و شرکت ملی نفت بمنظورفراهم شدن زمینه اشتغال خبر داد و گفت: در فاز اول این قرارداد 5 حرفه شامل لوله کشی صنعتی، برق صنعتی، ابزار دقیق، انواع جوشکاری و تعمیرات تخصص ماشینری با تثبیت اشتغال افراد در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی فراهم شده است.
وی ادامه داد: افراد جویای کار در شهرستان دشتستان با اخذ مدرک فنی و حرفه ای در این 5 حرفه می توانند از شرایط موجود بهره مند شوند.
دراهکی به اطلاعرسانی درخصوص فراهم شدن زمینه اشتغال جوانان و جوامع هدف سازمان فنی و حرفه ای تاکید کرد و گفت: افراد متقاضی کار با اخذ مدرک مرتبط و مسلط شدن به این حرفه ها طبق قراردادهایی که با شرکت های منطقه ویژه، صدرا، خارگ، نیروگاه اتمی و ... زمینه اشتغال آنها را فراهم خواهیم کرد.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر عنوان کرد: 1800 نفر افراد بیکار در بنیاد شهید شناسایی شده که درحال ساماندهی و توانمندسازی آنها هستیم تا در یگانهای مختلف استفاده بکار گرفته شوند.
ارائه 470 هزار نفر ساعت آموزش مهارتی در دشتستان
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای برادران شهرستان دشتستان در این نشست اظهار داشت: برگزاری نشست شورای مهارت بمنظور بسترسازی زمینه اشتغال، شناسایی وضعیت بازار و آینده پژوهی مشاغل و برنامه ریزی برای آموزش نیروی کار در شهرستان است.
هادی توسلی عنوان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون 470 هزار نفر ساعت آموزش مهارتی به شیوه های مختلف در پادگان ها، زندان ها و در روستاها با همکاری ادارات ارائه شده است.
وی ادامه داد: در سال جاری دوره های آموزشی مختلفی برای توانمندسازی محلات آسیب پذیر و اشتغال زنان بی سرپرست برگزار شده است.
توسلی به آموزش فارغ التحصیلان دانشگاه ها و دانشجوها اشاره کرد و گفت: مشارکتهای بخش خصوصی، هماهنگی با کاریابی ها و افزایش بهره وری بمنظور بکارگیری نیروها در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای برادران شهرستان دشتستان به مشکلات آموزشی در بخش های ارم و بوشکان اشاره کرد و گفت: در این دو بخش از لحاظ مسافتی مشکلاتی برای آموزش وجود داشت که با کمک بسیج مهندسی و سپاه بویژه ناحیه مقاومت توانستیم دوره های آموزشی خوبی برگزار کنیم.

neshaste mharat d 1
مهارت آموزی سربازان وظیفه
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای برادران شهرستان دشتستان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون برای تمامی مراجعه کنندگان از سوی نهادهای انتظامی و نظامی، کلاس های آموزشی مختلفی برگزار شده و همگی مدرک مهارت خود را کسب کرده اند.
وی با بیان اینکه همکاری با دهیاران و بخشداران در دستور کار فنی و حرفه ای شهرستان قرار گرفته، افزود: بخشداران باید یک نماینده مهارت آموزی را به مرکز فنی و حرفه ای شهرستان معرفی کنند تا بتوانیم در سطح بخش و روستاهای اطراف دوره های آموزشی برگزار کنیم.
ورود کارآموزان فنی و حرفه ای به بازار کار
توسلی با بیان اینکه هدف فنی و حرفه ای توانمند سازی نیروی کار است، افزود: 20 درصد از 2500 نفری که در مرکز فنی و حرفه ای شهرستان مهارت کسب کرده اند بطور مستقیم و با مشاوره کامل وارد بازار کار شده و مشغول به کار هستند.
وی درخصوص ورود به بازارکار بطور غیر مستقیم بیان کرد: پرداخت وام های اشغالزایی در سطح شهرستان به افرادی تعلق گرفته که مدرک خود را از طریق مرکز فنی و حرفه ای اخذ کرده اند و علاوه بر این با تمامی مراکز کاریابی دشتستان بمنظور اشتغال کارآموزان در ارتباط هستیم.
ارزیابی از بازارکار
وی تدوین سند توسعه مهارت آموزش شهرستان را اولین گام برای ارزیابی از بازارکار دانست و گفت: دستگاه های اجرایی شهرستان باید نیازسنجی خود را به مرکز فنی و حرفه ای اعلام کنند تا بتوانیم مشاغل را معرفی و آموزش متناسب داشته باشیم.
افتتاح 11 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در سطح شهرستان
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای برادران شهرستان دشتستان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون 11 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در سطح شهرستان افتتاح شده است.
معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری دشتستان در این نشست ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری به اهمیت بالای مهارت و آموزش اشاره کرد و گفت: این نشست بمنظور ارتقاء سطح مهارت های فنی، توسعه فنی و حرفه ای، رسیدگی به مشکلات و پیشبرد سیاستگزاری ها در این زمینه برگزار می شود.
عباس دهقان کمارجی با بیان اینکه در زمینه بازاریابی دچار مشکل هستیم، افزود: فنی و حرفه ای باید در کنار مهارت کارآفرینی، بازاریابی را در اولویت قرار دهد.
وی تصریح کرد: بخشداران باید یک نماینده مهارت آموزی را به مرکز فنی و حرفه ای شهرستان معرفی کنند تا مقدمات لازم برای آموزش فراهم شود.

neshaste mharat d 1 neshaste mharat d 1neshaste mharat d 1neshaste mharat d 1neshaste mharat d 1neshaste mharat d 1

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group