جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر به طلب ۳۰۰ میلیارد تومانی از مشترکین اشاره کرد و گفت: استان بوشهر رتبه پنجم نرخ خاموشی را دارد و همه روستاهای بالای 10 خانوار برق‌دار شده‌اند.

به گزارش دیارجنوب، غلامرضا حشمتی در نشست خبری روز سه‌شنبه 22 آذر ماه با اشاره به عبور موفق بدون خاموش در تابستان گذشته اظهار داشت: با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و همراهی مدیران و مردم در سطح کشور و استان یک مورد خاموشی خانگی در تابستان گذشته به ثبت نرسید تا شاهد عبور موفق بدون خاموشی در تابستان گذشته باشیم.
وی بابیان اینکه هرساله در بخش خانگی 5/5 درصد رشد مصرف برق را شاهد بودیم اضافه کرد: در تابستان گذشته شاهد کاهش 3 درصدی مصرف برق در بخش خانگی بودیم.
واگذاری انشعاب جدید
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر از هوشمند سازی و نصب بیش از 15 هزار کنتور هوشمند در یک سال گذشته خبر داد و بیان داشت: این تعداد کنتور در راستای کنترل و مدیریت مصرف برق برای مشترکین دیماندی و پرمصرف بااعتباری بالغ‌بر 900 میلیارد ریال انجام شد.
وی در ادامه گفت: طی همین بازه زمانی 20 هزار اشتراک جدید به متقاضیان برق بااعتباری بالغ‌بر 3500 میلیارد ریال واگذارشده است.

nashast bargh 1
میزان خاموشی مشترک
حشمتی یکی از عوامل تأثیرگذار در رضایتمندی مردم از برق را نرخ خاموشی برق عنوان کرد و تصریح کرد: نرخ خاموشی مشترک در سال به تعداد دقیقه به مشترک محاسبه می‌شود که سالیان گذشته استان بوشهر به ازای هر مشترک به‌طور متوسط در بالای هزار دقیقه خاموشی داشت.
وی تأکید کرد: با برنامه‌ریزی و هماهنگی صورت گرفته در حال حاضر نرخ خاموشی استان بوشهر از هزار دقیقه به 175 دقیقه رسیده است که در افق 1405 خاموشی‌های استان را به 80 دقیقه خواهیم رساند.
تعمیرات بدون خاموشی
وی با اشاره به اینکه چند سالی است که عمده تعمیرات و نگهداری تأسیسات شبکه‌های برق در استان بدون خاموشی شبکه انجام می‌شود اذعان داشت: مقاوم‌سازی شبکه در برابر ریز گردها از اقدامات خوبی بود که با شست و شوی تجهیزات در استان بوشهر هر 15 روز یک‌بار به طول بیش از 9000 کیلومتر از ابتدای اردیبهشت تا پایان مهرماه بدون خاموش کردن شبکه نقش بسزایی در کم کردن نرخ خاموشی در استان داشت.
وی در خصوص نوسازی و تبدیل سیم شبکه‌ها گفت: در یک سال گذشته 190 کیلومتر نوسازی و تبدیل سیم به هادی روکش‌دار بااعتباری بالغ‌بر 114 میلیارد تومان انجام گرفت.
وی در ادامه ابراز داشت: در یک سال گذشته 250 کیلومتر از سیم‌های شبکه بااعتباری بالغ‌بر 750 میلیارد ریال نوسازی و تبدیل به کابل شده‌اند.

nashast bargh 1
برق‌رسانی به روستاهای استان
وی از احداث 30 کیلومتر شبکه‌های فشار متوسط جهت تقویت برق شهرستان‌های تنگستان و جم بااعتباری بالغ‌بر 300 میلیارد ریال در یک سال گذشته خبر داد و گفت: روستاهای بالای 10 خانوار در استان همگی برق‌دار هستند و 28 آبادی به دلیل نداشتن کد روستایی برق‌دار نیستند که پیگیر آن‌ها هستیم.
ارائه پنل و مولدهای خورشیدی به عشایر
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر با اشاره به اینکه از طریق پنل و مولدهای خورشیدی به عشایر استان برق‌رسانی می‌شود بیان داشت: در یک سال گذشته 450 دستگاه پنل و مولدهای خورشیدی قابل‌حمل جهت برق‌رسانی به عشایر استان بااعتباری بالغ‌بر 45 میلیارد ریال ارائه شد که پیگیر تأمین 450 پنل دیگر برای این قشر در سال جاری هستیم.
برق‌دار کردن آب‌شیرین‌کن‌ها
وی از تأمین برق و ظرفیت‌سازی برق موردنیاز آب‌شیرین‌کن‌ها در استان خبر داد و گفت: در یک سال گذشته برق آب‌شیرین‌کن‌های برازجان، سعدآباد، دالکی، وحدتیه، جزیره شیف و پروژه ابشیرین کن مپنا بوشهر بااعتباری بالغ‌بر 100 میلیارد ریال انجام‌شده است.
وی تأکید کرد: در همین بازه زمانی به پمپاژ آبیار و مکانیزه نخیلات وحدتیه بااعتباری بالغ‌بر 79 میلیارد ریال برق‌رسانی شده است.
حشمتی در خصوص پروژه برق‌رسانی خط انتقال سیراف به جم گفت: عملیات برق‌رسانی به خط انتقال سیراف – جم بااعتباری بالغ‌بر 1200 میلیارد تومان آغازشده که پیش‌بینی می‌شود تا دهه فجر امسال آماده بهره‌برداری باشد.

nashast bargh 1
میزان طلب برق مصرفی
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر بابیان اینکه برق کالایی کاملاً رایانه‌ای است بیان داشت: در چند سال گذشته افزایش قیمت برق نداشته‌ایم و فقط در مورد پرمصرف‌ها افزایش قیمت اعمال‌شده است درصورتی‌که قیمت تمام‌شده یک کیلووات در کشور بین 1000 تا 1200 تومان است ولی قیمت آن در بخش خانگی 39 تومان و سایر بخش‌ها 55 تومان است.
وی با اشاره به اینکه معادل فروش یک سال برق از ادارات طلب داریم گفت: این میزان طلب کاری 300 میلیارد تومان است که عمدتاً مربوط به ارگان‌های نظامی در استان است و بعدازآن ادارات آموزش‌وپرورش، علوم پزشکی و چند اداره دیگر است.
وی در ادامه گفت: در شاخص نرخ خاموشی جزو پنجمین استان برتر کشور هستیم ولی در بخش وصول جزو پنج استان پایین هستیم.
عمر تأسیسات برقی در استان بوشهر
وی بابیان اینکه تأسیسات نفتی به تأسیسات برقی خسارت‌هایی را وارد کرده گفت: عمر تأسیسات برقی در استان بوشهر به خاطر رطوبت، گردوخاک و بقیه موارد زیر 15 سال است که در منطقه عسلویه عمر ادوات فلزی به زیر 5 سال کاهش پیداکرده است.
وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین چالش استان بوشهر در حوزه برق فرسودگی است.

nashast bargh 1
میزان تولید برق
حشمتی در خصوص میزان تولید برق در استان بوشهر گفت: در سالیان گذشته عمده برق استان وارداتی از استان‌های هم‌جوار بود که با پیشرفت در تأسیسات و زیرساخت‌های برقی استان در تابستان گذشته از 2200 مگاوات برق موردنیاز استان 3000 مگاوات برق تولید شد.
وی در ادامه گفت: این میزان برق 1000 مگاوات از نیروگاه عسلویه، 1000 مگاوات از نیروگاه اتمی، 500 مگاوات نیروگاه گناوه و بقیه آن از نیروگاه‌های کنگان و بوشهر و بخشی از تبادل صنعت نفت تولیدشده است.
ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان
وی بابیان اینکه تمامی تجهیزات برقی تولید داخل هستند گفت: در بخش انتقال و تولید مقداری از کالاها تولید داخل نیست.
وی تصریح کرد: به دنبال طرحی هستیم که پوشش‌های مقاوم در برابر ریز گردها را ایجاد کند که از ظرفیت بخش دانش‌بنیان استفاده خواهیم کرد.
ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر با اشاره به اینکه ظرفیت بالایی در احداث نیروگاه‌های خورشیدی در استان وجود دارد گفت: برای 400 مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان زمین پیداشده که 170 مگاوات برای جذب سرمایه فراخوان زده‌شده است.
وی از واگذاری 2500 نیروگاه انشعاباتی 5 کیلوواتی برای اقشار کم‌درآمد خبر داد و بیان داشت: این انشعاب‌ها با تسهیلات 4 درصد 100 تا 120 میلیون و خرید تضمینی 20 ساله در سال اول 600 هزارتویمان آورده خواهد داشت که در سال‌های بعد افزایش پیدا خواهد کرد.

nashast bargh 1
انشعاب‌های غیرمجاز برق
وی عمده انشعاب‌های غیرمجاز را در مکان‌های محدودیت واگذاری عنوان کرد و گفت: بیشترین محلات انشعاب‌های غیرمجاز در حاشیه شهرهای بوشهر، برازجان و گناوه است که سالانه 6 میلیارد تومان برق غیرمجاز مصرف می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه 54 درصد مشترکین در 3 ماهه سال از تخفیف برق برخوردار شده‌اند ابراز داشت: این مقدار تخفیف معادل 9/8 میلیارد تومان پاداش به مشترکین خوش مصرف بوده است.
سرقت تجهیزات برق
حشمتی از 700 مورد سرقت تجهیزات برقی در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال گذشته معادل 8 میلیارد از تجهیزات برق استان سرقت رفته است که در سال جاری 300 مورد تاکنون بوده است.
وی تبدیل شبکه سیمی به کابل خود نگهدار را از راه‌های کاهش سرقت عنوان کرد و بیان داشت: باید 8 هزار شبکه سیمی به کابل خود نگهدار تبدیل شود که 4 هزار کیلومتران انجام‌شده و 700 کیلومتران در دست اجراست.
وی با اشاره به اینکه 10 هزار پایه فرسوده برق در استان وجود دارد گفت: سالانه 1500 تا 2000 پایه برق فرسوده در استان تعویض می‌شوند.
ادارات پرمصرف برق
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر با اشاره به اینکه در سال گذشته ادارات در مصرف برق همکاری کردند گفت: با توجه به اعلام استاندار در خصوص قطعی برق ادارات پرمصرف در تابستان شاهد کاهش 30 درصدی مصرف ادارات در تابستان بودیم.

nashast bargh 1

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group