پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر با اشاره به فعالیت ۴۸ شرکت دانش بنیان و ۶ مرکز رشد در استان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۲۶ شرکت فناورانه در استان بوشهر به ثبت رسیده است.

به گزارش دیارجنوب، ابوالحسن رزمی نیا روز شنبه 19 آذر ماه در نشست خبری با اشاره به رسالت مهم پارک علم و فناوری اظهار داشت: 60 میلیارد ریال سرمایه پولی در جهان درحال انتقال است که یک دهم آن پول واقعی است.
وی با بیان اینکه اقتصاد امروز دانش پایه است، افزود: تمام افراد جهان با همین رویکرد برنامه های خود را تنظیم می کنند و با جذب افراد نخبه ازکشورهای مختلف به دنبال بالا بردن اقتصاد خود هستند.
رزمی نیا تصریح کرد: تنها راه برای حفظ استقلال فرهنگی و تمامیت جغرافیایی در طول زمان، استفاده از اقتصاد مبتنی بر دانش است.
وی با بیان اینکه پارک های علم و فناوری نسخه تکامل یافته دانشگاه ها در حوزه فناوری هستند، افزود: مراکز رشد ما یک مدل تلطیف شده از مکانیسم مشارکت عمومی-خصوصی است و پارک ها برای آغاز فعالیت صاحبان ایده، تسهیلاتی به این مراکز ارائه می دهند.

neshaste p fanavari b 1
رزمی نیا عنوان کرد: تا کنون 500 تیم نو آور و شرکت از طریق پارک علم و فناوری خلیج فارس بلوغ یافته که دستاورد خوبی طی چهارده سال فعالیت محسوب می شود.
رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون ۲۶ شرکت فناورانه در استان ثبت شده، عنوان کرد: درحال حاظر 153 شرکت فناورانه، 48 شرکت دانش بنیان و 7 شرکت صنایع خلاق در استان بوشهر درحال فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر 6 مرکز رشد دارد، افزود: این مراکز رشد، پله های نخستین ورود به بازار هستند که برای آغاز فعالیت تیم ها، تسهیلات لازم را فراهم میکنند.
رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر ادامه داد: شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان پس از گذراندن مراحل پیشرو، رشد و پسا رشد در این مراکز خدمات لازم تسهیل‌گری دریافت می‌کنند.
رزمی نیا عنوان کرد: درحال حاظر 6 مرکز رشد در شهرهای گناوه، دشتستان، دشتی، تنگستان و بوشهر فعال هستند و هفتمین مرکز نیز بزودی راه اندازی می شود.
وی با بیان اینکه پارک های علم و فناوری در 4 حوزه خدمات رسانی میکنند، افزود: خدمات استقرار، خدمات تخصصی مشاوره‌ای و آموزش‌های تخصصی، خدمات تجاری سازی و حوزه بازار و تسهیلات مالی خدمات ارزنده پارک هستند.
وی خدمات استقرار را شامل زیرساخت های پایه، فضایی، کارگاهی، آزمایشگاهی، آب، برق و تلفن دانست و ابراز داشت: مشاوره‌ و آموزش‌های تخصصی در حوزه کسب و کار، تجاری سازی محصولات تولیدی، مشاوره در زمینه مالیات، صادرات، واردات، بیمه، مالکیت های فکری و جغرافیایی و ثبت اختراعات از جمله خدمات تخصصی مشاوره‌ای و آموزش‌های تخصصی این پارک به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور محسوب می‌شود.

neshaste p fanavari b 1
رزمی نیا درخصوص خدمات تجاری سازی و حوزه بازار بیان کرد: این خدمت شامل نشست های برگزار شده پارک با مراکز رشد بمنظور بازار سنجی و بازار یابی است که یکی از انگیزه های جدی برای شرکت های دانش بنیان را فراهم میکند.
وی ادامه داد: ایجاد فضای بازاریابی، کمک و تسهیل تجاری سازی خدمات و کالا وکمک به اخذ مجوز دانش بنیان نوعی دیگری از ارائه خدمات پارک به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است.
رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر درخصوص ارائه خدمت تسهیلات مالی گفت: این خدمت شامل تسهیلات مالی، تحقیقاتی، تجاری سازی و صنعتی سازی است که علاوه بر اینها سرمایه در گردش، معافیت مالیاتی و مالیات بردرآمد، حقوق کارمندان و معافیت گمرکی و بیمه ای است.
وی با اشاره به حوزه های علوم انسانی و هنر و همکاری آنها در حوزه های مختلف گفت: خانه های خلاق مربوط به حوزه هنری و علوم انسانی است که باید 5 خانه خلاق در استان راه اندازی کنیم.
رزمی نیا عنوان کرد: اولین خانه خلاق با همکاری دانشگاه خلیج فارس و یکی از شرکت های حوزه صنایع هنری راه اندازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه پارک ها بعنوان نماد و پیشانی هر منطقه محسوب می شوند، افزود: از رسانه های انتظار میرود تا در راستای تحقق شعار پارک علم و فناوری که "بستر تحقق اندیشه های نو" است؛ ما را همراهی و تیم های رشد و فناوری را در جامعه بیشتر معرفی کنند.
جمشیدی معاون پشتیبانی و اجرایی پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر در این نشست از پیشرفت 86 درصدی فاز دوم طرح جامع عمرانی، ساختمان اداری و استقرار شرکت‌ها در پارک علم و فناوری خبر داد و گفت: فاز سوم طرح جامع عمرانی، ساختمان پیشتیبانی و آزمایشگاهی 52 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

neshaste p fanavari b 1
جمشیدی با بیان اینکه 3 هزار متر فضای آموزشی با 42 درصد پیشرفت فیزیکی داریم، افزود: 19.5 هکتار زمین در شهرک نیایش وجود دارد که برای تکمیل زیرساختها مناسب است و 8 هزار متر زمین با یک سوله در منطقه ویژه داریم که در حال استفاده است.
وی با بیان اینکه در شهرک صنعتی بوشهر2 سه سوله و 5 هزار متر زمین تملک شده، افزود: طی 3 سالگذشته در شهرستان دشتی چهار طبقه ساختمان خریداری شد که با 2 هزار و نهصد متر فضای کارگاهی بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آنها در شکوفایی و رشد شرکت ها موثر خواهد بود.
معاون پشتیبانی و اجرایی پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر با بیان اینکه در دشتستان ساختمان 13 واحدی مستقر مرکز رشد مستقر شده، عنوان کرد: در بوشهر پروژه نیایش با 10 هزارمتر مکعب را داریم که در حال تکمیل شدن و در گناوه نیز ساختمان خریداری شده است.
جمشیدی خاطرنشان کرد: کل فضای پارک علم و فناوری بوشهر22 هکتار است که بدنبال توسعه فضاها هستیم.
بحرینی معاون فناوری پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر در این جلسه اظهار کرد: رسانه ها در کنار مجموعه پارک علم و فناوری باید کمک کنند تا سهمی برای توسعه زیرساختهای فناوری در استان باشد.
وی عنوان کرد: اگر سهم اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد ملی و محلی افزایش یابد، 10 الی 15 شرکت دانش بنیان در کشور خواهیم داشت که در بدنه ادارات و شرکت ها رسوخ و خدمات ارزنده ای ارائه می دهند.
معاون فناوری پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر گفت: باید تمامی تلاشمان را بکار بسته تا بتوانیم سهم شرکت های پارک علم و فناوری، توسعه بازار، عرضه و تقاضا را در دست بگیریم.
وی به افزایش تعداد شرکت ها در سال جاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون در استان بوشهر 26 شرکت فناورانه در مرحله رشد پذیرش شده که امیدواریم تا پایان سال به 35 شرکت افزایش یابد و درکنار افزایش کمی این شرکت ها بدنبال افزایش کیفی هم هستیم.

neshaste p fanavari b 1
بحرینی در حوزه خدمات توانمند سازی شرکتهای دانش بنیان و فناور بیان داشت: برگزاری دوره های آموزشی مختلف، ارائه مشاوره، درچند حوزه ثبت نشان جغرافیایی (برند( و استانداردسازی محصولات از جمله اقدامات پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر است.
وی با بیان اینکه 48 شرکت دانش بنیان در استان بوشهروجود دارد، افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته در سالجاری تعداد شرکتها به 58 مورد افزایش خواهد یافت.
بحرینی ادامه داد: امسال تعهد اشتغال ما در سامانه رصد 486 نفر بود که در حال حاظر 500 شغل در پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهرایجاد شده است.
وی با بیان اینکه سطح فناوری در بوشهر، کنگان و دشتستان بالا تر از سایر شهرستان های استان است، افزود: شهرستان های گناوه و دشتی بیشتر حوزه صنایع خلاق هستند و عمده ترین بازار شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس در منطقه پارس جنوبی است که یکی از حوزه ها و بستر های تحقق اهداف است و همچنین در رویداد اکوسیستم نوآوری استان که در اسفندماه برگزار خواهد شد بسیاری از قراردادهای نفتی امضا و بخشی از طرف قرار داد نفت پتروشیمی خواهد بود.
وی درخصوص کسب نکردن رتبه قابل توجه پارک علم و فناوری خلیج فارس بیان کرد: طی این سال ها بسیاری از عملکردهای ما به موقع و بخوبی منعکس نشده که بخشی از دلایل آن به کوتاهی کردن رسانه ها در این مورد برمیگردد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group