جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش توضیحاتی درباره سن، تغذیه و نامگذاری ۲ توله یوز تازه شناسایی شده در توران ارائه داد و گفت: احتمالا این ۲ توله یوز به پردیسان تهران منتقل می‌شوند.

به گزارش دیارجنوب، غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره وضعیت دو توله یوز تازه شناسایی شده در منطقه توران اظهار داشت: ما این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم و بسیار از این موضوع غافلگیر و امیدوار شدیم چرا که نشان می‌دهد منطقه توران زیستگاه مناسبی برای بقا این گونه بوده و جمعیت نوظهوری را در خود جا داده است.
توله یوزها ماده و ۳ هفته‌ای هستند/ ‏آغاز نامگذاری در کمیته فنی
وی درباره سن دقیق دو توله یوز تازه شناسایی شده گفت: این دو توله یوز سه هفته سن دارند و هر دو ماده هستند.
ابدالی در پاسخ به این پرسش که نام این دو توله یوز چگونه انتخاب می‌شود، گفت: قرار است در کمیته فنی که در سازمان محیط زیست است درباره نامگذاری آنها تصمیم گیری شود.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش درباره اینکه آیا این دو توله یوز در توران می‌مانند یا به تهران منتقل می‌شوند، گفت: تصمیم گیری های نهایی در این راستا انجام نگرفته ولی احتمالاً ابتدا از توران به سمنان و سپس به پردیسان تهران منتقل می‌شوند.

yooz
۲ توله یوز ماده در آینده می‌توانند زوج مناسبی برای پیروز باشند
ابدالی در پاسخ به این پرسش که آیا این دو توله یوز ماده در آینده می‌توانند زوج مناسبی برای پیروز و بقای این حیوانات شوند، گفت: در حال حاضر اگر هم این دو توله یوز به پردیسان تهران منتقل شوند در یک محیط مشترک با پیروز قرار نمی‌گیرند چرا که پیروز سن بالاتری دارد ولی در آینده احتمال انتخاب دو توله یوز به عنوان زوج برای پیروز وجود دارد.
وی گفت: تغذیه این دو توله یوز که در حال حاضر در محیط بانی توران نگهداری می‌شوند شیر خشک مخصوص گربه سانان است و حفاظت و تغذیه آنها کاملاً با هماهنگی مشاورین ویژه انجام می‌گیرد.
هنوز اثری از مادر توله یوزها نیست
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا مادر این دو توله یوز شناسایی شده است یا خیر، گفت: طی ۴۸ ساعت گذشته دوربین‌های مدار بسته هیچ اثری از مادر این دو توله یوز ثبت نکرده اند و این احتمال وجود دارد که مادر آنها با وجود سگ گله چوپان از محل متواری شده باشد و همچنین هیچ اثری از تلف شدن مادر این دو توله یوز توسط دوربین‌ها ثبت نشده و این جای خوشحالی دارد و اطمینان نسبی می‌دهد که مادر توله‌ها زنده باشد.
ابدالی خاطرنشان کرد: قبل از شناسایی دو توله یوز جدید دو یوز ماده که هر کدام ۴ توله داشتند در زیستگاه توران زندگی می‌کردند و شناسایی توله‌های جدید نشان می‌دهد زیستگاه آمادگی پذیرش این جانوران را دارد.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش گفت: اینکه چوپان دو توله یوز را تحویل محیط بانی توران داده نیز حکایت از این داشته که چوپان آگاهی از حساسیت موضوع داشته است و به مساله حفاظت از حیوانات واقف بوده که این مساله هم جای خوشحالی دارد.

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group