پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: مشکل پیش آمده درپی افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه نرخ صادرات گوجه فرنگی در دست پیگیری است، کشاورزان این استان صبوری کنند؛ این مشکل در روزهای آینده برطرف می‌شود.

به گزارش دیارجنوب به نقل از ایرنا، علیرضا باستین روز شنبه در پی مراجعه شماری از گوجه فرنگی کاران استان بوشهر به این استانداری و درخواست برای پیگری حل مشکل ایجاد شده در زمینه صادرات این محصول افزود: تصمیم وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش تعرفه صادرات هر کیلوگرم گوجه فرنگی از ۶ به ۱۲ هزار تومان باعث بالا رفتن هزینه های تمام شده این محصول و مشکلاتی برای کشاورزان شده است.
وی بیان کرد: در همین ارتباط ۲ راهکار برای حل این مشکل مطرح است که از طریق وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، کشور و دستگاه‌های متبوع در دست پیگیری است.
باستین گفت: تعیین قیمت مناسب توسط سازمان تعاون روستایی برای خرید توافقی یا تضمینی محصول گوجه فرنگی و یا بازگشت تعرفه صادرات به حالت قبل به نحوی که کشاورز متضرر نشود و امر صادرات بخوبی صورت گیرد، از جمله این راهکارها است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر از گوجه‌کاران خواست که صبوری کنند تا مسئولان استان بوشهر بتوانند این مشکل را تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری کنند.
باستین اظهارداشت: افزایش ۱۰۰درصدی تعرفه صادرات گوجه فرنگی باعث شده صادرات این محصول به صرفه نباشد و بازرگانان تمایلی به خرید و صادرات نداشته باشند.

gojekarann b
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر تاکید کرد: وقتی صادرات انجام نشود، محصول روی دست کشاورزان می‌ماند و متضرر می‌شوند که در این وضعیت راه حمایت از گوجه کاران خرید این محصول با قیمت مناسب است و یا بازگرداندن نرخ تعرفه صادرات به قیمت قبل است که در این صورت از هدر رفتن زحمت یکساله کشاورزان جلوگیری می‌شود.
وی با تقدیر از کشاورزان گوجه کاری که مجموعه استاندری بوشهر را به عنوان نماینده مطمئن خود انتخاب و مراجعه کردند از آنان خواست چند روز فرصت دهند تا این مشکل برطرف شود و یقین داشته باشند مجموعه استانداری به عنوان نماینده آنها بهترین تصمیم را خواهد گرفت.
باستین با اشاره به اینکه سالانه ۶۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر برداشت می شود ادامه داد: در زمان حاضر ۷۰ تا ۸۰ هزار تن از این میزان محصول برای برداشت در استان بوشهر آماده است.
جمعی از کشاورزان گوجه کار استان بوشهر روزشنبه با مراجعه به استانداری این استان مهمترین خواسته خود را حذف یا کاهش تعرفه های سنگین صادرات این محصول عنوان کردند.
آنان به خبرنگار ایرنا گفتند: برخی تصمیم‌های غیر کارشناسی باعث شده کشاورزان با مشکل روبرو شوند و زحمت بخش تولید چند برابر شود و در پایان فصل برداشت نه تنها سودی نکنند بلکه متضرر شوند.
این گوجه کاران بوشهری افزودند: در شرایط کنونی که کشور با تحریم های اقتصادی روبرو است باید تولیدکنندگان بویژه در بخش کشاورزی تشویق و حمایت شوند و از وضع قوانین و مقررات خلق الساعه و دست و پا گیر در این بخش جلوگیری شود.
آنان ادامه دادند: افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه صادرات گوجه فرنگی کمر گوجه کاران بوشهری که با هزار امید یکسال زحمت کشیده و امروز باید حاصل دسترنج خود را برداشت کنند را شکسته است.
به اعتقاد این گوجه کاران دولت باید یا با پرداخت یارانه گوجه فرنگی را از کشاورزان خریداری کند و بعد محصول را با قیمت مناسب در اختیار کارخانه های رُب قرار دهد یا اینکه زمینه صادرات را تسهیل کند تا ارز وارد کشور شود.
آنان اظهار کردند: چندین هزار نفر از این مزارع گوجه فرنگی ارتزاق می کنند و این تصمیم گیری غیرکارشناسی کشاورزان را به زحمت انداخته است.
این گوجه کاران می گویند: افزایش نرخ تعرفه صادرات باعث شده که محصول گوجه فرنگی توسط تاجران خریداری نشود و بازار پاکستان و افغانستان را از دست بدهیم و فرصت صادرات برای محصول گوجه فرنگی ترکیه فراهم شود.
برداشت گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر از سطح ۱۱هزار و ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت از ۱۵ آبان ماه آغاز و پیش بینی می شود امسال ۶۰۴ هزار تن محصول برداشت شود.
از این میزان سطح زیر کشت یکهزار و ۵۰۰ هکتار با پیش بینی ۸۰ هزار تن مربوط به کشت پائیزه، ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار با پیش بینی ۵۱۴ هزار تن در کشت زمستانه و ۲۰۰ هکتار با پیش بینی تولید ۱۰ هزار تن کشت بهاره است.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group