جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به وضعیت نگران کننده دو تالاب در استان گفت: در حال حاضر ۲۸۵ دودکش در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌های جنوب استان بوشهر وجود دارد.

به گزارش دیارجنوب، فرهاد قلی نژاد روز دوشنبه 16 آبان ماه در نشست با خبرنگاران اظهارداشت: انتقاد رسانه ها موجب تحرک بیشتر جامعه به سمت پیشرفت و پویایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه امروزه محیط زیست از اهمیت فراوانی برخوردار است، افزود: طبق یک فصل از برنامه ششم توسعه، تمام ایستگاه های محیط زیست ارزیابی می شوند.
وی بوشهر را یکی از استان های حساس محیط زیستی عنوان کرد و گفت: مهمترین دلیل آلایندگی های استان بوشهر برخورداری از منابع انرژی است که به طبع ان شاهد توسعه نفت و گاز با وجود صدمات جبران ناپذیر به محیط زیست که ناشی از عدم مطالعات و ارزیابی زیست محیطی است هستیم.
وی وجود صنعت در کنار جمعیت را از مشکلات بزرگ عدم ارزیابی زیست محیطی پروژه ها در قبل توصیف کرد و ابراز داشت: با توجه به حضور سرمایه گذاران در استان برای اجرای پروژه های کلان امروزه باید بیشتر تصمیمات مبتنی بر مطالعات و ارزیابی های زیست محیطی باشد تا طبیعت استان را بیشتر از این از دست ندهیم.

neshaste mohitzist b 1
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهربا تاکید بر اینکه تمامی پروژه های صنعتی استان قبل از استقرار باید مجوز سازمان محیط زیست داشته باشند، افزود: در چند سال اخیر همه پروژهای با مجوز سازمان محیط زیست شروع شده اند.
وی با اشاره به اینکه 17 درصد ازاستان را مناطق تحت حفاظت محیط زیست تشکیل می دهد، تصریح کرد: پارک ملی نایبند و نخیلو، مناطق حفاظت شده بیرمی و مند در بردخون، آثار طبیعت ملی مثل کوه نمک و مناطق تحت حفاظت از جمله این مناطق هستند.
قلی نژاد در خصوص برخورد با شکارچیان در استان بوشهر بیان داشت: در سالجاری سه باند قاچاق پرنده در استان با 20 پرنده کشف و متلاشی شد.
وی با اشاره به اینکه امروز استان بوشهر محل ناامنی برای قاچاقیان شده است، اذعان داشت: در سالهای قبل 150 پرنده شکاری کشف شد.
وی از برگزاری همایش بین المللی خاک در استان بوشهر خبرداد و گفت: این همایش 14 آذر در بندر سیراف به مهمانی وزرای نفت و جهاد کشاورزی و معاون رییس جمهور و با محوریت آلودگیهای نفتی در منطقه طی فراخوان از مقالات برگزار خواهد شد.
وی مهمترین وظیفه محیط زیست در عسلویه را انجام پایش های زیست محیطی عنوان کرد و بیان داشت: برای انجام پایش های زیست محیطی خروجی های صنعت اندازه گیری شده و هر صنعتی که فاقد آلودگی باشد صنعت سبر نخواهد بود.
وی در خصوص پایش آنلاین و لحظه ای زیست محیطی گفت: در این پایش در هر لحظه و ساعت آلودگیها اندازه گیری شده که در حال حاضر 90 درصد صنایع مجهز به این سیستم پایش هستند.

neshaste mohitzist b 1
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در تشریح میزان پرونده های قضایی زیست محیطی ابرازداشت: در صورت مشخص بوده آلایندگی صنایع ابتدا مهلت داده شده و سپس در محکم قضایی شکایت مطرح خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 30 پرونده قضایی در عسلویه تشکیل شده بیان داشت: از دیگر دستاوردهای این پرونده های قضایی جمع آوری انبارهای روباز گوگرد در منطقه عسلویه بود که انبارهایی جداگانه احداث و محل این گوگردها پارک جنگلی احداث می شود.
وی یکی از مهمترین پروژه‌های برنامه جامع کاهش آلودگی‌های زیست محیطی منطقه ویژه انرژی پارس را بازیابی گازهای فلر عنوان کرد و گفت:اجرای این برنامه هم جنبه زیست محیطی و هم جنبه اقتصادی دارد که بسیاری از پتروشیمی ها در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده اند.
قلی نژاد از وجود ۲۸۵ دودکش در صنایع جنوب استان خبرداد و تصریح کرد: ۱۳۰ فلر در این منطقه وجود دارد که بعضی از روزها فعال هستند که فقط در مواقع ضروری وارد مدار میشوند.
وی مهمترین عامل تهدید کننده هوا را کانون های گردو غبار عنوان کرد و گفت: در استان بوشهر هفت ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شهرستان‌ها فعال هستند که 2 ایستگاه مربوط به زیست محیطی و بقیه به صنعت مرتبط هستند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آلایندگی کارخانه سیمان دشتستان بیان داشت: اگر صنعتی آلوده باشد اخطارهای مهلت دار صادر میشود و اگر آلایندگی آن برطرف شد شامل اخطار نمیشود.
وی با بیان اینکه الایندگی باید مستمر باشد تا اخطار صادر شود گفت: با وجود اینکه اقدامات خوبی برای کم کردن آلایندگی در این کارخانه انجام شد ولی بعضی روزها سیمان دشتستان الوده بود که مشکل برطرف شد.
وی در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته بطور میانگین شاهد 10 روز بحرانی ناشی از گردو غبار بودیم که چند روز هم تعطیل شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در خصوص پرداخت عوارض آلایندگی به استانه ای همجوار گفت: تا امروز یک ریال از عوارض آلایندگی استان بوشهر به استان های همجوار پرداخت نشده است.
وی در ادامه تصریح کرد: بدلیل وجود رشته کوههای زاگرس آلایندگی در بین دریا و کوه محبوس شده و به استان های همجوار نمی رسد.

neshaste mohitzist b 1
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد وضعیت تالاب حله ابراز داشت: عدم تحقق حق ابه این تالاب را به یکی از کانون های گرد و غبار در تابستان تبدیل کرده و وزارت نیرو بعنوان تامین کننده حقه آبه باید فکری برای تامین آن کند.
وی در ادامه تاکید کرد: اصلاح بند روستای بصری و لایروبی گسترده از جمله عوامل موثر در احیا این تالاب خواهد بود.
قلی نژاد با اشاره به اینکه 50 پروژه در کشور مشمول ارزیابی محیط زیست هستند، افزود: در سال 70 که منطقه ویژه در عسلویه تشکیل شد مجوزهای زیست محیطی درنظر گرفته نشد و همین امر باعث آلاینده های آن منطقه شده است.
وی با بیان اینکه شهرداریها طبق ماده 7 وظیفه پسماند را برعهده دارند اذعان داشت: در زمینه پسماند مهمترین مشکل استان بوشهر محل دفت زباله است ضمن برخورد با چند شهرداری و آموزشهای لازم در سالهای آینده شاهد محل های خوبی برای پسماند باشیم.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group