پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

معاون آب‌ و خاک جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اصلاح ۱۸ هزار هکتار شبکه آبیاری نخلستان‌های دشتستان گفت: نخل‌های کم‌بازده دشتستان اصلاح و جایگزین می‌شوند.

به گزارش دیارجنوب، مسعود خوارزمی نیا صبح شنبه 14 آبان ماه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نخل و خرما یکی از مزیت‌های اصلی استان بوشهر در عرصه کشاورزی است که برنامه‌های مهمی در راستای بهبود وضعیت نخیلات داریم.
وی با اشاره تلاش برای افزایش راندمان و اصلاح الگوی مصرف آب در سطح ۳۴ هزار و ۲۵۰ هکتار نخیلات استان بیان کرد: طرح تحول شبکه آبیاری و اصلاح نخلستان‌های دشتستان برای الگوسازی نخیلات موجود و حذف نخیلات کم بازده در دستور کار است.
معاون آب‌وخاک جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اجرای این طرح در ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از نخلستان‌های شهرستان دشتستان افزود: از برنامه‌های این طرح می‌توان به ایجاد خطوط لوله‌کشی برای تغییر شیوه سنتی و قدیمی آبیاری همچنین اصلاح نخلستان‌ها و حذف گونه‌های کم بازده نخل‌ها و رونق اشتغال اشاره کرد.

abyari nakhilat
تبیین الگوی کشت در ۱۵ هزار هکتار
وی با اشاره به اصلاح و جایگزینی هفت هزار و ۴۰۰ اصله نخل در قالب این طرح خاطرنشان کرد: همچنین نوسازی و احیاء نخیلات درجه ۳ در مساحتی حدود ۱۱ هزار و ۱۳۰ هکتار در دستور کار قرار دارد.
خوارزمی نیا گفت: در همین راستا ۱۵ هزار و ۶۹۰ هکتار تبیین الگوی کشت در دستور کار قرار دارد همچنین ۵۰ گروه آب بر برای توزیع و مدیریت مصرف آب پیش بینی شده است.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان بوشهر تأکید کرد: این طرح از سال ۹۴ کارهای تصویب و مطالعات آن آغاز شده که مرحله‌ی آن در وسعتی بالغ‌بر ۱۰ هزار هکتار با انعقاد تفاهم‌نامه بین استانداری و وزارت و نیرو و جهاد کشاورزی در دستور کار قرارگرفته است.
وی افزود: از این ۱۰ هزار هکتار، ۲ هزار ۴۰۰ هکتار نخلستان‌های سعدآباد، ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار نخلستان‌های آب پخش و ۲۰۰ هکتار از نخلستان‌های کلل را در برمی‌گیرد که مجموع آن ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار می‌شود.
تکمیل شبکه آبیاری سعد آباد
خوارزمی نیا تصریح کرد: کارهایی که تا الان در این فاز انجام شده است مطالعه و آغاز مراحل اجرایی فاز سعدآباد هزار و ۹۵۰ هکتار شبکه آن تکمیل شده است و ۶۵۰ هکتار نیز بخش درون نخلستان آن تکمیل شده است و تا یکی دو ماه اخیر به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در بخش آب پخش هفت هزار و ۷۰۰ هکتار شامل طرح اصلاح شبکه‌ی آبیاری شده که در فاز اول هزار و ۵۰ هکتار تاکنون با قراردادی که سال گذشته منعقد شد این پروژه ۷۵ درصد پیشرفت دارد.
وی تشریح کرد: در منطقه‌ی سعدآباد احداث شبکه‌ی فرعی آبیاری با لوله‌های یو پی‌وی‌سی در دست اجرا است.
احداث شبکه آبیاری رئیس‌علی دلواری
خوارزمی نیا گفت: در بخش شبانکاره احداث شبکه آبیاری رئیس‌علی دلواری در مساحتی بالغ‌بر هشت هزار و ۷۰۰ هکتار موردمطالعه قرارگرفته که از آن برای ۳۰۰ هکتار از آن شهریور امسال آغاز شد که تاکنون حدود ۲۸ درصد پیشرفت داشته است.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: پس از تکمیل این شیکه آبیاری این پروژه به شرکت‌های تعاونی تحویل داده می‌شود که مدیریت، رفع مشکلات و تعمیرات را بر عهده خواهند گرفت.
وی تصریح کرد: نخلستان‌های دالکی نیز پس از تکمیل سد دالکی و مشخص شدن سهمیه‌ی آب اصلاح شبکه‌ی آبیاری در دستور کار قرار خواهد گرفت./ مهر

استان بوشهر

Template Design:Dima Group