پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

"نعمت اله خمش آیا" در یادداشتی به بررسی مقایسه ای فضای حقیقی و مجازی جامعه در پی اغتشاشات اخیر کشور پرداخت.

به گزارش دیارجنوب، در این یادداشت آمده است:
در اهمیت فضای مجازی فقط به این نکته استناد می‌کنم که مقام معظم رهبری فرمودند: اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، مسئول فضای مجازی کشور می‌شدم.
بهرحال فضای مجازی نوعی تکنولوژی است که معمولا همه ما با آن سروکار داریم.
اگر خواسته باشم مابین فضای حقیقی و مجازی جامعه مقایسه ای داشته باشم واقعیات می‌گوید جمهوری اسلامی در فضای حقیقی دارای حاکمیت اما در فضای مجازی حاکمیت با جمهوری اسلامی نیست. نشان به این نشانه در فضاسازی‌های اخیر کسانی‌ که فضای اینستاگرام را مرتب دنبال می‌کردند لحظه به لحظه این تفکر پمپاژ می شد که نظام اسلامی به پایان راه رسیده اما وقتی به کف و حقیقت جامعه می آمدند می‌دیدند خبری نیست و شهر آرام است.

khamshaya
در بعضی شهرها راه بندان چند صد اغتشاشگر با خسارت زدن به بانک ها و آتش زدن سطل های زباله با کمک شارلاتانیزم خبری گردانندگان شان خود را جای جمعیتِ چند ملیونی یک شهر قالب می‌کردند، میدان داری و روایتگری ساختار شکن ها دقیقا به خاطر نداشتن قانون بازدارنده برای پاسخگو کردن آن اپ ها بود.
جدیدا درعربستان یک پزشک را به جرم یک لایک و کامنت در حمایت از حزب اله به پانزده سال زندان محکوم کردند.
درکشور سازنده‌ آن یعنی آمریکا، اینستاگرام بیش از دویست و پنجاه قانون و معدودیت دارد اما متاسفانه در ایرانِ ما همین اپلیکیشن آموزش ساخت کوکتل مولوتوف می دهد ولی اگر عکس قهرمان ملی ما شهيد حاج قاسم عزیز را بگذاریم سریعا پیج را می بندد؛ نمونه جدید همین دو روز پیش پیج نیما نکیسا بازیکن سابق تیم ملی فوتبال را از دسترس خارج و بستند.
کسانی که زندگی صرفا مجازی داشتند حقیقت جامعه را اینستاگرامی دیده و هر لحظه می پنداشتند کار نظام تمام شده است و همچنین تعدادی از سلبریتی های داخلی که در این مدت موضع‌گیری هایی بر عليه نظام مقدس جمهوری اسلامی داشتند شاید یکی از دلائلش این بود که آنها فضای حقیقی جامعه را با فضای درونِ اینستاگرام اشتباه گرفته دچار اشتباه محاسباتی و به گمان خودشان خواستند که از قافله عقب نمانند.
همچنین از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که بحق داعیه انقلابی بودن را دارند انتظار می رود با تصویب قوانین جامع و کامل در مسیر سرو سامان دادن به فضای مجازی و تقویت پلتفرم های داخلی ریل گذاری مناسب را انجام دهند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group