جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

حدود دو هفته پیش اعلام شد هر کیلوگرم مرغ گرم در استان بوشهر باید با نرخ مصوب ۵۹هزار و ۸۰۰ تومان به فروش برسد اما اکنون مرغ گرم آماده مصرف در بازار بوشهر تا هر کیلوگرم ۶۵ هزارتومان هم عرضه می‌شود.

به گزارش دیارجنوب به نقل از ایسنا؛ ارز ترجیحی که از صنعت مرغداری پر کشید قیمت مرغ هم بالا رفت؛ قیمت بالای مرغ و کاهش قدرت خرید دست به دست هم داد تا به گفته مسئولین ۳۰ درصد مصرف مرغ در استان بوشهر کاهش پیدا کند.
به گفته مسئولین جهاد کشاورزی بوشهر در سنوات گذشته و حتی ۶ ماه گذشته متوسط کشتار روزانه مرغ در این استان حدود ۷۵ تن بود، اما در تابستان اخیر متوسط کشتار مرغ به روزانه ۵۰ تن رسیده است.
دهه آخر ماه صفر و افزایش نیاز مردم و پیش‌تر به‌دنبال ایام اربعین و استقرار موکب‌ها تقاضا برای مرغ در کل کشور و از جمله استان بوشهر افزایش و عرضه به دلیل فصل جوجه ریزی کاهش یافت. همین موضوع سبب افزایش چشمگیر قیمت مرغ شد؛ اگرچه به گفته مسئولین قیمت‌های افزایشی مرغ حباب بوده و پس از دهه صفر این حباب باید می‌شکست و بازار به تعادل می‌رسد اما همچنین قیمت مرغ از نرخ مصوب در بوشهر پیشی گرفته است.

morgh bazar
همچنین جهادکشاورزی استان بوشهر به منظور جلوگیری از افزایش قیمت مرغ و ثبات بازار از روز یکشنبه ۲۷ شهریور فروشندگان مرغ را ملزم به رعایت قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان کرده‌اند اما کمتر فروشندگانی این دستورالعمل را رعایت می‌کند.
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بیشترین تخلفات فروش مرغ طی هفته گذشته از ایام شهادت رسول اکرم (ص) تا کنون بوده که در این راستا ۶ پرونده تخلف از واحد تولیدی و فروش مرغ این استان به پلیس امنیت اقتصادی گزارش شده است اما چون احکام قضایی آنها صادر نشده است اطلاع رسانی نخواهیم کرد.
به گزارش ایسنا، جهاد کشاورزی استان بوشهر به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از گرانفروشی، عرضه مرغ منجمد از قرار هر کیلوگرم ۴۸ هزار تومان را در این استان آغاز کرد تا شاید مرغ به سفره‌های مردم برسد؛ طرحی که البته تاکنون چندان موفق نبوده است.
سید عبدالحسین موسوی با اشاره به استقبال پایین از مرغ منجمد در استان بوشهر، تصریح کرد: برنامه توزیعی مرغ منجمد در این استان برای شهریورماه ۵۰۰ تن بوده است که فقط ۱۵۰ تن آن جذب شده است؛ این موضوع علت‌های متعددی می‌تواند داشته باشد که قرار است طی این هفته جلسه‌ای با مدیران شهرستان‌ها برگزار و دلایل جذب نکردن سهمیه‌ی تخصیصی بررسی و نتیجه به ستاد تنظیم بازار ارائه شود.
به گفته وی، توزیع مرغ منجمد در استان بوشهر به خوبی اطلاع رسانی نشده است و این موضوع می‌تواند از عوامل استقبال پایین مردم از مرغ منجمد باشد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group