شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

محققان اسکن‌های ام‌آرآی مربوط به 40 پدر که اولین بار صاحب فرزند شده‌ بودند را مطالعه کرده و نشانه‌هایی از انعطاف‌پذیری در ماده خاکستری قشر مغز (ناحیه‌ای که مسئول درک اجتماعی است) و کاهش محسوس در حجم سیستم‌ بینایی مشاهده کردند.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرگزاری فارس،‌ جدیدترین تحقیقات گروهی از دانشمندان آمریکایی و اسپانیایی نشان داده که مغز مردانی که برای اولین بار پدر می شوند، دستخوش تغییرات ساختاری می شود و حجم قشر مغز در پاسخ به تولد فرزندشان کاهش می یابد. این تغییرات عمدتا در ناحیه‌ای از مغز به نام «شبکه حالت پیش‌فرض» رخ می‌دهد که با مقبولیت و صمیمیت وابسته به پدر و مادر مرتبط است.
در سال 2016، مطالعه ای منتشر شد که نشان می داد ساختار مغز زنان در اولین بارداری آنها به طرز چشمگیری تغییر می کند. السلین هوکزما، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه لیدن هلند در زمان انتشار این مقاله گفته بود: از دست دادن حجم ماده خاکستری می‌تواند نشان‌دهنده فرآیند بلوغ باشد.

pedar farzand
محققان اسکن های ام‌آرآی مربوط به 40 پدر که اولین بار صاحب فرزند شده‌ بودند را مورد مطالعه قرار دادند. نیمی از آنها در اسپانیا و نیمی دیگر در ایالات متحده ساکن بودند. همچنین گروه دیگری از 17 مرد بدون فرزند مستقر در اسپانیا نیز در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند. پدران اسپانیایی قبل از بارداری همسرشان و چند ماه پس از تولد فرزندشان اسکن مغزی شدند. مردانی که در ایالات متحده بودند در اواسط تا اواخر بارداری شریک زندگی خود و سپس هفت تا هشت ماه پس از تولد فرزند هم اسکن مغزی شدند.
محققان این نتایج را با گروه دیگری مقایسه کرده و نشانه‌هایی از انعطاف‌پذیری در ماده خاکستری قشر مغز (ناحیه‌ای که مسئول درک اجتماعی است) و کاهش محسوس در حجم سیستم‌ بینایی مردان مشاهده کردند. هر دو بخش که مشخص شده تحت تاثیر تغییرات قرار گرفته‌اند، مواردی هستند که می‌توانند به پدران کمک کنند تا رابطه‌ای عمیق‌تر و موثرتر با نوزادان تازه متولد شده داشته باشند. با این حال، کاهش ماده خاکستری لزوما به این معنا نیست که مردان قادر به استفاده از هریک از این دو قسمت نیستند.
زنان نیز در زمان بارداری دچار تغییراتی در مغز می شوند و همه آنها به تغییرات هورمونی در بدن آنها مربوط نمی شود. مطالعات در مورد تغییرات ماده خاکستری نشان می دهد که برخی از پدیده های پس از زایمان که اغلب توسط زنان تجربه می شود، مانند افسردگی، نوسانات خلقی و فراموشی، ممکن است با تغییرات در ساختار مغز آنها توضیح داده شود.
تغییرات در مغز مردان ظریف‌تر است، اما در مقایسه با زنان بسیار کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group