پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

فرمانده انتظامی شهرستان دشتستان سرهنگ آراوند از کشف یک پرونده کلاهبرداری ۸۰ میلیونی از طریق پیامک سامانه ثنا خبر داد و گفت: در زمان دریافت پیامک ابلاغی قوه قضاییه به سرشماره پیامک ارسالی توجه کنید.

به گزارش دیارجنوب، سرهنگ آراوند در گفت و گو با خبرنگار پايگاه اطلاع رسانی پلیس فتا در تشریح این خبر اظهار داشت: در پی شکایت شخصی مبنی بر برداشت 80 میلیون از حساب وی، مراتب به‌صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در یکی از روشهای کلاهبرداری که در پوشش سامانه ابلاغ الکترونیکی قوه ‌قضاییه (سامانه ثنا) است، مشخص شد که فردی کلاهبردار اقدام به ارسال پیامکی با عنوان " علیه شما در دادسرای عمومی و انقلاب شکایت شده و جهت مشاهده متن شکواییه می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید " کرده که حاوی لینک جعلی بوده و به محض کلیک کردن قربانی جهت مشاهده شکوائیه، سیستم وی آلوده می شود.

sarhangaravand
سرهنگ آراوند افزود: پس از آلوده شدن سیستم قربانی دو اتفاق مهم رخ می دهد که در مرحله نخست همین پیامک از شماره همراه قربانی به صورت انبوه برای افرادی دیگر ارسال که دیگران را در این چرخه کلاهبرداری دخیل می کند.
این مسئول انتظامی بیان کرد: در مرحله بعد زمانی که قربانی جهت مشاهده شکوائیه خود وارد لینک معرفی شده می شود بایستی مبلغی اندک مثل دو هزار تومان را پرداخت کند که در این زمان به درگاه پرداخت جعلی بانکی هدایت شده و اطلاعت بانکی وی به سرقت می رود که در این پرونده از حساب قربانی به همین روش مبلغ 80میلیون برداشت غیر مجاز صورت گرفته است.

payamak jali 1
اين مقام انتظامی عنوان داشت: هر چند پس از بررسی‌های لازم متهم که خانمی 19ساله و ساکن یکی از استان‌های مرکزی کشور بود، شناسایی، دستگیر و تحویل مقامات قضايي شد اما قصه ارسال پیامک‌های جعلی منتسب به نهادها و سازمان‌های دولتی همچنان در حال قربانی گرفتن است.
سرهنگ آراوند هشدار داد: بهتر است مردم بدون اعتنا به لینک موجود در پیامک‌ها به سایت رسمی آن سازمان مثلاً دادگستری که به آدرس adliran.ir است مراجعه کنند و از همان جا به صفحه سامانه ثنا ورود پیدا کنند و به همین ترتیب به سامانه هر نهادی از طریق سایت اصلی آن نهاد وارد شوند و از بازگشایی لینک‌های جعلی که برای آن ها ارسال می‌شود، خودداری کرده تا مورد کلاهبرداری واقع نشوند.

payamak jali 1payamak jali 1payamak jali 1

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group