پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از موافقت وزیر جهاد کشاورزی با خرید تضمینی خرمای دشتستان خبر داد و گفت: نرخ ۲۰ هزار تومان برای خرید تضمینی پیشنهاد شده است.

به گزارش دیارجنوب، ابراهیم رضایی در جلسه بررسی مسائل خرما که با حضور فرماندار و جمعی از اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای دشتستان در وحدتیه برگزار شد، اظهار داشت: بخش عمده افت قیمت خرما در سال گذشته مربوط به مسئله کرونا بود. حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن از خرمای ما به خارج از کشور صادر می‌شد که در دوران کرونا آمار صادرات بشدت پایین آمد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها ورودی خود را در دوران کرونا بسته بودند، اضافه کرد: سال قبل پیش از فصل برداشت، خرمای بسیار زیادی در سردخانه‌ها و انبارها وجود داشت و این موضوع باعث می‌شد خرما با قیمت پائین‌تری به فروش برسد.

namayande dashtestan
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تناسب عرضه و تقاضا را از مهمترین عوامل در تعیین قیمت محصولات عنوان کرد و ادامه داد: به اعتقاد بنده قیمت تضمینی راه حل دائمی حل مسئله خرما نیست. مگر خرمای پیارم یا مجول قیمت تضمینی دارد؟ این گونه‌ها یک قیمت جهانی دارند و بر اساس آن معامله می‌شود.
وی با بیان اینکه خرمای کبکاب دشتستان یک برند مطرح در کشور است و باید تقاضا را برای این خرما فراهم کنیم افزود: امسال شرایط بد پارسال از جمله کرونا و بسته‌بودن بازارهای صادراتی را نداریم و خرماهای سال گذشته هم فروش رفته است.
حرکت‌های خوبی برای صادرات خرما آغاز شده است
رضایی با اشاره به اینکه حرکت‌های خوبی برای صادرات خرما آغاز شده است خاطرنشان کرد: توقع از بنده برای ساماندهی بازار خرما یک توقع منطقی است و در این زمینه تلاش‌های بسیار زیادی را طی دو سال گذشته داشته‌ایم.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تلاش شد که مشکلات صادرکنندگان را در سطح وزارت‌خانه حل کنیم و زمینه صادرات خرما تسهیل شود.
وی استفاده از ظرفیت شهرداری تهران و مجموعه نیروهای مسلح برای فروش خرمای دشتستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: صادرات خرما به روسیه که یک کشور سردسیر، ثروتمند و نیازمند خرما است اهمیت فراوانی دارد و شرایط آن فراهم است ولی متأسفانه صادرکننده‌ای که بتواند پاسخگوی نیازهای این کشور باشد نداریم.
رضایی خاطرنشان کرد: اگر صادرکننده‌ای بتواند نیازهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای را تأمین کند قطعاً صادرات تضمین‌شده‌ای خواهد داشت.
وی گفت: دولت نمی‌تواند بسته‌بندی و صادر کند بلکه تسهیلات لازم را به متقاضیان می‌دهد ولی نمی‌تواند خودش خرید و بسته‌بندی و صادرات را انجام دهد.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کار دیگری که روی آن متمرکز شده‌ایم و جلسات متعددی را داشته ایم، استفاده از ظرفیت شهرداری و میادین میوه و تره‌بار تهران است. این میادین محل مناسبی برای فروش خرمای دشتستان است که باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی افزود: در شهرستان و استان باید یک متولی برای ارائه خرما انتخاب شود و خرمای باکیفیت با استانداردهای مد نظر تأمین و ارائه کند.
سود اصلی باید به جیب کشاورز برود
رضایی با بیان اینکه سود اصلی به جای دلال باید به جیب کشاورز برود تاکید کرد: اگر برای ۱۰ درصد از خرمای دشتستان بازار جدید و مناسبی فراهم کنیم، بر روی قیمت نهایی خرما اثرگذار خواهد بود و قیمت تعدیل خواهد شد.
وی تصریح کرد: هفته گذشته نشستی را با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم. عمده مطالبات ما حول مسئله خرما از جمله آب و آبیاری، زهکشی و نرخ خرید تضمینی بود و تاکید کردیم که نباید شاهد مشکلات سال گذشته در زمینه فروش خرما باشیم.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نامه‌ای را در این زمینه تنظیم کردیم و به وزیر جهاد کشاورزی دادیم و نرخ پایه ۲۰ هزار تومان را پیشنهاد کردیم و به تعاون روستایی دستور دادند که هم در زمینه صادرات خرما و هم خرید تضمینی خرما اقدام کنند.
باید تقاضا برای خرمای دشتستان را افزایش دهیم
وی با بیان اینکه خرید تضمینی راهکار اصلی نیست ولی نباید از آن غافل شویم، گفت: باید تقاضا برای خرمای دشتستان را افزایش دهیم.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در مورد نرخ حقابه هم بیان کرد: باید تلاش کنیم که نرخ حقابه به گونه‌ای تعیین شود که کشاورزان متضرر نشوند.
وی افزود: هر کسی که آمادگی دارد در زمینه بسته‌بندی، سردخانه و دیگر صنایع مرتبط با خرما سرمایه گذاری کند، آماده حمایت هستیم. در زمینه صادرات هم باید تلاش کنیم که خرمای دشتستان بازارهای مورد نیاز را کسب کند.
وی از برگزاری میز خرما در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: قیمت خرما باید به گونه‌ای تعیین شود که کشاورزان متضرر نشوند و سود اصلی نیز نصیب باغداران شود./ مهر

استان بوشهر

Template Design:Dima Group