پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی بوشهر از فعال سازی ۱۷ واحد راکد در استان و توسعه شهرک صنعتی برازجان در سال جاری خبر داد و گفت: خرید و فروش و انتقال دفترچه قرارداد زمین در شرکت‌ها و نواحی صنعتی استان بوشهر ممنوع است.

ندا قاسمیان پور-به گزارش دیارجنوب، سید حسین حسینی در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: مسئولیت اصلی شهرک و نواحی صنعتی ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای سرمایه گزاران مستقر در این نواحی است.
وی بیان کرد: در حال حاظر 21 شهرک و نواحی صنعتی در استان بوشهر وجود دارد که طی مصوبه ای با منطقه ویژه شمالی، صدور جواز فعالیت و واگذاری زمین برای 18 نواحی امکان پذیر است.
حسینی از آغاز عملیات اجرایی نواحی صنعتی در شهرستان جم طی سال جاری خبر داد و گفت: در تمامی شهرستان ها به استثنای عسلویه، شهرک و نواحی صنعتی وجود دارد و شهرستان جم نیز که فاقد نواحی بود با تلاش همکاران زمین آن مشخص و عملیات اجرایی آغاز شده است.

neshast khabari samte bo 1
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی بوشهر بیان کرد: مجوز زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر پس از گذشت چندین سال از مصوب شدن با ارزیابی کارشناسان در پایان سال 1399 صادر شد.
حسینی به مصوبات سفر ریاست جمهوری طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز در منطقه ویژه اقتصادی شمال استان یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری بود که 200 میلیارد تومان اعتبار در سال 1400-1401 به این منطقه اختصاص یافت و بخشی از آن منابع در اواخر سال گذشته توسط مدیریت برنامه ریزی استان پرداخت شد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی بوشهر افزود: در سه ماه ابتدای سال جاری با انتخاب 6 پیمانکار و اعتبار 130 میلیارد تومان، عملیات اجرایی و بحث زیرسازی و حصار کشی منطقه ویژه اقتصادی شمال استان آغاز شده که امیدواریم طی چند ماه آینده این پروژه به اتمام برسد.
وی از توسعه شهرک صنعتی برازجان طی سه ماه ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: شهرک صنعتی برازجان یکی از شهرکهای صنعتی تقاضامحور و با محدودیت زمین مواجه بود که پس از سال ها تلاش و پیگیری همکاران، زمین های مورد نیاز شناسایی و با انعقاد مبایی نامه این شهرک در سالجاری از 65 هکتار به بیش از 140 هکتار افزایش خواهد یافت.
حسینی دانش بنیان را یکی از موضوعات حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری باید صنعت را به سمت دانش بنیان شدن در راستای رقابت پذیری حرکت دهیم.
وی با بیان اینکه 8 شهرک زیست فناوری در کشور وجود دارد، افزود: شهرک زیست فناوری دلوار در مصوبات دولت اعتباری در ردیف ملی نداشت که با پیشنهاد این شهرک بعنوان اولین شهرک زیست فناوری جنوب کشور توانستیم موافقت سازمان را دریافت کنیم.
حسینی ادامه داد: در حال حاظر مشاور انتخاب شده و دانشگاه خلیج فارس در حال کارهای مطالعاتی است که امیدواریم طی سه ماه آینده به اتمام برسد تا بتوانیم با مصوب شدن از سوی بازرگانی ایران و سازمان صمت این شهرک را بعنوان اولین شهرک زیست فناوری جنوب کشور معرفی و واحدهای مستقر در این شهرک از مزایای آن بهره مند شوند.
وی به توسعه شهرک های تقاضامحور طی سال های آینده اشاره کرد و گفت: ظرفیت شهرک 2 بوشهر از 400هکتار فعلی به 800 هکتار افزایش خواهد یافت و دستگاه های اجرایی نیز در این خصوص همکاری لازم را با ما داشته اند.

neshast khabari samte bo 1
حسینی تامین زیرساخت های مورد نیاز شهرک های صنعتی را از اولویت های اصلی دانست و افزود: در نظر داریم که شهرک دلوار دربخش زیست فناوری و سایر فعالیت ها توسعه یابد.
وی تعداد واحدها در شهرکها و نواحی صنعتی استان بوشهر را برشمرد و عنوان کرد: 423 واحد بهره برداری شده و در شهرک ها مستقر هستند که 351 واحد آن فعال و 72 واحد غیر فعال است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی بوشهربا بیان اینکه در سال گذشته 19 واحد راکد به چرخه تولید بازگشت، افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته در نظر داریم که 17 واحد راکد در شهرک ها و نواحی صنعتی را احیا کنیم.
وی از برگزاری نمایشگاه واحدهای دانش بیان برای اولین توسط صنایع کوچک و شهرک های صنعتی خبر داد و گفت: این نمایشگاه بین المللی از 5 تا 8 تیرماه دائر است و 72 واحد صنعتی از 18 استان در این نمایشگاه حضور دارند که 2 واحد صنعتی آن مربوط به استان بوشهر می باشد.
وی یادآور شد:80 درصد هزینه شرکت در نمایشگاه توسط سازمان پرداخت شده تا بتوانیم از این طریق بر شرکت های دانش بنیان توجه ویژه تری داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی بوشهردرخصوص بحث آموزش عنوان کرد: در سال گذشته700 نفر از مدیران و کارکنان واحدهای صنعتی مورد آموزش قرار گرفتند که پیش بینی امسال برای 800 نفر است.
حسینی به ایجاد کارگاه های کوچک با نگاهی دانش بنیان اشاره کرد و گفت: درنظر داریم که کارگاه های کوچکی در مقیاس 200 متر احداث کنیم که بصورت استیجاری یا دائم با اولویت واحدهای دانش بنیان دراختیار اینگونه متقاضیان قرار دهیم.
وی به شروع پروژه توسعه خوشه آبزی پروری اشاره کرد و افزود: 103 واحد تولیدی زیر ظرفیت 50 درصد در نواحی و شهرک های صنعتی وجود دارد که با پایش و بررسی ها درنظرگرفته شد که 20 واحد افزایش ظرفیت داشته باشند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی بوشهر: زمین‌هایی که تا سال ۹۷ به سرمایه‌گذاران واگذار شده باید وارد مرحله ساخت سوله شده‌ باشند و امسال نیز در این خصوص ۹ قرارداد با مساحت ۵ هکتار در محاکم قضایی در حال پیگیری است.
حسینی خاطرنشان کرد: خرید و فروش و انتقال دفترچه قرارداد زمین در شرکت‌ها و نواحی صنعتی استان بوشهر ممنوع است و تنها با ساخت سوله امکان انتقال وجود دارد.
خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر در این نشست اظهار داشت: بوشهر یکی از استان های خاص کشور است و جایگاه ویژه ای در خدمات بازرگانی دارد.
وی بهبود فضای کسب و کار و اشتغال را از مطالبات اصلی بازرگانی عنوان کرد و گفت: خدمات بازرگانی بخش عظیمی از اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.
رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر بیان کرد: با توجه به فعال بودن ۱۴ گمرک و بنادر تجاری در استان، بخش عظیمی از اعضای اتاق بازرگانی در دستگاه های متولی مشغول به فعالیت هستند و میتوانند کسب و کار خود را توسعه دهند.
گزدرازی به همکاری اتاق تعاون و اصناف در پایش کسب و کار اشاره کرد و گفت: پایش کسب و کار به صورت فصلی است که پس از استعلام و طراز سنجی، بهبود فضای آنها در اولویت قرار می گیرد.

neshast khabari samte bo 1
وی تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و کارخانجات را یکی از آیتم های اولویت دار بازرگانی عنوان کرد و گفت: همه فعالان بخش خصوصی برای تامین مواد اولیه و هزینه ها باتوجه به تغییرات نرخ دلار و حقوق گمرکی با چالش روبرو هستند و در راس مطالبات بازرگانی قرار می گیرد.
گزدرازی به چالش جدی فعالان بخش خصوصی در فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: تامین منابع مالی از بانک ها، سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی از جمله چاش های جدی فعالان بخش خصوصی است.
وی بخش نامه های خلق الساعه را از دیگر مشکلات و چالش های فعالان بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: واحدهای تولیدی تا قبل از سال 1400 از پرداخت حق ورودی گمرک معاف بودند که در سال جدید الزام به پرداخت این حق شده اند که ما نیز همواره تلاش داریم تا کالاهای ثبت سفارش شده در سال گذشته با معافیت سال گذشته ترخیص کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهرعنوان کرد: در نشست‌ شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، مشکلات و رویه های نادرست در حوزه کسب و کار ها با نظرات کارشناسان دستگاه های اجرایی مطرح می شود.
وی با بیان اینکه برگزاری میزهای اختصاصی گوجه، خرما و آبزیان بوشهر به اتاق بازرگانی واگذار شده است، افزود: تاکنون با همکاری دستگاه‌های مربوطه نمایشگاه‌هایی با حضور فعالان اقتصادی برگزار شده تا بتوانیم به توسعه صادرات کمک کنیم.
گزدرازی خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی استان بوشهر با توجه به مسئولیت های اجتماعی خود در بحث مدرسه سازی، کمک به قشر نیازمند جامعه و حوادث مختلف در کشور نظیر سیل و زلزله همیشه پیشگام بوده است و در اوج شیوع کرونا نیز شاهد همکاری بی سابقه همه اعضای اتاق بازرگانی در تامین نیازهای زیرساختی درمان و بیمارستان ها بودیم.
رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر با بیان اینکه ۷۰ درصد صادرات ایران به کشور قطر از طریق گمرک دیر انجام می‌گیرد، افزود: گمرک دیر بصورت شبانه روزی درحال خدمت رسانی است و زیرساختهای گمرکی آن نیز انجام شده است.
وی درخصوص نصب دستگاه ایکس ری در گمرک دیر گفت: بزودی با نصب این دستگاه امنیت صادرات به کشور قطر برقرار و مشکلات برطرف خواهد شد.
گزدرازی درخصوص برگزاری جشنواره خرما بیان کرد: امسال با توجه به برگزاری بازی های جام جهانی در آبان ماه، این جشنواره اواخر آذر یا در اوایل دی ماه برگزار خواهد شد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group