جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: با صدور ۴۵ جواز تاسیس صنعتی و ۶ پروانه بهره برداری در سال‌جاری، اشتغال در استان ۶ درصد رشد داشته است.

ندا قاسمیان پور-به گزارش دیارجنوب، مهدی صفوی روز سه شنبه ۷ تیرماه در نشست با خبرنگاران ضمن گرامیداشت دهه تولید و تجارت اظهار داشت: رویکردهای وزارت صمت از شروع دولت سیزدهم متفاوت شده و موضوع شفاف سازی از مرحله تولید تا مصرف در اولویت قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: تمامی فعالیت های تولیدی، توزیع و عرضه بمنظور شفاف سازی، تحت سامانه جامع تجارت الکترونیک قرار گرفته اند.
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر یکی دیگر از رویکردهای مهم در بخش صنعت را احیا و بازسازی واحدهای راکد عنوان کرد و گفت: با توجه به سرمایه گزاری ها و تامین زیر ساخت های مورد نیاز، برگشت این واحدها به چرخه تولید ضرورت دارد و ما نیز بر روی این موضوع تمرکز کرده تا با استفاده از ابزارها وظرفیت های موجود به فعال سازی آنها کمک کنیم.

neshast khabari samte bo 1
صفوی، تامین مواد اولیه و ماشین آلات را یکی از موارد پراهمیت در بخش واحدهای صنعتی عنوان کرد و گفت: بیشتر مواد اولیه واحدهای صنعتی ما از طریق بورس عرضه می شود و فرآیند تامین ماشین آلات صنعتی نیز تسهیل خواهد شد.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از موارد مهم و موثر برای واحدهای صنعتی تامین نقدینگی است که در ایجاد بنگاه ها و تدوام فعالیت ها آنها تاثیر گذار خواهد بود.
صفوی با بیان اینکه تمرکز صادرات کشور بر روی کشورهای همسایه است، افزود: با وجود بازارهای بزرگ کشور های همسایه، امکان صادرات استان بوشهر نیز فراهم شده و ما نیز تحت تاثیر این سیاست بر روی کشورهای حوزه خلیج فارس بویزه کشور قطر تمرکز کرده ایم.
وی به میزبانی کشور قطر از جام جهانی اشاره کرد و گفت: درحال حاظر قطر برای توسعه زیرساخت‌ها به محصولات صادراتی استان بوشهر نیازمند است و گزینه مناسبی برای صادرات محسوب می شود.
صفوی به مشارکت اتاقهای بازرگانی، تعاون و اصناف در استان تاکید کرد و گفت: تاکنون برای کمک به اقتصاد کشور سعی کردیم از ظرفیت های محلی چون تعاونی ملوانی ومرزنشینان استفاده کنیم.
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهرعنوان کرد: تعاونی مرزنشینان در استان بوشهر 8 سال فعالیت نداشت که با دستور و حمایت استاندار، مشکلات آنها برطرف و درحال حاظر سود آور بوده و در راستای واردات کالاهای اساسی به استان کمک می کنند.
وی با بیان اینکه کالاهای ته لنجی در حال نظام مند شدن است، افزود: درخصوص کالاهای ته لنجی، هماهنگی لازم با گمرک‌های استان انجام گرفته تا بتواند در مسیر توسعه و تقویت تولید استان بوشهر به ما کمک کند.
صفوی تصریح کرد: با وارد نشدن کالاهای مصرفی و در دستور کار قرار گرفتن واردات کالاهای واسطه‌ای می توان به اشتغال استان بوشهر کمک کرد.

neshast khabari samte bo 1
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در بحث صادرات نیاز به توسعه زیرساخت ها داریم تا صادرات موادمعدنی بیشتر و تسهیل شود.
وی درخصوص صدور جواز تاسیس در استان عنوان کرد: تاکنون 578 فقره جواز تاسیس به ارزش سرمایه گزاری 28 هزار میلیارد تومان در استان صادر شده و میزان پیش بینی اشتغال آنها 17 هزار نفر است.
صفوی ادامه داد: تاکنون 589 واحد در استان بوشهر پروانه بهره برداری دریافت کرده اند که ارزش سرمایه گزاری 20 میلیارد تومان و اشتغال آنها 24 هزار نفر است.
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در سه ماه امسال 45 جواز تاسیس با اشتغال 1700 نفر و با سرمایه گزاری 1700 میلیارد تومان در استان صادر شده است.
وی اضافه کرد: طی سه ماه اخیر 6 پروانه بهره برداری با اشتغال 160 نفر و سرمایه گزاری 409 میلیارد تومان در استان صادر شده است.
صفوی عنوان کرد: درخصوص جوازهای تاسیس صادر شده طی سه ماه اخیر در استان از نظر سرمایه گزاری 41 درصد و اشتغال 6 درصد رشد داشتیم.
وی عنوان کرد: پیش بینی می شود که در سالجاری 245 جواز تاسیس با اشتغال 5600 نفر و سرمایه گزاری 9 هزار و 800 میلیارد تومان صادر گردد.
صفوی افزود: از مجموع 30 هزار نفر که استان برای ایجاد اشتغال تعهد دارد حدود 10 هزار نفر معادل یک سوم آن باید از طریق بنگاه های سازمان صمت محقق شود.
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: پیش بینی می شود که در سال جاری 45 مورد از پروانه های بهره برداری با اشتغال 800 نفر و سرمایه گزاری 10 هزار میلیارد تومان محقق شود.
وی درخصوص فعالسازی واحدهای راکد در سالجاری گفت: 80 واحد صنعتی غیر فعال در استان بوشهر وجود دارد که در تلاش داریم که 50 واحد آن به چرخه تولید برگردد که با برگشت آنها سرمایه گزاری 300 میلیارد تومانی و زمینه اشتغال 500 نفر را فراهم خواهیم کرد.
صفوی عنوان کرد: 5 واحد صنعتی استان در سالجاری بازسازی و نوسازی خواهند شد که در نظر داریم با سرمایه گزاری 200 میلیارد تومانی زمینه اشتغال 30 نفر را فراهم سازیم.

neshast khabari samte bo 1
وی با اشاره به مشکلات تملیک واحدهای صنعتی گفت: 5 مورد از واحدهای صنعتی از تملک بانک ها خارج خواهند شد و واحدهایی که قابلیت صادرات دارند نیز شناسایی می شوند.
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهراز شناسایی 10 فرصت جدید در استان خبر داد و گفت: این فرصت ها با سرمایه گزاری 12 هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال 1500 نفر برای سالجاری در نظر گرفته شده که بستر آنها فراهم شده و در استان امکان پذیر است.
صفوی بیان کرد: امسال برای اولین بار برنامه جامع صنعت، معدن و تجارت تدوین و برش آن به شهرستان ها ابلاغ گردید و دراختیار فرمانداران و روسای شهرستان ها قرار گرفته که قابل پایش و هر 3ه ماه امکان گزارش برای ما وجود دارد.
وی با توجه به اهمیت طرح های نیمه تمام گفت: 59 مورد طرح بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی در استان وجود دارد که با بهره برداری آنها در سالجاری میزان سرمایه گزاری 4 هزار و 600 میلیارد تومان و اشتغال 2 هزار نفر محقق خواهد شد.
صفوی یادآور شد: در سال گذشته 29 واحد راکد با اشتغال 200 نفر به چرخه تولید برگشت که 22 مورد صنعتی و 5 مورد معدنی بود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیارجنوب درخصوص میزان نظارت بر واحد hse کارخانجات و حادثه اخیر سیمان دشتستان گفت: سازمان صمت درخصوص واحد hse دستورالعمل ها را ابلاغ می کند و ارزیابی و بازرسی نیز توسط اداره کار انجام می گیرد و امکان مشکلات متعدد در این زمینه وجود دارد.
وی ادامه داد: آتش سوزی در کارخانه سیمان دشتستان یک حادثه در پست برق بود که منجر به سوختگی 4 مورد و فوت یک نفر شد و این حادثه به hse ارتباطی نداشته است.
ابوالقاسم محمدزاده معاون سازمان صنعت معدن و تجارت استان بوشهر در پاسخ به سوال خبرنگار دیارجنوب درخصوص میزان افزایش صادرات سیمان نسبت به سال گذشته گفت: صادرات سیمان از لحاظ وزنی 20 درصد و از لحاظ ارزشی 95 درصد افزایش داشته است.
وی عنوان کرد: 3 کارخانه سیمان در استان وجود دارد که روزانه 12 هزار تن تولید دارند که عرضه آن در بورس حدود 40 هزار تن است که 6 هزار تن سهمیه مردمی و مابقی صادراتی هستند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group