جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: بزرگترین مشکل خشک شدن تالاب حله، برداشت غیرقانونی آب توسط پمپ های کشاورزان بوده که برخورد با این قضیه برعهده وزارت نیرو است.

به گزارش دیارجنوب، فرهاد قلی نژاد روز چهارشنبه 18 خرداد ماه در نشست با خبرنگاران ضمن تبریک بمناسبت هفته محیط زیست و گرامیداشت یاد شهدای این عرصه اظهار داشت: بوشهر در تنوع زیستی و اکوسیستم یکی از شاخص ترین استان های کشور است.
وی اضافه کرد: با توجه به روند توسعه نفت و گاز، چالش های زیادی در استان ایجاد شده که این موضوع باید با نگاه ویژه ای مورد پایش قرار گیرد.
قلی نژاد بیان داشت: استان بوشهر باتوجه به دارا بودن اکوسیستم نفتی، دریایی و ساحلی زیبا و برخورداری از زیستگاه های متنوع با گونه های مختلف جانوری، نیازمند مدیریت اصولی و فنی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به کم آبی در کشور و میزان شدت آن در سال های آینده گفت: باید برای توسعه سواحل و صنایع دریایی در حوزه آمایش سرزمین و مدیریت یکپارچه ساحلی برنامه ای منظم تدوین شود تا شاهد از دست دادن مناطق بکر ساحلی و آلودگی شدید نباشیم.

neshaste mohitzist 1
قلی نژاد عنوان کرد: 10.8 درصد مساحت جنگل های استان بوشهر بصورت پوشش جنگلی کم است ولی از مناطق ارزشمند با کارکردهای مفید در کشور محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه 8 منطقه چهارگانه در استان بوشهر وجود دارد، افزود: پارک ملی نایبند، نخیلو، خارگو، کوه نمک، مند، بیرمی، حله از جمله این مناطق هستند.
قلی نژاد با بیان اینکه 7.5 درصد مساحت کل استان بوشهربه مناطق 4 گانه اختصاص دارد، افزود: کوه مند، تنگ باهوش، کوه سیاه و تنگ ارم 4 منطقه شکار ممنوع هستند که هر کدام ۵ سال حفاظت می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به پروژه احیای مرجان در جزیره خارگ اشاره کرد و گفت: این پروژه از سال گذشته آغاز و در حال پیگیری است و همچنین پایش لاک پشت ها نیز در استان یک دهه است که انجام می شود و در نایبند و نخیلو رکوردار هستیم.
وی درخصوص منطقه مند ابراز داشت: مند از زیستگاه های آهوی شنی است که حدود یک هزار و 100 راس آهو در این منطقه زندگی می کنند و جای بسیار مناسبی است.
قلی نژاد درخصوص تالاب حله بیان کرد: آب بخشی از این منطقه شیرین است و حقابه آن که 50 میلیون متر مکعب است در سال های اخیر با چالش روبرو شده است.
وی به وضعیت بحرانی تالاب حله اشاره کرد و گفت: باتوجه به خشکسالی وذخیره آب پشت سد و عدم مدیریت صحیح در حوزه آبخیزداری، تالاب حله در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: بزرگترین مشکل خشک شدن تالاب حله، برداشت غیرقانونی آب توسط پمپ های کشاورزان است که برخورد با این قضیه برعهده وزارت نیرو است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به تنگ بیرمی و حیات وحش خارگ گفت: یک هزار و 400 راس آهو در این دو منطقه زندگی می کنند که در این راستا برای زندگی بهتر و افزایش گونه ها، برنامه تعدیل آهو حیات وحش خارگ در دست اجرا قرار گرفته و تعدادی از آهوها به زیستگاه های دیگر مناطق استان منتقل می شوند.

neshaste mohitzist 1
وی درخصوص کوه نمک بیان داشت: با توجه به مراجعه بسیاری از گردشگران در این کوه و تخریب قندیل های نمک، یک ایستگاه نگهبانی در این مکان برای حفاظت بیشتر احداث شد .
قلی نژاد با بیان اینکه استان بوشهر بیشترین تنوع را در پرندگان دارد، عنوان کرد: 300 گونه پرنده، 46 گونه خزنده و 45 گونه پستاندار در استان بوشهر زندگی میک نند که از تنوع مختلفی برخوردار هستند.
وی تاکید کرد: در سواحل استان تاسیسات نفتی فراوانی وجود دارد و سکوهای نفتی چالش های زیادی رابرای زیستگاه ها بوجود آورده اند.
قلی نژاد عنوان کرد: 4 در استان بوشهر رودخانه دالکی، حله، شاهپور و مند وجود دارد و حدود 10 سد و چهار تالاب حله، مند، نخیلو و نایبند مورد برنامه مدیریتی حفاظتی در استان قرار دارند.
وی بیان کرد: در استان بوشهر 18 شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که بیشترین آن در شهرستان بوشهر قرار گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر درخصوص ریزگرد ها گفت: این ریزگردها که متاثر از کانون داخلی و خارجی کشور از استان خوزستان و کشورهای عراق و عربستان است که میزان بیشترآن وارد استان بوشهر می شود.
قلی نژاد در خصوص پیشگیری از ورود ریزگردها در استان ریزگردها گفت: درخصوص کانون بیابان های داخلی استان و کشور در سال گذشته مطالعاتی انجام گرفت و کانون بیابان در استان ها تشکیل شد و پروژه درختکاری و بیابان زدایی برای این موضوع در نظر گرفته شده که هرچند بیشتر آلایندگی ها ما از خارج استان و کشور است.
وی با بیان اینکه 10 شهر از استان بوشهر دارای پایش هوا هستند، افزود: 2 شهرستان در استان وضعیت خاصی دارند که علاوه بر گرد و غبار در نواحی صنعتی جنوبی، گاز هم مورد سنجش قرار می گیرد.
قلی نژاد با بیان اینکه محیط زیست تاکنون از ۲۰ شهرداری در بحث پسماند شکایت کرده، افزود: شهرداری ها باید طبق وظایف، موارد محیط زیستی پیرامون خود را رعایت کنند و محل های دفن زباله شهرداری ها نیز براساس استاندارد زیستی فاصله زیادی با شهر داشته باشند.
وی اذعان داشت: طبق مقررات و ظوابط استقرار محیط زیست، محل های دفن زباله شهرداری ها باید با حداقل فاصله تا محل سکونت مردم در نظر گرفته شود که در برازجان سایت پسماند فاصله خیلی کمی با شهر دارد و همین موضوع باعث بوجود آمدن مشکلاتی شده است.
قلی نژاد با اشاره به اینکه اصول مدیریت پسماند بر عهده محیط زیست است، اضافه کرد: شهرداری بوشهر درخصوص پسماند اقدامات خوبی انجام داده، شهرداری دیر و دیلم نیز در حال آماده سازی زمین، اهرم مجوز اخذ شده و در گناوه نیز مراحل ابتدایی کارانجام شده است.

neshaste mohitzist 1
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در بحث تنوع زیستی شاهد روند افزایشی در استان هستیم و اجرای برنامه اقدام و عمل در دستور کار قرار گرفته شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود که نیازمند همکاری بیشتر مردم و مسئولین است.
قلی نژاد بیان کرد: تعیین حقابه سدها براساس سهمیه آب خروجی از سد در پایین دست لحاظ میشود.
وی یادآور شد: بیش از 50 درصد زندگی پرندگان مربوط به استان نیست و تنها قاچاق آن از طریق استان صورت می گیرد.
قلی نژاد با بیان اینکه همجواری صنعت با مردم باعث بروز مشکلات زیادی از لحاظ زیست محیطی می شود، افزود: به پتروشیمی هایی که فلر آنها آلایندگی ایجاد میکند تذکرات لازم داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تا کنون 35 پرونده قضایی برای واحدهای آلاینده منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تشکیل داده و درخصوص فاضلاب پالایشگاه ها نیز بطور مکرر در حال بررسی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر درخصوص پیست قایقرانی بوشهر گفت: طبق الزامات قانونی و محیط زیستی باید حرا کاری در نزدیک منطقه پیست انجام شود و پس از برطرف شدن تذکرات پیست راه اندازی خواهد شد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص اینکه آیا آب دریا برای آب شیرین کن ها مناسب است افزود: استاندارهای بهداشتی برای آب شیرن کن ها ملاک است که از استاندارهای زیست محیطی مهتر است و تعیین شده که آب شیرین ها کن جایی احداث شوند که آلودگی نفتی نداشته باشد.
قلی نژاد در خصوص آلایندگی کارخانه سیمان دشتستان گفت: سیمان دشتستان امسال اخطاریه محیط زیستی دریافت نکرده و در سال های قبل که اخطاریه گرفت بدلیل نوسانات الایندگی بود که تذکرات لازم داده شد ولی درخصوص کارخانجات و شرکت ها اگر آلایندگی مداوم باشد عوارض به آنها تعلق خواهد گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: رسانه ها و مطبوعات در زمینه حفظ محیط زیست می توانند نقش موثری داشته باشند.
وی بیان داشت: هفت شهر از مراکز ده شهرستان استان بوشهر دارای ایستگاه سنجش و پایش هوای محیطی است که برای سه شهر دیگر نیز درحال رایزنی هستیم.

neshaste mohitzist 1neshaste mohitzist 1neshaste mohitzist 1neshaste mohitzist 1neshaste mohitzist 1neshaste mohitzist 1neshaste mohitzist 1neshaste mohitzist 1neshaste mohitzist 1

استان بوشهر

Template Design:Dima Group