پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهرگفت: برداشت محصول گندم از سطح ۱۰۴هزارو ۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان‌های جنوبی این استان آغاز شد.

به گزارش دیارجنوب، کبری توکلی روز چهارشنبه در این ارتباط افزود: درسال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ مطابق ابلاغیه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی ۱۴هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی و ۹۰ هزار هکتار گندم دیم در سطح استان کشت شد اما با وجود انجام تمام برنامه‌های حمایتی، پشتیبانی و آموزشی ترویجی شامل فراهم نمودن به موقع نهاده‌ها (بذر، کود، سم و مکانیزاسیون) و آموزش توصیه های فنی کارشناسان ومحققان اما به دلیل تاخیر ۴۰ روزه بارندگی ابتدای فصل زراعی، نداشتن بارش در ماه‌های پایانی سال(بهمن و اسفند) و تنش دمایی اسفند ماه عملکرد مزرعه‌های گندم تحت الشعاع قرار گرفت.
وی بیان کرد: بر این اساس مزرعه های گندم دیم استان بوشهر در سال زراعی جاری با خسارت ۹۰ درصدی و مزرعه های آبی نیز با افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی عملکرد برداشت گندم روبرو هستند.
توکلی ادامه داد: کارگروه رصد وپایش مزارع گندم مرکب از کارشناسان مراکز،شهرستان‌ها و ستاد سازمان به صورت مرتب و هفتگی مزارع را از نظر آفت‌ها و بیماری‌ها پایش کرده و وتوصیه های لازم به بهره برداران ارایه می‌شود.

bardasht gandom
وی اضافه کرد: مطابق گزارش‌های گرفته شده از کارگروه رصد و پایش تاکنون هیچگونه گزارش بروز بیماری خسارت زا و یا آفت دریافت نشده و انتظار می‌رود که حدود ۲۵ تا ۳۰ هزارتن گندم از سطح مزارع استان برداشت و تحویل مراکز خرید شود.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: با تدابیر سازمان و اداره کل غله و خدمات بازرگانی و همکاری مدیریت تعاونی روستایی۱۳ مرکز خرید شامل پنج مرکز خرید اصلی و هشت مرکز خرید مباشری در سطح شهرستان‌ها ایجاد و آمادگی خرید محموله های گندم کشاورزان را دارند.
وی اظهار کرد: امسال برای برداشت گندم در استان ۲۹۵ کمباین پیش بینی شده است.
در سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ کشاورزان بوشهری خود را برای تولید ۱۱۴ هزار تن محصول گندم آماده کرده بودند برهمین اساس ۹۲ هزار هکتار از مزرعه‌های استان بوشهر به زیر کشت گندم دیم و ۱۵هزار و۴۵۰ هکتار نیز به صورت آبی کشت شد اما به دلیل کاهش میزان بارش و پراکنش نامناسب بیش از ۴۰ درصد مزرعه‌های گندم این استان دچار خسارت شد و از ۱۱۴ هزار تن پیش بینی برداشت تنها ۶۰ هزار تن آن محقق شد./ ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group