شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

آیین رونمایی کتاب «خواب بی گاه» مجموعه اشعار اسکندر احمدنیا شاعر بوشهری به "همت حوزه هنری استان بوشهر و همکاری نشر نایبند" با حضور پیشکسوتان، اساتید و هنرمندان در حوزه شعر برگزار شد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر؛ آیین رونمایی کتاب «خواب بی گاه» مجموعه اشعار اسکندر احمدنیا که در سالن طبقه سوم حوزه هنری استان بوشهر با حضور پیشکسوتان، اساتید و هنرمندان در حوزه ادبیات برگزار و از چهار دهه فعاليت در عرصه شعر و مطبوعات تشکر و قدردانی شد.
بعد از قرائت قرآن توسط سید محمدعلی حسینی، دبیر کارگاه شعر آهنگ دیگر با خوانش شعری از «اسکندر احمدنیا» به معرفی شعر و زندگی و فعالیت ادبی ایشان پرداخت.
غلامرضا ابراهیمی با اشاره به فعالیت‌های شاعر مجموعه خواب بی گاه گفت: اسکندر احمدنیا ازجمله شاعران آیینی استان است که حدود چهار دهه در عرصه شعر، روزنامه‌نگاری منتشرشده است فعالیت می‌کند و تاکنون از این شاعر کتاب‌های «سرگردان ساعت چهار» در سال ۸۵، «شرحی بر منظومه‌ کلاغا» در سال ۸۶، مجموعه شعر آزاد «از خشک‌لب‌های دجله» در سال ۹۳ و «تغزل گلگون حرم» در سال ۹۶ و مجموعه شعر «دور از چشم ماهی‌ها» در سال ۹۸ منتشرشده است.
در ادامه عبدالله رئیسی بیان کرد: اسکندر احمدنیا ازجمله شاعران نام‌آشنای بوشهر است که نامش با شعر نو در بوشهر گره‌خورده است و او را باید از شاعران پرکار نسل دوم شعر بوشهر بدانیم. او از نیمه‌ی دوم دهه‌ی چهل و به‌واسطه‌ی حضور در کلاس‌های درس علی‌بابا چاهی در دبیرستان‌های بوشهر، سرودن شعر را آغاز کرد و اکنون حدود 5 دهه است که به‌طور مستمر در هوای شعر نفس می‌کشد.
شاعر و منتقد ادبی افزود: احمدنیا از اواخر دهه هفتاد، به جهان و زبان تازه‌ای در شعرش رسید که من آن را متأثر از جریان‌های نوپدید و جدی شعر معاصر در اواخر دهه هفتاد ازجمله شعر زبان، شعر پسا نیمایی، شعر هفتاد و ... می‌دانم.

ketab eskandarnia 1

وی با اشاره به جنبه‌های فردی و اجتماعی شعر احمدنیا افزود: شعر احمدنیا پیوندهای عمیقی با زندگی فردی شاعر وزندگی اجتماعی ما دارد ازاین‌رو می‌توان شعر او را شعر زندگی نامید؛ شعری که سرشار از عناصر بیرونی، دم دست، پیرامونی، بومی و دریایی است و ردّ پای این عناصر را نه‌فقط در این کتاب، بلکه در دو مجموعه شعر قبلی وی یعنی «سرگردان ساعت چهار» که در سال 1385 چاپ کرد و مجموعه شعر دوم ایشان «دور از چشم ماهی‌ها» که در سال 1398 منتشر شد نیز می‌توان یافت.
ایشان به جریان‌های شعری معاصر شاعر کتاب تصریح کرد : شعر احمدنیا از بین تمام جریان‌های شعری، به دلیل نثروارگی، شهود شاعرانه، تخیل ناب و بدوی و تمایل به‌نوعی فرم گریزی بیشترین قرابت و نسبت را با جریان موج نو و به‌ویژه شعر احمدرضا احمدی دارد.
وی افزود: در شعرهای احمدنیا، امر پیش اندیشیده‌ای وجود ندارد؛ چراکه او می‌خواهد جهان را با چشم خود ببیند و سرودن شعر با زبان ِخود، هنر ِ بزرگ احمدنیا در شعر است. شعر احمدنیا عمدتاً شعری نوستالژیک است؛ او با حرف زدن از هر چیزی، بلافاصله آن را به کانون دل‌تنگی می‌کشاند و این ویژگی به‌طورکلی ریشه در جهان ذهنی وی دارد.
رئیسی در پایان نیز با اشاره به وجه غریزی شعرهای احمدنیا در سه کتاب منتشرشده خاطرنشان کرد: در شعرهای احمدنیا برتری ناخودآگاه بر خودآگاه کاملاً محسوس است؛ چراکه او شاعری فطری و غریزی است و جنبه‌های بدوی و ناب در شعر او بسیار پررنگ است.
در ادامه برنامه، علیرضا عمرانی، با اشاره به برخی مؤلفه‌های مشترک سروده‌های کتاب " خواب بی گاه " ضمن اشاره تاریخی به جنبش‌های ادبی معاصر و نیز جریان شعر موج نو در دهه چهل، رویکرد آقای احمدنیا را در این مجموعه شعر، نزدیک به ویژگی‌ها و کارکردهای زبانی این جریان ادبی دانست.
ایشان اشاره کردند که در شعر احمدنیا، اشیا در جای خود قرار دارند و نماینده چیزی دیگر نیستند یعنی همان‌گونه که‌موج نو از نمادگرایی اجتماعی می‌گریزد شعر احمدنیا هم حضور اشیا را در دنیایی آزاد می‌خواهد و در خدمت آرمانی‌های مطرح اجتماعی یا بینش‌های مطلق نمی‌پسندد.
در ادامه وی عنوان نمود؛ که در این کتاب احضار ادوات و لوازم دنیای کودکی در پی به تصویر کشیدن تفکری ریشه‌دار و هدفمند دیده می‌شود ونیز گاهی تصاویر در خدمت بیان مفهومی پارادوکسیکال درآمده که در پی عبور از رئالیسم به سورئالیسم در پی خلق فضایی است که درنهایت به ابهام شاعرانه که در موج نو بخصوص کارهای احمدرضا احمدی هم دیده می‌شود منجر می‌شود از طرفی دیگر در شعر احمدنیا با برش‌هایی از زندگی روبروییم که شاعر با اشاره جغرافیایی و تاریخی تجربه زیستی خود را در متن این برش‌های کوتاه به روایت می‌کشد روایتی که گاه در شعر در بی‌آغازی و بی‌پایانی متن پی‌ریزی می‌شود و این رویکرد در شعر موج نو بسیار دیده می‌شود که در آنجا در دایره یک طرح داستانی، این مهم ارائه می‌شود.
این شاعر و منتقد ادبی در ادامه افزودند: شعر احمدنیا در این کتاب شعری است که ساختار نحوی مشخصی دارد که گاهی تکرار برخی سطرها در راستای تایید و نه تکمیل، روند ادامه دهی شعر را برای خواننده آسان می‌سازد و مخاطب را در خوانش شعر خویش مشارکت می‌دهد همچنین برخورد احمدنیا را با زبان مورداشاره قرارداد و گفت: زبان احمدنیا دارای هویت و امضای مشخص خود شاعر است که توانسته با رفتاری غیرمتعارف گاه از طریق ساختمان افعال روابط تازه‌ای را با دیگر اجزای زبان برقرار سازد و به‌گونه‌ای از طریق قاعده کاهی نحوی، خودکاری زبان را از کار بی اندازد و این ضرورتی است که در شعر سپید موردتوجه قرار می‌گیرد.
وی در پایان با ذکر نمونه‌هایی برخورد احمدنیا را با موسیقی درونی و تصاویر شعری و ...موردبررسی قرارداد.
رضا معتمد، مدیر انتشارات نای‌بند، با اشاره به پیشینه شاعری اسکندر احمدنیا و خدمات فرهنگی او به استان بوشهر، انتشار کتاب خواب بی‌گاه را ادای دینی به این شاعر و نویسنده دانست و افزود: اشعار مجموعه شعر خواب بی‌گاه از وزانت و جایگاه خوب و قابل احترامی در شعر امروز بوشهر و ایران برخوردار است.
در ادامه خالق مجموعه شعر « خواب بی گاه » ضمن قدردانی از زحمات حوزه هنری استان بوشهر خاطرنشان کرد :
بابت رونمایی کتاب از دکتر امید پارسایی فر و همه‌ی کارمندان این نهاد انقلابی و فعال و پرکار ، مدرس کارگاه و مجری برنامه غلامرضا ابراهیمی و منتقدان رضا معتمد ، علیرضا عمرانی ، عبدالله رئیسی و دیگر دوستان حاضر در نشست صمیمانه سپاس گذارم.
در این آیین رونمایی؛ اسکندر احمدنیا، علی هوشمند، سبحان زنگی، بهراد باغبانی نیک، زهرا تعجب، اعظم چم کوری جدیدترین آثار خود را قرائت نمودند.
در پایان جلسه علاوه بر رونمایی « خواب بی گاه » با حضور شاعران کتاب با امضای اسکندر احمدنیا به حضار اهدا شد.

ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1ketab eskandarnia 1

استان بوشهر

Template Design:Dima Group