بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس در توئیتی دلایل مخالفت خود و نمایندگان مجلس را درباره گرانی بنزین اعلام کرد.
برترینها: بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس در توئیتی دلایل مخالفت خود و نمایندگان مجلس را درباره گرانی بنزین اعلام کرد.
1-مقایسه قيمت بنزين در کشوری که نفت ملی دارد و مدعی خودکفایی در تولید بنزین است با قیمت بنزین در کشورهایی مثل تركيه كه وارد کننده محض نفت و گاز و مشتقات هستند، مردود است
2- مقايسه يك طرفه قيمت بنزين بدون مقايسه درآمد كارمند و كارگر و ارزش پول ملى كشورهاى دیگر، یعنی محاسبه درآمد مردم با ريال و محاسبه هزينه ها با دلار.
3- در مقایسه منصفانه با کشورهای دیگر، وقتی درآمد معمول و حداقلی مردمی هزار الی ۱۵۰۰ دلار است و بنزین را یک دلار میخرند. در جامعه ما که حداقل درآمد صد الی ۱۵۰ دلار است، قیمت منصفانه، یک دهم دلار یعنی حدود هزار تومان است.
4- اينكه قیمت کم «دليل اصلى» مصرف بالاى بنزين اعلام شود، آدرس غلط است. عامل اصلی، تولیدات بىكيفيت و پرمصرف مافياى خودروسازيست. بجای فشار به مردم اين غده سرطانی را درمان كنيد.
5- مردم کشورهای دیگر با پرداخت اقساطى پولی معادل پيش فروش قیمت خودروهای سایپا و ایرانخودرو اتومبیلهایی ایمن تر و بسیار کم مصرف تر را سوار میشوند. اما با شرايط فعلى مردم ما مثل گروگانهایی در دست مافیای انحصاری خودروساز، هم پياز را مى خورند هم چوب را ، هم خودروى گران.
6- اینکه یارانه بنزین به ثروتمندان میرسد هم ادعایی واهی است. بيش از ٩٥درصد خودروهاى كشور توليد داخل هستند كه متعلق به قشر پردرآمد نيست و بیشترین فشار این افزایش قیمت برای مردم عادى و كم درآمد است، نه ثروتمندان. بخش اعظم مصرف سوخت هم متعلق به همین بخش از جامعه است نه آن ۵درصد خودروی گران قیمت که اتفاقا کم مصرف تر از خودروهای داخلی هستند و افزايش قيمت در زندگى صاحبان آنها اثر زیادى ندارد
7- دعای کاهش آلودگی هوا بسیار غيرواقعى است. گذشته از اینکه هیچیک از افزایش قیمتهای قبلی، منجر به کاهش آلودگی هوا نشده. چشم بستن بر اینکه تکنولوژی تولید دو خودروساز انحصاری کشور، ۳۰سال است در جهان منسوخ شده قطعا عامدانه است. وگرنه کیست که نداند توقف تولیدات آلاینده و غیر استاندارد ایران خودرو و سایپا و ورود خودروی باکیفیت خارجی و هیبریدی، چقدر میتواند در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار باشد.
8-افزایش یارانهها دلیل و بهانهای برای توجیه این افزایش قیمت است. بنده آمادگی دارم با هریک از حامیان این افزایش قیمت در هرجایگاه و مقامی مناظره کنم و در پیشگاه مردم با عدد و رقم محاسبه کنیم که این برداشتن پول از جیب مصرف کنندگان بنزین و واریز نقدی آن به جیب بخشی از جامعه، چه اثر تورمی برای همگان دارد.
آنگاه بررسی کنیم که اگر نهادهایی که بزرگترین فرارهای مالیاتی کشور را دارند، مالیاتشان را بدهند، چند برابر این فشار عمومی، پول وارد خزانه میشود. همچنین محاسبه کنیم که کل نفت این کشور از استخراج تا تبدیل شدن به پول چه مسیری طی میکند و به کجاها فروخته میشود و پولش چگونه باز میگردد و با شفاف کردن صفر تا صد گردش مالی نفت ملی ایران، ببینیم آیا نیازی به تامین بودجه از جیب مصرف کنندگان بنزین داریم یا خیر.
9- دعای هزینه کردن پول حاصل از افزایش قیمت سوخت، در زیرساختهای حملونقل عمومی هم آنقدر مضحک و بی پشتوانه است که شاید نیاز به توضیح نداشته باشد. اما اگر کسانی هنوز مدعی هستند این پولها خرج توسعه و بهسازی حملونقل عمومی میشود، لطفا آماری از آنچه در مراحل قبلی افزایش قیمت اتفاق افتاده و جدولی از محل هزینه کرد افزایش قیمت اخیر ارائه کنند.
10- نمایندگان مجلس دهم با هرگونه افزایش قیمت سوخت مخالفت کردند زیرا معتقد بوده و هستیم که این اقدام، به جز پر کردن مقطعی کسری دولت،نفع دیگری ندارد و یک موج جدید و سنگین تورمی به مردمی که در فشار اقتصادی و معیشتی مجبور به مدارا و تحمل شدهاند،تحمیل خواهدکرد.
مردم بدانند که این تصمیمگیرى بدون نظر نمایندگان صورت گرفته است.
پایان