پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با وجود محدودیت‌های اعتباری و فضای فیزیکی با هدف پیشگیری از بروز برخی مسائل اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی در سکونتگاه‌های غیر رسمی با افزایش ظرفیت تلاش شده برای ۱۰۰ درصد دانشجویان مشمول خوابگاه، فضای لازم تامین شود.

به گزارش دیارجنوب، حسین قائدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در شرایطی به نیاز تمام دانشجویان مشمول در بخش خوابگاهی پاسخ داده که در دفترچه انتخاب رشته به صراحت اعلام کرده در خصوص اسکان دانشجویان هیچ تعهدی ندارد.
وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ۶ خوابگاه دانشجویی شامل سه خوابگاه پسرانه و سه خوابگاه دخترانه دارد که از این تعداد پنج خوابگاه ملکی و یک باب خوابگاه نیز استیجاری است.

khabgah b
افزایش ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی استان بوشهر
قائدی ادامه داد: ظرفیت خوابگاه پسرانه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ۵۱۱ نفر بوده که با توجه به افزایش ظرفیت ۳۷ نفری؛ امسال این ظرفیت به ۵۳۸ نفر افزایش یافته و در بخش دختران نیز ظرفیت این خوابگاه‌ها ۷۹۰ نفر بوده که با توجه به افزایش ظرفیت ۵۰ نفری به ۸۴۰ نفر افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: هرچند ۵۰ درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بومی هستند اما همه دانشجویان بومی در مرکز استان ساکن نیستند و از شهرستان‌ها و مناطق مختلف دور و نزدیک به مرکز استان می آیند به همین دلیل نیازمند تامین خوابگاه هستند.
قائدی یادآور شد: تلاش شده به دانشجویان ساکن در شعاع ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر به بالا که متقاضی خوابگاه بوده اند پوشش خوابگاهی داده شود.
به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در زمان حاضر براساس شاخص ها و استانداردها این دانشگاه برای پسران ۲۰۰ و برای دختران نیز ۱۵۰ تا ۲۰۰ ظرفیت خوابگاهی نیاز دارد.
وی در خصوص وضعیت خوابگاه‌های کنونی نیز یادآور شد: از مجموع خوابگاه‌های موجود یک خوابگاه نوساز، یک ساختمان دیگر سه سال قدمت و سه ساختمان دیگر قدمتی بالای ۲۰ تا ۳۰ سال دارند که هزینه نگهدار ی آنها بسیار بالا است و اگر نوسازی شوند قابلیت استفاده بهتری خواهند داشت.
استان بوشهر خوابگاه متاهلی ندارد
به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر این استان با وجود تقاضای زیاد اما فاقد هرگونه خوابگاه متاهلی است و این امر باعث بروز مشکلاتی برای دانشجویان متاهل شده است.
وی ادامه داد: با توجه به اصل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و در راستای برطرف کردن مشکل دانشجویان متاهل احداث یک مجموعه خوابگاهی ۷۰ واحدی ضروری است.
قائدی گفت: در همین ارتباط مجوزهای لازم برای تاسیس این مجموعه خوابگاهی از سوی راه و شهرسازی برای تامین زمین و اعتبار لازم از سوی وزارتخانه و صندوق رفاه در حال پی گیری است.
وی افزود: در زمان حاضر یک مجموعه خوابگاهی ۲۴ واحدی که عملیات اجرایی آن از سال ۹۹ آغاز شده با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در بوشهر نیمه کاره باقی مانده و برای تکمیل آن به حداقل ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
ضرورت حمایت خیران و صنایع در امر خوابگاه سازی
قائدی گفت: تاکنون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در امر خوابگاه سازی هیچ حمایت و کمکی از سوی خیرین و یا از محل مسئولیت‌های اجتماعی صنایع مستقر در استان برخوردار نبوده و با توجه به ضرورت و نیاز می‌طلبد در این بخش حمایت و کمک بیشتری صورت گیرد.
وی ادامه داد: براساس پی گیری‌های انجام شده قرار است استاندار بوشهر بخشی از اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی صنایع در استان را به سمت حل مسائل و مشکلات رفاهی و معیشتی حوزه دانشجویی هدایت کند.
قائدی در خصوص خوابگاه‌های خودگردان گفت: تا پیش از شیوع اپیدمی بیماری کووید ۱۹، تعدادی خوابگاه خودگردان که مجوز خود را از دانشگاه مادر (خلیج فارس) و فرمانداری می گرفتند در استان فعال بودند اما در ۲ سال گذشته این خوابگاه‌ها تعطیل و به نوعی به مهمان پذیر تغییر کاربری داده اند.
وی یادآور شد: در زمان حاضر دانشگاه خلیج فارس در تلاش است خوابگاه‌های خودگردان را به کارکرد اصلی خود یعنی خوابگاه‌های دانشجویی بازگرداند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group