پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: از آغاز فصل مهاجرت پرندگان شکاری از مناطق سردسیر شمالی به این استان در آواخر شهریور ماه و اقدام شکارچیان غیرقانونی به زنده‌گیری آنها، تاکنون ۵۰ کوخه تخریب شده است.

به گزارش دیارجنوب، سید احسان موسوی روز سه‌شنبه دراین خصوص اعلام کرد: در بیش از ۱۰ روز اخیر علاوه بر تخریب این کوخه‌ها، پنج متخلف شکار غیر قانونی این پرندگان نیز در این زمینه دستگیر شده است.
وی اضافه کرد: در این ارتباط تا کنون ۲۸ قطعه پرنده قمری و دیگر پرندگان و پنج بهله دلیجه که در جریان زنده گیری پرندگان شکاری به عنوان طعمه از آنها استفاده می شود کشف و به دامان طبیعت رهاسازی شدند.

kookhe1
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار کرد: در زمان حاضر این یگان همه هم و غم خود را برای مقابله با شکار غیر قانونی پرندگان شکاری در معرض انقراض شاهین، بالابان و بحری به کار گرفته و نیروهای خود را در این زمینه برای مبارزه با زنده‌گیری و قاچاق پرندگان بسیج کرده است.
موسوی گفت: گشت‌های مبارزه با این نوع شکار پیش از آغاز مهر ماه در سراسر استان بوشهر راه‌اندازی شده است.
اطلاعیه‌ها و هشدارهای محیط زیست بوشهر پیش از فصل کوخه نشینی
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خبر داد: پیش از آغاز فصل کوخه نشینی با صدور اطلاعیه‌ها، هشدار ها برای فرهنگ سازی، آگاهی بخشی و جهت دهی مثبت به شکارچیان اقدام شد.
فرهاد قلی‌نژاد افزود: علاوه بر این، پیش از آغاز این نوع شکار غیرقانونی، برنامه ریزی‌های منظمی برای گشت و کنترل مناطق هدف انجام گرفت.

kookhe1
وی با بیان اینکه افراد سود جو و فرصت طلب همواره آسیب‌های جبران ناپذیری به محیط زیست و گونه های نادر و در معرض انقراض زده‌اند، اظهار کرد: مرحله نخست مبارزه با شکار حیات وحش، پیشگیری و فرهنگ‌سازی است و این قابلیت و اصل مهم را همواره ،حتی در زمان اجرایی و عملیاتی کردن فعالیت های نظارت، ارزیابی گشت و پایش مد نظر قرار گرفته است.
قلی‌نژاد با بیان اینکه گشت‌های حفاظتی به این منظور تا پایان فصل زنده‌گیری پرنده‌های شکاری در این استان ادامه دارد، گفت: در پی ایجاد کوخه‌های زنده گیری پرندگان شکاری از سوی برخی افراد سودجود، بتازگی کوخه‌های بناشده در حوزه استحفاظی یکی از مناطق استان بوشهر، تخریب و پاکسازی شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست از هم استانی‌ها و دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف گزارش‌های خود را به نزدیکترین اداره یا پاسگاه محیط بانی اطلاع دهند و یا با شماره تلفن ۱۵۴۰ تماس حاصل کنند و یگان حفاظت محیط زیست این آمادگی را دارد که به صورت قاطع با متخلفان زیست محیطی برخورد کند.

kookhe1


کوخه نشینی نوعی روش برای صید پرندگان شکاری است که در قالب آن گودالی (در اصطلاح محلی؛ کوخت) به عمق بیش از یک متر در زمین حفر و سقف آن به‌صورت قوسی شکل با سوراخ‌هایی برای دیدن جلو و اطراف پوشانده می‌شود و با قرار دادن پرنده‌ای زنده به عنوان طعمه، از آن برای شکار پرنده‌های شکاری مانند بالابان، شاهین و بحری مورد استفاده قرار می‌گیرد./ ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group