پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

ایلان ماسک در توییتی گفته استارلینک برای ارائه خدمات در ایران، خواستار معافیت از تحریم‌ها می‌شود. اما باید منتظر اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در کشورمان باشیم؟

به گزراش دیارجنوب به نقل از دیجیاتو: هر چند وقت یکبار خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به کشور جدیدی راه پیدا می‌کند، با این حال تا به امروز کاربران در ایران نتوانسته‌اند آن را تجربه کنند. اما حالا مدیرعامل اسپیس ایکس، ایلان ماسک گفته این شرکت برای ارائه خدمات استارلینک در کشورمان، درخواست معافیت از تحریم‌ها را خواهد داد.

internet1

ایلان ماسک دیروز در توییتی مدعی شد که با ارائه خدمات استارلینک در قطب جنوب، حالا این سرویس در تمام قاره‌ها فعال است. زیر همین توییت کاربری از ایلان ماسک پرسیده که آیا از نظر فنی امکان ارائه خدمات استارلینک به کاربران ایرانی وجود دارد یا خیر. مدیرعامل اسپیس ایکس در پاسخ به این سوال گفته استارلینک خواستار معافیت از تحریم‌ها خواهد شد:

«استارلینک در این زمینه خواستار معافیت از تحریم‌ها علیه ایران خواهد شد.»

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران؟

در حالی که ایلان ماسک گفته برای ارائه خدمات استارلینک خواستار معافیت از تحریم‌ها خواهد شد، همین موضوع برای دسترسی کاربران به اینترنت ماهواره‌ای کافی نخواهد بود.

علاوه بر دریافت مجوز، خرید تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک هزینه زیادی روی دوش کاربران می‌گذارد و البته باید هزینه‌های مربوط به خود سرویس را هم درنظر گرفت. بنابراین انتظار نمی‌رود حداقل در آینده نزدیک کاربران در ایران بتوانند به خدمات استارلینک دسترسی پیدا کنند.

با وجود چنین موضوعی، اسپیس ایکس می‌خواهد اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در اختیار کاربران موبایل قرار دهد. در حقیقت اسپیس ایکس و تی-موبایل (T-Mobile) می‌خواهند از سال آینده میلادی به صورت بتا استارلینک را به صورت مستقیم در اختیار کاربران گوشی‌های هوشمند قرار دهند.

با این حال حتی اگر ایلان ماسک و تی-موبایل در رسیدن به این هدف موفق شوند، باز هم مدتی طول می‌کشد تا کاربران در کشورهای دیگر بتوانند چنین قابلیتی را تجربه کنند و البته اسپیس ایکس نیاز به دریافت مجوز برای ارائه خدمات در کشور هدف خواهد داشت. با این حال باید منتظر انتشار اطلاعات بیشتر درباره این برنامه اسپیس ایکس بمانیم.

به نظر شما آیا روزی کاربران ایرانی می‌توانند به خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک دسترسی پیدا کنند یا چنین کاری غیرممکن خواهد بود؟

استان بوشهر

Template Design:Dima Group