شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

باستان‌شناسان در مصر گنجینه‌ای از سکه‌های تاریخی متعلق به دوره‌های مختلف حکومت‌های اسلامی را کشف کردند.

به گزارش دیارجنوب به نقل از شفاف، باستان‌شناسان زیر نظر «شورای عالی آثار باستانی مصر» ‌ در جریان یک کاوش، علاوه‌بر مجموعه‌ای از سکه‌های باستانی اسلامی، ‌ بخش‌هایی از قالب‌های سکه که برای ضرب سکه مورد استفاده قرار می‌گرفتند را به همراه یک وزنه بزرگ کشف کردند. گمان می‌رود از این وزنه بزرگ برای اندازه‌گیری وزن سکه‌ها استفاده می‌شده است.

kashfe seke 4
کشف این مجموعه سکه‌های باستانی اهمیت زیادی دارد؛ چراکه نشان می‌دهد در این مکان یک کارگاه ضرب سکه وجود داشته است. اکنون باستان‌شناسان تلاش می‌کنند بقایای به جای مانده از این کارگاه را کشف کنند.
این سکه‌ها که در شهر «اسنا» کشف شده، در ۵۵ کیلومتری جنوب «اقصر» واقع شده است.

kashfe seke 1
به گفته وزارت آثار باستانی مصر، ماموریت حفر این محوطه از سال گذشته آغاز شده بود و نخست، محوطه‌ای در پشت «معبد اسنا» پربازدیدترین مکان تاریخی این شهر مورد بررسی قرار گرفت.
در جریان کاوش اخیر یک سکه طلا متعلق به دوران حکومت «معزلدین‌الله»، یکی از خلفای فاطمی کشف شده است. علاوه‌بر این ۲۸۶ سکه نقره متعلق به دوران حکومت ۱۹ پادشاه‌هان دودمان «مملوک‌ها» نیز از زیر خاک بیرون کشیده شده است.

kashfe seke 1
همچنین چند سکه‌ خارجی، از جمله یک سکه که در ارمنستان ضرب شده، به همراه چند سکه مس و برنز دوران امپراتوری عثمانی‌ها نیز در این مکان کشف شده است.
البته چند دینار و نیم‌دینار که نام‌های حکمرانان مهم مصری روی آن‌ها حک شده است نیز کشف شده است.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group