شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در راستای شتاب بخشی به حل مشکلات بنگاه‌های تولیدی این استان برنامه‌ریزی برای افزایش نشست‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور دستگاه‌های اجرایی بصورت هفتگی و مستمر در دستور کار دبیرخانه کارگروه است.

به گزارش دیارجنوب، مهدی صفوی روز پنجشنبه در حاشیه نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان بوشهر اعلام کرد: در راستای تاکید رهبر معظم انقلاب بر رونق تولید و اشتغالزایی انتظار می‌رود مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط و بانکهای عامل استان بوشهر با تعامل و همکاری بیشتر، نسبت به شتاب بخشی به اجرای مصوبه‌های این کارگروه، در مسیر حمایت بیشتر از تولیدکنندگان گام بردارند.
وی افزود: در هشتمین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان بوشهر به مشکلات شش بنگاه اقتصادی استان بوشهر درحوزه صمت، جهاد کشاورزی، شیلات و میراث فرهنگی رسیدگی و برای مانع زدایی از تولید آنها تصمیم‌گیری شد.
دبیرکارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان بوشهر اضافه کرد:طرح‌های تولید انواع آبمیوه و نوشابه، واحد تولیدی رنگ و رزین، طرح پرورش شترمرغ، عمل آوری ماهی و سایر آبزیان دریایی و شرکت ساختمانی بخشایش جنوب دشتی از واحدهای اقتصادی بودند که در این نشست به مشکلات آنها رسیدگی شد.

shahrak sanati b
صفوی عنوان کرد: در پایان مصوب شد با هدف فعالسازی این واحدها، مسائل و مشکلات سد راه مانند تسریع درپرداخت تسهیلات بانکی، موافقت با انشعاب آب مورد نیاز، تقسیط بدهی معوق و بخشودگی جرائم تامین اجتماعی از سوی بانک‌های عامل، شرکت آب و فاضلاب و اداره کل تامین اجتماعی استان بوشهر و شهرداری بوشهر رفع شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر پیشتر بیان کرده بود: سال گذشته ۳۰ واحد صنعتی راکد استان بوشهر فعال سازی مجدد شدند و برای سال جاری نیز احیای ۵۰ واحد دیگر هدف‌گذای شده است.
وی همچنین گفت: کارگاه آموزش ثبت اقلام ملوانی در راستای ساماندهی کالای همراه ملوان در بوشهر برگزار شد.
مهدی صفوی روز پنجشنبه در حاشیه این کارگاه آموزشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باید در ابتدا ماهیت و نوع کالاهایی که از سوی ملوانان وارد می شود مشخص شود.
وی بیان کرد: در این راستا اقلام ملوانی با شرح جزئیات ۹۷ ردیف کالا شامل ۸۱۹ قلم کالا که مصوبه کارگروه شورای مبادلات مرزی استان بوشهر برای آنها گرفته شده است می باشد.
صفوی ادامه داد: در این زمینه و براساس مواد ۵، ۶ و ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز وزارت صمت مکلف است سامانه‎ های طراحی مسیر ثبت و ورود اقلام ملوانی را مشخص کند.
وی افزود: سامانه ثبت اقلام ملوانی ثبت و طراحی شده که در این سامانه مالکان لنج‌ها و ملوانان اطلاعات خود را ثبت نام و مشخص می‌کند.
صفوی ادامه داد: بعد از خروج لنج از بندر به کشور مقصد که به طور معمول کشور امارات متحده عربی است و برگشت به بندر مبدا براساس مانیفست، اقلام را در سامانه ثبت می‌کند و باید اقلامی باشد که مصوبه آن گرفته شده است.
وی گفت: بعد از ثبت اقلام در سامانه، ماموریت وزارت صمت در این مرحله به پایان می‌رسد و براساس ثبتی که صورت می‌‎گیرد کد هشت رقمی برای آن صادر می شود که صاحب بار با آن کد برای طی کردن مراحل ترخیص به گمرک مراجعه می‌کند.
صفوی اظهار کرد: در طی فرایند گمرکی براساس مصوبه هیات وزیران وصورت جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید مجوزهای استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی و نیروگاه اتمی و سایر مجوزهای مربوط به کالاهای وارداتی برای کالاهای ملوانی نیز دریافت شود.
وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که ذینفعان برای دریافت این مجوزها دارند این موضوع از کانال وزارت کشور در دست پیگیری است تا در خصوص این مجوزها روان سازی لازم انجام و فرایند زمانی و هزینه‎‌ های مترتب بر آن مشخص شود.
صفوی افزود: با این رویه فرایند واردات کالای همراه ملوان شفاف و ساماندهی می‌شود تا اقدامات انجام شده در راستای منافع ذینفعان باشد.
وی یادآور شد: در موضوع کالای همراه ملوان موضوع مهم اقتصاد مرز و اشتغال مرزنشینان در استان‌های مرزی و بویژه بوشهر است که باید اشتغال ومعیشت مرزنشین به خوبی تامین شود.
صفوی تاکید کرد: برنامه ریزی باید به شکلی باشد تا برخلاف گذشته که بخش قابل توجهی از اقلام روانه خارج از استان می‌شد، این کالاها در استان توزیع و مورد استفاده قرار گیرند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group